Knaagdieren

Discussie in 'Fretten' gestart door vlekje_lover, 19 aug 2008.

1. vlekje_lover

Lid geworden:
    8 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    zyn fretten geen knaagdieren en kunnen die dan ni gewoon onder knaagdieren staan?

2. Nouzie

Lid geworden:
    14 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Fretten zijn toch geen knaagdieren maar roofdieren?

Wat ik van ze weet is dat ze behoren tot de marterachtigen net als otters en wezels. Dat zijn dan ook geen knaagdieren.

3. Sarii

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Inderdaad, fretten zijn helemaal geen knaagdieren maar carnivoren, dus roofdieren.
    Ze eten eerder knaagdieren. :wink:

4. Benfan

Lid geworden:
    1 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    En of ze knaagdieren eten.. vinden ze nog lekker ook. :ok:

5. AnnaSammy

Lid geworden:
    5 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Nope.. Fretjes behoren wel tot de kleine huisdieren, maar zijn absoluut geen knagers
    ze eten vlees/brokken en geen sla en groenvoer

zelf hebben wij ze altijd stukken vlees en stukken kip enzo gegeven omdat dat het gezondste is

Maar nee.. t zijn geen knagers :wink:

6. vlekje_lover

Lid geworden:
    8 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
  7. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Nou ja... geen knagers... Ze kunnen net zo erg overal aan knagen als een hond :notes:

Als je een knaagdier/konijn ziet geeuwen en daarna een fretje en hond, dan zie je het makkelijkste verschil. Knaagdieren hebben grote voortanden en geen hoektanden, roofdieren hebben kleine voortanden en grote hoektanden.

8. Essie

Essie Dierenfanaat

Lid geworden:
    5 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit is 1 van de vele misverstanden over fretten.
    Het uiterlijk van de fret bedriegd, ze lijken zo klein en schattig.
    Net een knaagdiertje die je kunt vertroetelen en in een kooitje kunt stoppen.
    En brokjes, rozijntjes en een blaadje sla kunt geven.
    Lekker op een bedje van zaagsel en stro, en vooral ook erg leuk voor de kinderen.
    Maar dat is dus de grootste vergissing die mensen maken!

Een fret is een roofdier, familie van de bunzing en van oorsprong gefokt voor de jacht. Die eten van nature kippen, kuikens, muizen, eieren en konijn. Hun gebit is vergelijkbaar met die van een kat, waar ze een prooi mee kunnen doden en verscheuren. Het zijn dus absoluut geen knaagdieren. Ze zijn 100% carnivoor en zelfs hoogwaardig kattenvoer bevat nog teveel groenten/granen om goed te kunnen verteren. Het beste kun je ze daarom vers (compleet) vlees geven, of (als je ze dan toch brokken wilt geven) hoogwaardig KITTENvoer. Geen rozijntjes of sla, daar worden fretjes alleen maar ziek van.

Geen stro of zaagsel! Gewoon wat lekkere dekentjes/hangmatjes om in te slapen, en een frettenbakje (kattenbak) om in te poepen en plassen. En een paar uur per dag door het huis laten rennen, opvoeden, aandacht geven, mee spelen, nog meer opvoeden, tandjes uit je vinger halen, nog meer opvoeden...

Geen knuffeldieren dus, en al zeker niet geschikt voor kleine kinderen. Tenzij ze van piercings houden. :grinning:

Tja, je moet wel gek zijn om een fret in huis te halen. :persevere:
    Dan kun je beter een knaagdier nemen. :wink:

9. Sarii

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Haha, hier sluit ik me helemaal bij aan hoor! :ok:

Maar ik moet zeggen dat sommige fretten eerder van een knuffel houden dan sommige knaagdieren (maar dat verschilt dan ook weer per karakter)...

10. Essie

Essie Dierenfanaat

Lid geworden:
    5 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, dat klopt wel. En er schijnen ook fretten te bestaan die heel erg lief zijn met kleine kinderen, en absoluut nooit bijten. Hoewel ik ze nog nooit ben tegengekomen (en al helemaal niet in huis heb gehad :eyes: )

11. Sarii

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Klopt, zo'n fretten heb ik ook nooit persoonlijk leren kennen... :stuck_out_tongue_winking_eye:

12. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Van de 4 fretten die ik heb gekend zou ik alleen Isis door een kind durven laten aaien. En juist dat fretje heeft onze DA een vinger in het verband bezorgd. Met onze beruchte bijter stond hij heerlijk te knuffelen toen we beiden op kwamen halen :eyes:

13. AnnaSammy

Lid geworden:
    5 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    oeioeioei wat een bijters allemaal!

wij hebben 2 (gehad) kei lieve fretjes gehad!
    je kon met de knuffelen en deden niemand kwaad!
    de andere (de 3e) was erg lui en kon nogal sagerijnig zijn maar dat is normaal voor een fretje

en dat terwijl wij ze kregen als oudere fretjes van ouder dan een jaar

als je pups neemt kan het haast niet misgaan met de opvoeding van een fretje, wij stonden met onze fretjes bekend in heel het dorp hier omdat we van die lieve fretjes hadden waar we veel mee gingen lopen, en als we in een frietzaakje kwamen ofzo kregen de fretjes gelijk een bakje water :wink:

14. Essie

Essie Dierenfanaat

Lid geworden:
    5 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe goed je een fret opvoed, het ligt ook nog altijd aan het karakter en temperament van het diertje. Mijn eerste fret, Stinky, had ik van pups af aan en heeft mij ook nooit meer gebeten toen ze eenmaal opgevoed was. Maar bij anderen bleef ze nog altijd uitproberen, en kon ze echt nog wel flink bijten.

En dat Alfred momenteel nog flink uitprobeert is logisch, hij is 3 1/2 maand oud en gek op lekker stoeien. Hij bijt ook nooit door, maar moet nog wel leren wat wel en niet mag.

Maar hoe bedoel je "als je pups neemt kan het haast niet misgaan met de opvoeding van een fretje"? Al je fretten waren toch al volwassen (en opgevoed) toen je ze kreeg?

15. Nouzie

Lid geworden:
    14 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    We gaan wel lekker offtopic?
    Het ging hier toch om of het knaagdieren zijn of niet? En niet of ze bijten of opgevoed zijn.

Graag weer ontopic.

16. Alyssa1988

Alyssa1988 Dierenfanaat

Lid geworden:
    30 jun 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zelf 8 fretten die bij kinderen komen.
    Ze zullen kinderen niet bijten en de kinderen krijgen zelf kusjes op hun gezicht.
    Dus een volledig tamme fret bestaat wel degelijk (ik maak ze veel mee)

17. Benfan

Lid geworden:
    1 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ken ze ook wel, heb er zelf 3 zitten waar je als kind ook alles mee kunt. Tis gewoon een kwestie van opvoeden :wink: Helemaal Lady is een allermans vriendin die vind aandacht geweldig! of het nou van kinderen is of volwassen mensen.

Deel Deze Pagina