kippenlawaai

Discussie in 'Vogels' gestart door miranda65, 3 aug 2008.

1. miranda65

Lid geworden:
    28 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    ik zou wel eens willen weten waarom kippen zo'n kabaal maken als ze een ei gelegd hebben, en degeen die het ei niet gelegd heeft maakt het meeste kabaal. weet iemand dat??

grs, miranda :eyes:

2. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Als kind vroeg ik me dat ook altijd af. Ik was zelfs bijna van plan om Willem Wever dat te vragen :mrgreen: (geen idee waarom ik dat niet gedaan heb :confused: )
    Ik denk dat een kip zelf kabaal maakt omdat het vast geen prettig gevoel is. Wij mensen schreeuwen ook tijdens een bevalling. Waarom de andere kippen meeschreeuwen, dat snap ik ook niet. Als ze dat in het wild doen, is het toch niet handig, lijkt mij. Want dan horen roofdierne meteen wanneer ze nieuwe eieren kunnen eten.
    Dus ik weet helaas het antwoord niet :wink:

3. remy_boy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    ik weet dat ook niet en dat was mij ook idd opgevallen
    misschien was die kip blij met haar ei
    en waren de andere jaloers
    ik zou het niet weten

4. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

Whaha :laughing: ( wete niet of het wara is, maar het klinkt grappig xD )
    Ik denk dat die die geen ei legt, dat die de ander laat weten wanneer er gevaar dreigt fzo...
    Denk dat je dit zal moeten vragen op ene kippenforum hoor...

5. remy_boy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    nee ik weet het ook niet sorrie
    ik zal het even opzoeken want heb niks te doen

6. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Het is geen uiting van dreigend gevaar. Dat heeft een ander geluid bij kippen. Dreigend gevaar (bv een overvliegende roofvogel) wordt aangeduid met een laag krassen geluid. Terwijl de kippen, nadat er eentje een ei heeft gelegd, luid kakelend bezig zijn, alsof ze echt aan de hele wereld willen laten weten dat iemand een ei heeft gelegd.

7. Sarii

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarom zouden kippen jaloers zijn op een kip die een ei heeft gelegd? :wink:
    Klinkt wel te gek voor woorden...
    Maargoed, er is inderdaad een verschil tussen de kippengeluiden, toen wij kippen hadden was het duidelijk te horen wanneer er een ei gelegd was, wanneer er iets niet naar hun zin was of wanneer twee kippen 'ruzie' hadden. Het geluid dat ze maakten als er een ei was klonkt echt opgetogen, zo van : "Tok tok totok tok tok tok", zo klonk het geluid hier altijd, ze wilden het echt aan iedereen laten weten.

8. remy_boy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

9. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Dieren zijn niet jaloers, dat is een menselijke emotie :wink:

10. Benfan

Lid geworden:
    1 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ga met Remy mee (omdat niemand anders met een echte verklaring komt, en ik deze leuk vind :stuck_out_tongue_winking_eye: ) en waarom zouden dieren niet jaloers kunnen zijn? Honden moeten ook altijd elkaars bal hebben :stuck_out_tongue_winking_eye: Het is nooit uit gesloten dat het niet kan, en wie gelooft nou die wetenschappelijke onderzoeken. Allemaal gedaan vanuit ONS standpunt niet vanuit bv die kip of goudvis. Mensen blijven zichzelf teveel de hemel in prijzen.

Misschien is die kip wel jaloers omdat die andere kip al klaar is met leggen, en hij moet nog? of ze schreeuwen heel hard 'ach man! mijn ei is mooier wacht maar" en toch stiekem denken "shit, die ei is schitterend.. vast een dubbelle dooier.."

11. remy_boy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

nee hoor net als bij pinguins als hun jong is gestorven is dan proberen ze die van een ander aftepakken
    ik heb er een film over en dan zie je dat
    dus jaloersie komt ook bij dieren voor

12. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    @remy_boy: dat wat jij zegt is geen jaloersheid. Dat heeft te maken met bijvoorbeeld hormonen, omdat ze de drang hebben om een jong te verzorgen maar hun eigen jong is dood en dus pakken ze een ander jong af. Net zoals honden die knuffels gaan verzorgen als ze schijndrachtig zijn.

@Benfan: als er dan al dieren zijn die wel jaloersheid kennen, dan zal dat niet zo een simpel dier als de kip zijn. Tenslotte hebben ze maar hele kleine hersenen en zijn ze niet superslim. Als er dan al jaloersheid voorkomt, dan verwacht ik dat bij dolfijnen en mensapen :wink: Maar goed, das mijn mening, hihi.

Wat ik me net bedacht: de andere kippen kunnen ook kakelen als afleiding. De kip die een ei legt, die is gewoon opgelucht dat het ei eruit is. En die begint luid te kakelen. Maar dat is nogal een uithangbord voor roofdieren: ze weten dan precies waar het ei is gelegd en waar ze het dus moeten jatten. En dat wil de kip natuurlijk niet, want die wil het ei uitbroeden. Dus mss kakelt de rest mee om verwarring te strooien. Als 20 kippen in een toom kakelen, dan weet de marter (of een ander roofdier) niet meer waar hij naar toe moet om het ei te jatten en dan zal hij het minder snel doen. Misschien? :confused:

13. Sarii

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Zou wel een logische verklaring kunnen zijn GekGeitje.
    Wij hadden vroeger ook kippen en ik dacht, laat ik het eens aan mijn mama vragen...
    Haar antwoord was : "om ons te verwittigen dat we het ei mochten gaan halen".
    Dat zal ook wel niet de juiste verklaring zijn, hahaha. Ik vond het in ieder geval een geluid dat in mijn oren klonk als blijdschap, het klinkt echt als opgewonden plezierkreten vind ik, maar het zou goed kunnen zijn dat je gelijk hebt GekGeitje.

Jaloezie kan in mijn ogen niet omdat ik ook denk dat kippen niet jaloers kunnen zijn, en als ze dat konden zou ik niet weten waarom ze jaloers zouden zijn op een andere kip die een ei legt, kippen kunnen immers allemaal zelf eieren leggen.

14. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Ja idd, waarom zou een kip jaloers zijn? Ze leggen allemaal om de 28 uur een ei dus elke kip komt vanzelf aan de beurt.

Ik vind het ook altijd als een heel blij geluid klinken, alsof ze een feestje houden. Maar tegelijkertijd klinkt het ook heeeeel hysterisch. Ik krijg dan ook meteen de neiging om panisch te schreeuwen "Wat is er gebeurd? Wat is er aan de hand?"
    Maar mijn ouders zeiden vroeger ook dat ze deden om ons te laten weten dat er een ei was gelegd. Maar dan zou het Bankivahoen (de wilde voorouder van de kip) dus niet kakelen als iemand een ei legt :wink:

15. isiolo

isiolo Dierenfanaat

Lid geworden:
    21 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zelf vroeger 6 jaar lang kippen gehad.

Zoals je weet hebben de kippen een onderlinge rang.
    En mij viel op dat de dominante hennen het nest bepalen.
    Als je veel kippen hebt en je goed oplet weet je echt de rangorde onderling.
    De belangrijkste mutsen zitten namelijk het hoogste op de stok/boom.
    Bepalen wie er in de toom als 1e mogen eten. En delen regelmatig een klap uit.
    Als de dames hebben gelegd laten ze dat merken. Ze vertellen de rest dat er
    een ei is gelegd op die plek van het nest. Meestal leggen daarna de andere minder
    dominante hennen eieren.

Wil je nog verder verdiepen, gooi eens een stuk plastic over de ren.
    En dat typische lage toooooooohk geluid. Als een soort luchtalarm.
    Maar ook als ik aan kwam lopen was er heel overdreven happy zacht tok geluid.

Maar mooiste geluiden komen van de kloek. En als ze op stok gaan, alsof ze de hele
    dag doornemen. Overigens heb ik wel begrepen dat praten en de hierachie in de toom zeer en zeer complex is en aardig in de buurt komt van de mens.
    Ook dingen begrijpen en leren van fouten schijnt normaal te zijn.

16. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Kippen kunnen idd hele gezellige geluiden maken en hebben echt een heel leuk reportoire aan tokken. Ik vind idd ook dat de mooiste geluiden van de kloek komen. Als ze bezorgd de hele tijd tokt, alsof ze tegen de kuikens vertelt: "Kijk, dit ons gebied, dat is de haan, die kip is soms vervelend, dat kun je wel eten hoor, dit niet, blijven jullie wel in de buurt, kom we gaan drinken, soms moet je ook een zandbadje nemen tegen de luizen, straks komt die aardige meneer wat graan geven, de hond van die meneer is niet zo leuk, maar het hek beschermt ons....." :grinning: Overheerlijk geluid gewoon :ok:

17. isiolo

isiolo Dierenfanaat

Lid geworden:
    21 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Studie van gemaakt ??? :bow: :laughing: :grinning:

18. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Zo ongeveer :stuck_out_tongue_winking_eye: Hihi :grinning: Ik heb erg veel van mijn pubertijd doorgebracht in de stal bij de kippen :wink:

19. isiolo

isiolo Dierenfanaat

Lid geworden:
    21 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Ah !

Tôkkk toooooohk th-ok tokkk tok ?

20. miranda65

Lid geworden:
    28 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    heej wat grappig al die antwoorden. tja, een echt logische verklaring is er nog niet maar ik denk idd dat ze gewoon zo blij zijn met dat ei dat de hele buurt het mag/moet weten. mijn zoontje van drie rent altijd meteen naar buiten luid roepend mama mama er ligt vast een ei. zo dan weet zeker heel de buurt het hihi. ik zag net dat ik deze topic 2x heb geplaatst, oeps...foutje! zal die andere gauw verwijderen.

groetjes, miranda :dancer:

Deel Deze Pagina