kattenbakkorrels

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door beyoice, 31 aug 2007.

1. beyoice

Lid geworden:
    15 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb ergens gehoord dat je van in de plaats outkrullen of zaagmeel ook kattenbakkorrels kan gebruiken als ondergrond voor je konijn, maar is dat wel goed voor het konijn zelf? is dat niet schadelijk of zo
    greetz

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    De houten kattenbakkorrels kunnen prima. Die stoffen niet zo erg als kleikorrels.

Een nadeel vind ik dat ze nogal grof zijn, dus voor de pootjes zou ik er een ruime laag stro overheen plaatsen.

3. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Als onderlaag kan het prima, ik zou het alleen nooit als enige laag in het hok willen hebben,omdat er weinig graafruimte overblijft. Zaagsel en vlas kun je nog wat dikker opstrooien, kunnen ze nog lekker in graven, maar wat Plumeau al zegt, kattebakkorrels zijn neit echt gemaakt voor konijnenpootjes.

4. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou geen kattenbakkorrels gebruiken in plaats van zaagsel ofzo: ten eerste wordt dat een erg kostbare aangelegenheid, ten tweede zijn die korrels niet echt lekker zacht om in te liggen, en ten derde kunnen je nijnen er niet fijn in graven.

Ik vind kattenbakkorrels vooral geschikt voor in de toiletbak of toilethoek: ze nemen vocht en geurtjes beter op dan zaagsel en andere bodembedekkers. Zelf gebruik ik hiervoor dus kattenbakkorrels: mijn nijnen hebben een toiletbak, en die vul ik met kattenbakkorrels (en eroverheen een dun laag zaagsel anders gaat Madelief er niet op want die korrels voelen niet fijn aan haar pootjes ofzo :confused: prinses-op-de-erwt...).

Let wel op dat je houten kattenbakkorrels hebt; de gangbare kleikorrels zijn erg stoffig en kunnen heel schadelijk zijn als je konijn er van eet.

5. beyoice

Lid geworden:
    15 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    maar mijn nicht haar konijn zit liever op die kattenbakkorrels dan op schaverlingen.

6. Athene

Lid geworden:
    8 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij hebben korrels en het is een echte uitvinding!
    Het stinkt/ruikt niet, het is makkelijk uit de kooi te krijgen en de cavia vind het ook leuk.
    Waarschijnlijk een konijn ook :wink:?

Het werkt erg goed!

7. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben ook fan van kattenbak korrels gebruik het ook voor het toiletbak en ik vind het ideaal

8. Athene

Lid geworden:
    8 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Er is altijd wel een nadeel aan, dat zit ook aan zaagsel. Mijn DA vertelde dat er dan meer kans is op schurft. (weet niet of het waar is, heb het alleen gehoord)
    Zaagsel vliegt de kooi uit als mijn caafje weer is springt, kattenbakkorrels ook wel maar dan een stuk minder!

9. Leyna

Lid geworden:
    27 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Met zaagsel is er geloof ik niet echt meer kans op schurft, maar wel op irritaties aan de huid, door allergische reacties. Er zijn betere bodembedekkers dan zaagsel op de markt tegenwoordig.

10. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    En zaagsel is niet prettig voor konijnen met lang haar want dat blijft heel erg in de vast plakken en zo krijg je sneller klitten en vilten van het haar :ok:

11. Wouzzy

Lid geworden:
    25 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    ik gebruik zaagsel en een beetje stro in de wc :smiley:

12. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor iedereen die zaagsel verafschuwd, stap over op hennep of vlasstrooisel. Zelfde volume als zaagsel, echter niet de nadelen.-

13. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Idd. Ik heb ook hennep en ben er zeer tevreden over.
    Het is niet/minder stoffig, absorbeert geur, is niet schadelijk ook niet als het nat wordt, het ziet er zelfs mooi uit in het hok.

14. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Ik was er ook tevreden over, tot bleek dat Bonnie er allergisch voor is: ze niest zich rot :pensive: De caafjes moesten dus weer terug op zaagstel en de overige beestjes zitten op beukensnippers.

15. Jippia

Lid geworden:
    13 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik gebruik onderin kleien kattenbakkorrels en daar bovenop komt een laag houtkorrels. Ik strooi er een laag Russel Bedding overheen (gehakseld stro) en dat bevalt me prima. Ik heb ook goede ervaringen met hennep en bodembedekkingen op basis van stro. Ergens tussen Warnsveld en Vorden zit een leverancier van Aubiose (hennep), heb ik zondag ontdekt. En Biokat's Allround is hier ook niet te krijgen. Anders gebruikte ik die combinatie, want die beviel me nog het best.

Mirjam

16. horse_love_tiny

Lid geworden:
    1 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik ga akkoord met ellie
    Ik zou het niet gebruiken..
    Het valt redelijk duur
    En de meeste konijnen kunnen er niet zoveel plezier aan beleven
    zoals lekker rusten, of in graven :wink:

Deel Deze Pagina