Katten wel of niet buiten los laten lopen?

Discussie in 'Stemmen' gestart door Marcha, 15 jul 2003.

?

Katten wel of niet buiten los laten lopen?

1. Ja hoor! Mijn kat kan gewoon naar buiten wanneer hij wil.

190 stem(men)
    100,0%
  2. Mijn kat mag alleen met een bandje om in de tuin/balkon.

0 stem(men)
    0,0%
  3. Mijn kat mag helemaal niet naar buiten.

0 stem(men)
    0,0%
  4. Ja hoor! Mijn kat kan gewoon naar buiten wanneer hij wil.

190 stem(men)
    100,0%
  5. Mijn kat mag alleen met een bandje om in de tuin/balkon.

0 stem(men)
    0,0%
  6. Mijn kat mag helemaal niet naar buiten.

0 stem(men)
    0,0%
  1. Nicole

Nicole Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    :laughing: snap eigenlijk niet wat dat er mee te maken heeft, maar misschien denken die McDonalds rommel rondstrooiers wel hetzelfde over de poep als jij over hun troep :wink:

2. Duister

Lid geworden:
    22 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind die vergelijking wel erg scheef gaan, hoor. Da's nou hetzelfde als zeggen "ik gooi mijn rommel niet in de afvalbak, want andere mensen gooien hun kauwgum ook op straat". Of "ik rijd te hard, want brommers rijden ook te hard".

Dus omdat andere mensen rommel op straat (openbaar terrein) maken, is het oké dat jouw katten bij andere mensen (op privé-terrein) rommel maken? Als iedereen zo denkt, kunnen we meteen maar ophouden met speciale hondenpoepplaatsen, want wat maakt het dan nog uit waar honden of katten (of mensen?) hun rommel laten?

Overigens ben ik het dus volledig eens met Nicole's verhaal, ik had het zelf niet beter op kunnen schrijven.

3. Saona

Lid geworden:
    22 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Wederom met Diana eens... *wordt wel een beetje eng zo [​IMG] *

4. Katja

Lid geworden:
    1 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    katten buiten laten

Ik ga er van uit dat mensen meer hersens hebben dan katten. Is dus blijkbaar niet zo, gezien jullie reacties op de troepmakers. :thumbsdown:

5. debby

Lid geworden:
    6 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    onze katten komen alleen in de afgesloten ren.

6. Kuno

Lid geworden:
    7 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb liever niet dat mijn kat naar buiten gaat zonder bandje.
    omdat a'dam toch een vrij drukke stad is.
    ze heeft haar bandje altijd om en kan dus overdag altijd naar buiten.
    sávonds is ze binnen omdat dan haar kattenluikje dicht gaat.
    dat is omdat ik overdags nog wel eens regelmatig vreemde kat in huis heb.
    opzich nie erg maar als ze elke keer alles omgooien omdat ze ruzie hebben.
    mijn katje wordt vaak tot in huis gevolg door andere vreemde katten die ruzie zoeken.

7. Lisa

Lisa Dierenkenner

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Onze (5) katten gaan ook gewoon naar buiten. Ik vind dat die katten toch ook niet maar de hele dag in huis kunnen zitten? Als ze dat al hun hele leven gewend zijn wel maar 2 van onze katten zijn zwervers die we uit een asiel hebben. 1 Is aan komen lopen en weer een andere is haar zoon. Nou die zouden we misschien aan hebben kunnen leren om binnen te blijven maar 1 kat binnenlaten en de rest wel naar buiten?
    nou de laatste kat dan die hebben we als kitten gekregen. Dat beessie is zo druk.... die kan je echt niet binnenhouden.
    Maar meestal gaan ze bij ons het parkje in of zitten ze in onze tuin. Die is vrij groot en daar zitten ze soms met de honden te spelen.
    Er komen ook wel eens andere katten in onze tuin, de honden gaan dan wel blaffen, van hee, jij hoort niet bij onze groep, maar verder zullen ze niets doen.
    Bij ons is er eigenlijk nooit een probleem geweest met 1 van onze katten dat ie bij de bueren in de tuin kwam ofzo dus ik denk of dat onze katten geen behoefte hebben aan een andere tuin of dat de mensen bij ons gewoon makkelijk zijn.
    Als ze wel zouden zeuren hadden we misschien ook wel erover nagedacht om de katten binnen te houden maar voorlopig gaat het zo heel goed! :wink:
    Verder niet onaardig bedoelt tegen de mensen die het anders doen want als wij een flat hadden of een buurt waar het niet kon zu het ook anders gelegen hebben hoor.............!

8. Saona

Lid geworden:
    22 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: katten buiten laten

Verklaar u nader :confused:

9. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: katten buiten laten

ja we hebben idd meer hersens, maar gebruiken we die?

10. Lisa

Lisa Dierenkenner

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Meestal niet, iig niet tegen dieren........(daar bedoel ik niet mensen mee van hier, maar wat je gewoon zo ziet gebeuren) :pensive:
    :wave:

11. TaMa

Lid geworden:
    17 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee mijn katten komen niet buiten.. ik woon drie hoog en kitty heb ik toen ze 4 maanden was van de straat afgehaald (helemaal vermagerd :pensive: )
    en als ik die buiten laat dan is ze weer weg.. en tresor dat is een exotic dus die laat ik al helemaal niet buiten :wink:

12. Doepie

Lid geworden:
    11 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0

Minoes wil sowiezo niet naar buiten die is als de dood, ze loopt alleen in t trappenhuis bij ons rond.

Spetter is een buitenkat, ik heb hem langs de kant van de weg gevonden en echt waar hij werd na ene paar maanden binnen zitten gewoon gek. Buiten is hij in z'n element.

Dûna moet ook niks van buiten hebben vind t ook doodeng.

En shiri is weer helemaal niet bang buiten. Zij komt dus ook van buiten van een boerderij. Neem aan dat spetter daar ook vandaan komt, aangezien we hem echt op t platteland hebben gevonden. (raar woord eigenijk platteland :eyes: )
    Zou t daarmee te maken hebben waar ze vandaan komen?

13. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    niet altijd, onze linka is een boerderijkatjes en onze steffie is een wild katje, ze willen allebij niet naar buiten, lana is de enigste die in de opvang is geboren.

14. animalspirit

Lid geworden:
    14 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Spinner en Raya hebben we toen ze 8 mnd waren, aan een hondenlijn
    de buurt leren verkennen. :smile:
    Ze gaan binnen op de bak dat hebben ze geleerd.
    Eten krijgen ze om 17.30 dus zijn ze 16.30 binnen,in de zomer zal dat veranderen. :bulb:
    Boa doet alleen een ommetje.
    Verkeer valt hier in de straat mee maar Spinner moeten we wel in de gaten houden.
    Daarom mag hij pas naar buiten trouwens Raya ook als er iemand thuis is. :wave: :smile:

15. whishugh

Lid geworden:
    5 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Yesssss, mijn kat mag inderdaad ook naar buiten !!!
    Toen ik m pas had vond ik het geen goed idee, aangezien mijn buurman :notes: een voliere had maar binnen was op den duur niet meer te harden.. Dus eerst maar met een lange lijn proberen, maar naar verloop van tijd heb ik dat ook maar achter wege gelaten. Met buur was afgesproken als ie last zou hebben van de kat , dat ie m een emmer water na zou gooien, omdat hij uiteraard niet wilde dat zijn vogels van slag zouden raken of zich van schrik dood zouden vliegen. Inmiddels ben ik verhuisd en heb geen tuin meer, dus was weer ff wennen toch maar besloten om weer naar buiten te laten, en dit gaat goed. Ik weet als ie voor het raam zit dat ie weer naar binnen wil of andersom uiteraard.

greetzzzzzzz Nikkie

16. Zorkie

Lid geworden:
    15 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Onze kat is nu dood :'( maar liep altijd wel buiten vrij rond.
    We wonen in een vrij rustig plaatsje in friesland met heel veel weilanden dus niemand die er eigenlijk last van heeft.
    Er lopen heel veel katten in de buurt los maar er komt geen 1 in onze tuin...alleen als we net van vakantie komen dan zijn de honden een paar dagen niet in de tuin geweest ;D

17. Coco

Lid geworden:
    20 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Onze kat is al jaren dood, maar die kwam nooit buiten.
    Het is veel te riskant, er kunnen zoveel dingen gebeuren. Ze kunnen onder een auto komen, mensen kunnen ze vergiftigen, en nog veel meer dingen.
    Een kat van mijn tante is laatst ook onder een auto gekomen, maar is hier nog goed vanaf gekomen.
    Als je eens wist hoeveel mensen een hekel hebben aan katten, dan zou je je kat helemaal niet meer buiten laten.
    Laatst had ik een reactie op een nieuwsbericht gelezen waarin iemand zei wanneer er nog eens een kat door de tuin liep hij hem gewoon dood zou maken, zo'n hekel had die aan katten.
    En ik ken een verhaal van een man die de kat van de buren dood heeft geschoten omdat de kat telkens vissen uit de vijver haalde. De kat heeft hij vervolgens in een weiland naast het huis begraven.

Ik zou mijn kat dus nooit buiten laten lopen, tenminste niet alleen. Ermee wandelen ofzo wel.

18. Zorkie

Lid geworden:
    15 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    er kan dit gebeuren
    er kan dat gebeuren.

Als je in een auto stapt kan je doogereden worden..
    Als je oversteekt kun je overreden worden...
    Er kan zoveel gebeuren!

Denk da katte het als ze buiten zijn veel leuker hebben

19. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    nee dat denk ik niet, het is maar net wat het dier gewent is, onze katten zijn echt niet minder gelukkig en ik denk zelfs gelukkiger als bijv, tommie, dat is een buurtkat die hier 3 keer per dag voor het raam naar binnen gaat staren, zelfs in de regen staat ie voor het raam.

En alles wat kan gebeuren is voor mij al genoeg om mijn katten een lang en gelukkig leven binnen te geven.

20. Duister

Lid geworden:
    22 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Daar heb je gelijk in. Maar de enige dieren die dit snappen, zijn mensen. En wij kunnen voorzorgsmaatregelen nemen om het risico zo klein mogelijk te maken.
    "Als je in een auto stapt, kan je overreden worden..."
    De grammaticale constructie daargelaten klopt het dat je een auto-ongeluk kan krijgen. Maar als je goed uitkijkt en je aan de maximumsnelheid houdt, verklein je dat risico en als je dan ook nog je gordels draagt, is de kans op ernstig letsel nog kleiner. Je kan een kat niet vertellen dat auto's gevaarlijk zijn, maar - net als bij een klein kind - het risico kan je wel verkleinen door hem/haar alleen in de tuin te laten lopen en zorgen dat hij/zij de tuin niet uitkan (vooropgesteld dat je een tuin hebt).
    "Als je oversteekt, kun je overreden worden..."
    Heb jij weer gelijk in. Maar leg dat maar eens uit aan een kat. Als wij oversteken, kijken we eerst goed om ons heen (dat hoop ik dan maar) om het risico op een aanrijding te verkleinen (afgezien van de gekken die met 100 door een woonwijk scheuren). Een kat doet dat niet. Die schrikt misschien van de auto en rent de verkeerde kant op (onder de wielen) of vlucht zo ver weg dat hij/zij de weg naar huis niet meer kan vinden.

Ja, er kan zo veel gebeuren. Maar is het dan niet aan ons, de eigenaars, om het risico zo klein mogelijk te houden, net zoals je bij je eigen kinderen zou doen? Door ervoor te zorgen dat je in je huis geen open kabels hebt liggen, dat er geen plekjes zijn waar je huisdier (kind) onder/achter kan kruipen en vervolgens vast zit, dat er geen gevaarlijke schoonmaakmiddelen voor het grijpen staan, enzovoort? En door ervoor te zorgen dat je dier niet overreden wordt of iets giftigs opeet? Is dat niet onze verantwoordelijkheid? Kinderen leren op een gegeven moment wat ze wel en niet mogen/kunnen doen (als ze puber worden, leren ze dat ook steevast weer af, maar daar KIEZEN ze voor), maar een kat kan je niet leren dat hij uit moet kijken bij het oversteken of geen anti-vries moet drinken of niet bij iemand anders naar binnen moet lopen!

Je zegt "er kan zoveel gebeuren". Maar betekent dat dan ook dat je maar risico's moet nemen, omdat het toch kan gebeuren? Ga jij de kans dat je onder een auto loopt vergroten door blind over te steken? Ga jij voedsel van over de datum eten omdat je toch de kans loopt om voedselvergifting te krijgen? Ga je buiten in de tuin staan en vraag je iemand om een steen op je hoofd te laten vallen, omdat de kans bestaat dat er een meteoriet op je hoofd komt? Of schiet je jezelf maar meteen dood, omdat de kans dat je omkomt door wat-dan-ook aanwezig is?

Nee toch? Daar doe je toch wat aan? Je probeert toch het risico zo klein mogelijk te houden? Waarom wel bij jezelf en niet bij je huisdieren?

Overigens... denk je nou echt dat een kat gelukkiger is als hij buiten loopt? Dan heb je mijn katten nog niet gezien zeker. Natuurlijk, er zullen vast katten zijn die niet binnen kunnen zitten, hetzij door hun karakter hetzij omdat ze dat gewend zijn, maar een binnenkat is niet ongelukkiger dan een buitenloper en een voordeel van binnenkat zijn is voor de kat dat deze hoogstwaarschijnlijk langer leeft.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. scarabee
    Reacties:
    15
    Weergaven:
    2.888
  2. Shiva
    Reacties:
    14
    Weergaven:
    2.767