Kat wil niet meer in mand

Discussie in 'Katten' gestart door terrybouhuizen, 17 okt 2007.

1. terrybouhuizen

terrybouhuizen
    Expand Collapse
    Speurneus

Lid geworden:
    17 okt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo allemaa, ik heb het volgende vervelende probleem:

Onze kat, een manntje, Europeese korthaar, wil niet meer in zijn mand. Er zit nog een beetje, voor mij, raar verhaal aan vast.

Als we een nieuwe mand kopen, ligt hij er bij wijze van spreken al in voor je hem op de grond neer hebt gezet. Dit heeft hij nu twee keer bij een nieuwe mandje gedaan. Als de mand echter een paar weken oud is, wil hij er met geen mogelijkheid meer in. Als we hem er in proberen te zetten, is hij er over het algemeen gelijk weer uit en soms klamt hij zich angstvallig aan je vast, omdat hij de mand niet in wil.

Heeft iemand een idee hoe we dit rare en vooral vervelende probleem op kunnen lossen? De kat gaat nu maar overal en nergens liggen, maar niet op de plek waar wij hem graag zouden hebben. Ik weet niet of deze informatie nog van toepassing is, maar toen hij klein was, deed hij dit wel. Hij is nu net iets ouder dan 7 jaar en deed dit tot vorig jaar nog niet.

2. Plumeau

Plumeau
    Expand Collapse
    Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    72
    Katten zijn gewoon eigenwijs :wink: De mijne kan ik ook niet vertellen waar ze moeten gaan liggen...

3. Irma-Utixo

Irma-Utixo
    Expand Collapse

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je een luisterend geval wil hebben, had je een hond moeten nemen :wink:

4. siiepie

siiepie
    Expand Collapse

Lid geworden:
    16 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Onze katten liggen ook waar ze willen en dat is zelden in hun mandje. Als er een doos in de kamer is van de boodschappen of een kratje van de boodschapen dan gaan ze daar in. Als ik de ramen wil wassen en de trap staat in de kamer dan moeten ze onmiddellijk een dutje doen op de bovenste trede. Als er iemand op de bank zit willen ze allebei op schoot en als 1 van hen ergens ligt te dutten dan wil de ander ook precies daar slapen. Ze liggen op stoelen, kussens, vensterbanken kortom overal waar ze willen. En soms,heel soms liggen ze in hun mandje.

5. Cess

Cess
    Expand Collapse

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Zodra je een kat ervan probeert te overtuigen dat hij op een bepaald plekje moet liggen, doen ze dat bij voorbaat al niet meer. Vooral niet in dat mandje dwingen dus. Zet gewoon op verschillende plekken wat neer: kleedjes, kartonnen doosjes evt met dekentje erin, hier en daar een mandje. Hij heeft toch niet maar 1 plekje op te slapen? Katten houden er niet van om altijd op dezelfde plaats te slapen.

Die van mij liggen overdag overal en nergens, en soms is een voorheen favoriet plekje taboe voor een aantal weken. Daarna begint het weer opnieuw. Alleen met nachtplekjes zijn ze tot nu toe altijd trouw.

Een half jaar terug hadden wij voor onze poekies supercomfi bedjes gekocht. Wij dachten: die komen er nooit meer uit. Ze komen er echter nooit in (op een sporadische uitzondering na). Katten doen toch wel wat ze zelf willen.

Geef hem de keuze!

6. unionracer

unionracer
    Expand Collapse

Lid geworden:
    6 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Alles wat nieuw is is leuk en interessant.
    Zelf gebruik ik altijd valeriaan druppels (kruitvat) om een krabpaal, mandje of speeltje weer interessant te maken.

7. Ine

Ine
    Expand Collapse

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Misschien moet je proberen uitzoeken wat je kat het leukste plekje vindt om te slapen. Mijn Jaro heeft nooit in zijn poezenmand geslapen, ook mijn vorige poezen niet, persoonlijk denk ik dat die te kil zijn, zelfs met een kussen of dekentje, ik heb er ook nog nooit een kat ingekregen. Vanuit de theorie dat katten graag ergens in kruipen waar ze lekker warm en donker zitten heb ik jaren geleden 1 zetel gebombardeerd tot zijn stoel. Op de zitting ligt een lekker dekentje en met een extra dekentje heb ik een soort tentje gemaakt, met in en uitgang aan de armleuningen, en daar slaapt hij in 9 van de 10 keer, en wanneer hij een andere plek wil dan heeft dit in Jaro zijn geval altijd te maken met het warmer of kouder worden van het weer. In de zomer hang ik dan een lichter deken en in de winter een dikker. Verder gebeurt het zo om de paar maanden dat hij toch niet meer in zijn "bedje" wil, maar dan blijf ik volharden en zorg dat hij niet kan slapen waar hij verkiest en na een dag of drie gaat hij dan gewoon weer slapen waar ik wil. En als hij echt heel lastig blijft doen dan doe ik het volgende: dan ligt hij te slapen waar ik niet wil en dan neem ik hem slapende op en leg ik hem waar ik wil, en ga ik zitten waar hij wilde liggen, en na een tijdje heeft hij door dat zijn plaats elders is. Maar ja...misschien heb ik wel een gemakkelijke kat? Maar persoonlijk lijkt het mij dat je gewoon moet volharden en eventjes streng zijn en er vooral voor zorgen dat je weet wat hij aangenaam vindt en dan zijn nestje zo maken dat hij kan slapen zoals hij dat wil.

8. mdehond

mdehond
    Expand Collapse

Lid geworden:
    27 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Onze katten liggen ook overal en nergens. Je kunt ze niet dwingen om op 1 plek te liggen. Het mantje is iedere keer nieuw en dan is het interessant, daarom wil hij er dan nog wel in maar na een tijdje is het nieuwe eraf en niet meer leuk.
    Wat unionracer ook al zegt, je kunt valeriaan druppeltjes in het mandje doen, misschien vindt hij het dan wel leuk en zal hij er weer in gaan liggen.

9. Electrocute

Electrocute
    Expand Collapse

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn kat lag eerst ook volop in haar mandje en na een week of wat niet meer. Nu heb ik er een paar keer catnip ingedaan en is het haar favoriete plekje.

10. Paulina

Paulina
    Expand Collapse

Lid geworden:
    10 mrt 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn kat wilde al 4 jaar niet meer in zijn mandje. Door er een verpakking van een theezakje van Pickwick (Slaap lekker) in te leggen, gaat mijn kat met veel plezier weer in zijn mandje. Deze thee ruikt heel sterk, ik merkte dat hij het lekker vond ruiken, bleef maar kopjes geven. Het wonder is geschied. Ik weet niet of alle katten het lekker vinden ruiken, maar het is het proberen waard.

11. anika1999

anika1999
    Expand Collapse

Lid geworden:
    29 mrt 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    je kunt het ook anders aan pakken heb je wel eens een krabpaal aangschaft of misschien een mandje die je aan de verwaring kunt hangen (lekker warm) :dancer: .
    Katten kiezen graag zelf een plekkje je kunt een kat niet dwingen om hem in de mand te laten liggen maar je kunt hem wel afleren om niet op bijvoorbeeld de bank te liggen zodat hij vanzelf zijn mandje kiest. afleren is moeilijk bij katten ze hebben wel een eigenwilletje maar inderdaad opnieuw een nieuwe mand zal niet helpen. voor hem gaat het om het idee van in het mandje liggen.

Groetjes

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Joyki
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    1.447
  2. Pets001
    Reacties:
    3
    Weergaven: