[kat] Hoe maak je een krabpaal

Discussie in 'Dierenaccessoires' gestart door Jarco, 1 jan 2005.

1. Jarco

Lid geworden:
    24 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb even gezocht hier op het forum en ik vond niet echt iets wat mij complete uitleg gaf.

mijn vraag is bestaat uit meerdere delen.
    Welke materialen heb je nodig?
    Zijn er dingen om speciaal op te letten?
    Tips?

()ik ben dus zeer onhandig he :stuck_out_tongue_winking_eye:)

thx

2. freggel

Lid geworden:
    17 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke dan, je hebt nodig: hout, MDFplaat, n bol sisal, vloerbedekking en/of stof, stevige grote kartonnen "buizen". Verder zijn n tacker makkelijk, hoekijzertjes boormachine, schroeven en meer gereedschapjes. (ligt eraan, bij mijn katten moet ie extreem stevig zijn :wink: ) Kijk ns in n dierenwinkel om wat inspiratie op te doen en bedenk wat je wil maken. Ik zal je 1 van onze maaksels als voorbeeld geven, deze is vrij simpel. We hebben n vrij dikke MDFplaat gebruikt als bodem, deze bekleed met hoogpolig tapijt. Met behulp van n tacker of als je die niet hebt, spijkertjes, let dan wel op dat de spijkers niet aan de andere kant er doorheen komen! Vervolgens hebben we 2 houten balken bekleed met stevig laagpolig tapijt, deze op de bodemplaat bevestigd (vanonder de bodemplaat vastschroeven) en op deze 2 palen van verschillende lengte hebben we nog 2 verschillende maten plankjes bevestigd, deze weer bekleed met hoogpolig tapijt. De plankjes zet je vast op de palen met hoekijzertjes. Hang er n muisje met n stuk veter of elastiek aan en klaar is kees. Als dit lukt kun je bv n huisje maken, n hangmatje of n ronde sisalkrabpaal maken. Kijk gewoon ns of je couponnetjes vloerbedekking of stof aan kunt komen en vraag in de bouwmarkt of ze nog reststukken MDF en hout hebben, als je geluk hebt, hoef je dan geen complete MDFplaat aan te schaffen, maar heb je gewoon n kleiner stuk. Kijk ook ns in de bouwmarkt bij de schroeven en pluggen ed, hier kom je vaak ook dingetjes tegen om iets stevig mee te bevestigen (zoals hoekijzertjes) en als je geen (decoupeer-)zaag hebt, vraag dan in de bouwmarkt of ze alles op maat zagen. Begin simpel en dan gaat het vast wel lukken, dusse...succes! Laat je het resultaat zien? :wink:

3. Jarco

Lid geworden:
    24 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    kzal het laten zien ja. Tzal wel nog even duren.
    Maar wat is sisal? En is laagpolig tapijt het tapijt wat er gewoonlijk op zit?
    thx voor de info al he.

4. freggel

Lid geworden:
    17 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    You're welcome! Sisal is n stug, geelsig touw, dit zie je vaak in de winkels om krabpalen, zit erom heen gewikkeld, als je het ziet, snap je denk ik wel wat ik bedoel. Dit kun je bij "knutselzaken" en waarschijnlijk ook bij bouwmarkten kopen. Hoogpolig tapijt zijn eigenlijk allemaal losse draadjes en dit heb je ook laagpolig, maar ik bedoel van dat in elkaar geweven stevige tapijt, wordt ook vaak gebruikt als trapbekleding. Dit is erg stevig. Als je om de paal ipv vloerbedekking sisal rolt, moet je dit wel heeeel strak aantrekken, anders is het zo los. Ga gewoon ns bij verschillende winkels kijken, knutsel-, dieren- en bouwwinkels of kijk ns od internet bij dierenzaken. Je kunt de plankjes ook met stof bekleden, dit is miss. goedkoper, hiervoor zou je ns op de markt kunnen gaan kijken. Succes!

5. Jarco

Lid geworden:
    24 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    mm ja kzal eens in de brico gaan kijken als ze dat daar allemaal hebben :smile:

6. anja35

Lid geworden:
    9 aug 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, ik zit er ook aan te denken. Om buiten op het balkon een hele klimwoud te maken voor de poes. Maar met karton lijkt me dat niet zo'n goed idee. Ik heb nog gaas staan en zit te denken of ik het daarme kan maken..maar dan zakt het in elkaar denk ik. Heb je foto's van je eigen gemaakt klippaal?
    Ik denk ook dat ik daar pas van de zomer mee begin want ik denk wel dat het veel ruimte in beslag neemt dus wil ik dat op het balkon in elkaar gaan knutselen. Maar een hang matje erin lijkt me erg leuk.
    Bedankt voor de tips.
    Groetjes van Cherry en Anja

7. freggel

Lid geworden:
    17 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Met die kartonnen buizen bedoelde ik zeg maar pvcpijpen, maar dan van karton. Moet je natuurlijk wel hele dikke aan kunnen komen :wink: Zeg maar bijna 1cm dik anders gewoon pvcpijpen pakken. Heb geen foto's...ben aan t sparen voor n dig. camera :wink: Succes!!

8. Jarco

Lid geworden:
    24 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik wou sisal halen is de delhaise vlakbij en ze hadden maar 5 rollen :stuck_out_tongue_winking_eye:

9. vampi666

Lid geworden:
    1 jan 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    5 rollen? ga je een heel kasteel maken voor je poezen?

10. Jarco

Lid geworden:
    24 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Kweet niet hoeveel je nodig hebt maar dat waren 5 kleine rollen he.
    Ongeveer gelijk een klein bolletje garen.

Een kasteel: das nog eens een goed idee :p

11. Basch

Lid geworden:
    9 aug 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    je kan ook een heel parcours maken voor ze. Met planken langs alle muren van het huis :smile:

12. freggel

Lid geworden:
    17 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Jaaaa! En dan gaten boven in de muren, dan kunnen ze via n loopbrug van de ene naar de andere kamer :grinning:

13. Basch

Lid geworden:
    9 aug 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Zoiets ja. Had een ex van me ook. Alleen gebruikte maar 1 van de 4 katten het geheel :smiley:

Oh ja. En d'r gekke bullterrier deed ook wel eens een poging.

14. Jarco

Lid geworden:
    24 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    hehe ook nog met vloerverwarming zeker :smile:

15. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Wij hebben een pyramide-vormige krabpaal gemaakt van MDF platen, bekleed met stevig tapijt. Het tapijt hebben we uitgezocht door gewoon in de tapijt-winkel het doel van de inkoop uit te leggen :laughing:

We hebben de MDF-platen op maat gezaagd en er met een speciaal boor-hulpstuk gaten in gemaakt waar de katten doorheen passen. Daarna zijn de platen bekleed en zijn de gaten netjes afgewerkt met een stukje tuinslang (of vijverslag, los te koop in tuincentra). We hebben toen de bodemplaat, topplaat en verdiepinkjes voor in de pyramide bekleed met donkerder tapijt. De pyramide is in elkaar gezet, bodemplaat eronder en topplaat erop en de pyramide was klaar :-)

Wij hebben ons model overgens gecombineerd met kant-en-klare sisalpalen van Dinroy. Hiervoor zijn de onderplaat en topplaat langer gemaakt en hebben we een klimgedeelte met 2 steunen van vloer t/m plafond. Het is echter niet noodzakelijk ;-)

Laden...

Deel Deze Pagina