kalf aan het doodgaan?

Discussie in 'Overige dieren' gestart door twtb, 13 dec 2009.

1. twtb

Lid geworden:
    13 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hier op de boerderij is een koe vanmorgen bevallen van een vrouwelijk kalfje.
    Nu was dit kalfje bij de geboorte niet al te levendig zoals normaal, maar dat viel nog mee.
    We hebben het kalfje dan in een hok gestoken en goed bedekt met stro. Drie uren later hebben we het proberen drinken te geven maar het heeft maar zeer weinig gedronken.
    Nu vanavond terug gaan kijken, maar nu heeft het kalfje helemaal koud. Vooral aan poten en muil.
    Direct onder warme lamp gelegd. Nu heeft het uiteraard terug warmer, maar poten en voorkant muil blijven toch zeer koud. Drinken van warme melk doet het ook niet.

Met de koe is alles goed, zoals normaal.

Weten jullie wat er met dit kalfje aan de hand is? Een dierenarts hebben we er nog niet bijgehaald omdat we denken dat er toch niets meer aan kan gedaan worden.

Wat denken jullie? Dit is vrij dringend.

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Gewoon de dierenarts bellen! Als er iets gedaan kan worden, dan moet dat NU en professioneel gebeuren.

3. twtb

Lid geworden:
    13 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat vind ik ook, maar m'n vader zegt dat de dierenarts veel meer kost dan het opbrengt omdat het zondagtarief is. Zeker omdat we vrij zeker zijn dat het zal doodgaan.

Zitten hier dieranartsen op dit forum die kunnen helpen?

4. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Laat het dan niet lijden en maak het op een humane manier dood... Niets doen vind ik gewoonweg geen optie als verantwoordelijk bent voor het dier en je vermoedt dat het lijdt.

5. twtb

Lid geworden:
    13 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja maar uiteraard willen we het er wel bovenop helpen.
    Jammergenoeg is het de bedoeling van dit dier om winst te maken.

Misschien heeft iemand tips over hoe we het kunnen helpen.

6. chibbie

Lid geworden:
    7 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Euhm even denken, probeer het kalf inieder geval warm te houden. En blijf warme melk aanbieden. Misschien helpt het als je het bij de moeder zet? Dat wil vaak nog wel helpen een moederkoe heeft toch bepaald gedrag wat voor een kalf levensreddend kan wezen.

7. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Je vader heeft ergens wel gelijk, als je dit kalfje er nog door wil trekken zal dat wat kosten en de kansen zijn reeel dat ze wat achterstand oploopt. Nu is het gelukkig een koekalf en als jullie plaats hebben op het bedrijf kun je haar misschien wat langer aanhouden tot ze voldoende gegroeid is om zelf te kalven.

Plumeau heeft echter ook overschot van gelijk. Als je dit kalf niet wil behandelen is het beter om het nu te euthanaseren.

Wij hebben ook een keertje een kalf gehad die niet goed was bij de geboorte. Bewoog weinig, wilde niet drinken en voelde kort na de geboorte ijskoud aan. Met dit kalfje werd besloten om er volop voor te gaan en tegen alle verwachtingen in is het erdoor gekomen. De keizersnede was om 4u 's nachts dus voor een prijsje ging het niet gaan.
    Om het te redden zijn wel liters infuus, veel medicatie, antistoffen ter vervanging van de biest en een zeer intensieve behandeling nodig geweest.
    Een week na de geboorte is het gezond en wel naar huis kunnen gaan en was het ook voldoende sterk om bij haar moeder te drinken. Boer was, ondanks rekening, blij met een gezond koekalf.

@chibbie: je opmerkingen zijn goed maar toch nog een paar kleine tips.
    Als het kalf geen zuigrelfex heeft, heeft het ook geen zin om het melk te geven. Forceer je het drinken toch dan verslikken ze zich en komt er melk in de longen, dit leidt tot een longontsteking en vrijwel zeker einde verhaal. Dit kalf moet dringend opwarmen. Warmtelampen zijn goed, warmtekruiken zijn ook goed, warm infuus is nog beter.
    Bij het kalf bij ons hingen er op een bepaald moment 2 warmtelampen boven, lag het gewikkeld in dikke handdoeken, werd het verder nog omringd door warmwaterkruiken en kreeg het bovendien verwarmd infuus rechtstreeks in z'n bloed. Toen we begonnen had het diertje nog maar 32° (bijna dood dus), na 1 nacht had ze terug 37°. Eenmaal ze opgewarmd zijn komt vaak de zuigreflex terug en kun je beginnen met melk voederen.
    Op het moederinstinct van de koe zou ik niet teveel rekenen. Als het kalf te weinig beweegt of reageert is de kans groot dat de moeder het in de steek laat. Als het kalf reeds weggehaald is, kan het zijn dat ze het kalf niet meer gaat accepteren als je het terugbrengt. Als het een vaars is, en zeker als het een vleeskoe zou zijn, moet je van moederinstinct al helemaal niet veel verwachten.

8. Brunoboy

Brunoboy Dierenliefhebber

Lid geworden:
    6 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    2
    Sorry, je kunt het kalfje helpen, om de DA te roepen, waar zijn jullie nu mee bezig.........
    Vragen op dit forum, is ook niet je van het, de DA die moet je oproepen, arm kalfje, toch?
    Lief kalfje ik hoop dat er mensen zijn die jou helpen, en niet lang te wachten, om iemand te vragen help, help wie help mij.......... :back: :back: :back:

9. chibbie

Lid geworden:
    7 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt Zaza voor de aanvulling. Per ras is het inderdaad verschillend. Maar ik ging ervan uit dat het een gewone melkkoe is.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het is met het desbetreffende kalf, en of zaza's tips worden opgevolgd.

10. twtb

Lid geworden:
    13 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Kalf is inderdaad van een gewone melkkoe.
    Ondertussen is de dierenarts toch langsgeweest. Kalfje is blijkbaar onderkoeld en erg verzwakt.
    Na twee uur onder warmtelamp is een temperatuur opgemeten van 35°.

De veearts heeft enkele inspuitingen gegeven om wat meer leven in hem te steken zodanig dat ie zichzelf wat opwarmt en ook met een infuus melk rechtstreeks in de maag gebracht. Hopelijk zorgen de extra suikers ook voor wat warmte. Morgen zal hij wel zelf moeten kunnen drinken.

Ondertussen goed ingepakt met stro en veel warmte van een warmtelamp.

De veearts denkt ook dat hij er waarschijnlijk niet doorkomt, maar het is nog te vroeg om op te geven. Als het een fout is van de natuur valt er niets aan te doen. We hebben het nu alleszinds geprobeerd.
    Hoe hij de volgende uren reageert is zeer belangrijk.

11. Brunoboy

Lid geworden:
    6 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    2
    Tips.............help dat kleine ding.........
    En ook nog vragen hoe het gaat!
    De DA roepen.....ja sorry.....
    Ik lees net dat de DA is geweest, heel verstandig........toppie hoor?????
    Hoeft niet te reageren op mijn reactie, hoor?
    Maar een leven helpen, daar ben ik wel mee bezig. dierenvriend ben ik wel!!!

12. twtb

Lid geworden:
    13 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Als je de post erboven had gelezen, had je gezien dat het kalfje ondertussen al met de beste zorgen is behandeld. Meer kunnen we niet doen, nu is het aan de natuur..

13. Brunoboy

Lid geworden:
    6 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    2
    Re: Re:

Oke, helemaal goed, maar ik kan echt wel lezen, maar als je vraagt wat te doen, dan krijg ik de kribbels, dan moet je de DA bellen, en niet wachten dat er een van het forum raad geeft.......

Heel veel sterkte, en laat het effe weten, hoe het verder gaat met het kleine ding........
    Knuffels voor het kalfje......en neem erzelf ook een........je hebt goed gehandelt dat je de DA erbij hebt gehaald...

14. twtb

Lid geworden:
    13 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Uiteraard is het bijhalen van een dierenarts de beste oplossing. Voor een huisdier zouden we geen seconde twijfelen. Jammergenoeg is deze wereld hard. Het kalfje maakt deel uit van een bedrijf die winst moet maken. En net zoals in veel bedrijven moet je dan de kosten in rekening brengen met de inkomsten.
    Ben blij dat het kalfje geholpen is, maar de kans dat hij het overleefd is klein.
    Ik begrijp de reacties wel. Eerst gingen we de DA niet bellen, daarom dacht ik om het hier toch eens te vragen op het forum. Altijd beter dan niets doen toch?

15. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Het is idd afwachten en er zijn geen garanties. Als ze morgen opgewarmd is en kan drinken kan het wel goedkomen. Heb je toevallig ergens stevige/niet lekkende plasticzakken ofzo liggen? Je kan die eventueel vullen met goed warm water, in een handdoek wikkelen en bij het kalf leggen (tegen de buik en onder de kop bvb). Zo heeft ze nog een extra warmtebron. Let er wel goed op dat de zakken of wat je ook gebruikt zeker niet scheuren, zodat ze geen brandwonden kan krijgen van het warme water.

Jullie hebben nu idd het nodige gedaan, moest het toch niet lukken dan valt jullie niets te verwijten.

@brunoboy: ik zie niet in waarom de TS geen dierenvriend zou zijn. Er wordt gevraagd om tips indien de DA er toch niet bijgehaald zou worden, die worden ook opgevolgd. Uiteindelijk wordt de DA er toch bijgeroepen.
    En om realistisch te blijven: een kalf is geen troeteldier en wordt economisch behandeld, bovendien is de overlevingskans van dit dier echt klein. Alle lof voor de TS dat het toch nog geprobeerd wordt.
    Ikzelf bvb had persoonlijk niet aan de behandeling begonnen bij ons kalf omdat ik de slaagkansen te klein achtte, het waren andere mensen die wilden doorzetten. Nu dat dat kalf het wonder boven wonder toch gehaald heeft, zou ik in de toekomst toch aan een behandeling beginnen bij dergelijke kalveren.

16. Brunoboy

Lid geworden:
    6 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    2
    Re:

Oke twtb........
    Maar mijn reactie is/was wel direct, maar een dier helpen, dat moet je direct doen via een DA.......
    Maar een huisdier is niets anders als een koe, varken of een paard en in dit geval een kalfje, toch helpen dat het in leven blijft........sterkte en ik hoop en duim dat het kalfje in leven blijft..........

17. twtb

Lid geworden:
    13 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    We hebben al een warmwaterkruik onder de buik gelegd en tussen de benen. Onder hoofd zal moeilijker lukken aangezien het kalf zijn hoofd altijd opheft.
    Zal straks nog eens gaan kijken hoe het kalf reageert op de medicijnen en jullie op de hoogte houden.

Heb ondertussen nog eens gaan kijken: Ik denk dat het kalfje deze nacht niet zal overleven. Het reageert niet op de medicijnen. Integendeel het is nog iets verder verzwakt en blijft erg koud aanvoelen.

18. Brunoboy

Lid geworden:
    6 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik ga zeker duimen, dat het goed komt met het kalfje, ik kan alleen maar zeggen heel veel sterkte, en geef het kalfje een dikke knuffel.........duim, duim, duim....

19. twtb

Lid geworden:
    13 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Helaas heeft dit kalfje het niet overleefd.
    Toch wreed dat een kalfje die gezond leek bij de geboorte toch zo snel kan achteruitgaan.

20. Brunoboy

Lid geworden:
    6 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    2
    Het duimen van mij, mocht niet baten, heel veel sterkte!!
    Gelukkig heb je er alles aangedaan!!

Laden...

Deel Deze Pagina