Kakariki, ziek, antibiotica

Discussie in 'Vogels' gestart door Paragus, 14 jun 2013.

1. Paragus

Lid geworden:
    2 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik had in December een popje gekocht, een mooie gele kakariki genaamd Sofie. Na een half jaar besloten we er een kakariki bij te zetten, een mannetje genaamd Nero.

Op zich ging alles goed en leek alles in orde alleen Nero z'n poepje leek veel drassiger en natter dan dat van Sofie, Nero was ook een stuk groter en hij was een bonte kakariki. Hij leek een beetje klungelig en viel welleens van de stok en had niet zo'n stevige grip maar verder heel levendig tegenover Sofie, die altijd al heel rustig was.

Na 2 weken lag Nero ineens dood in zijn kooi op de grond. Hij lag met zijn kopje half in het voederbakje, ik nam aan dat hij gevallen was van zijn stok en ongelukkig terecht gekomen. Daarna zijn we terug naar de winkel gegaan en hebben we zijn zusje (een groene kakariki) gekocht genaamd Lola, haar poepje was ook al zo drassig, groenig en heel nat. Ongeveer een halve week nadat we Lola in huis hadden kreeg Sofie ook rare poepjes, heel groen en een transparante vloeistof eromheen. Ik dacht er in de eerste instantie niet veel van, gewoon de stres mischien van een nieuw maatje? of van het verdwijnen van Nero.

1 week later ging het op een ochtend plots niet goed met Sofie, ze kreeg evenwichtsstoornissen en maakte zichzelf dik, wanneer we haar pakten en neerzetten viel ze om en had moeite te blijven staan.
    Toen we ze weer oppakte kreeg ze een soort van epileptische aanvallen, haar nek draaide helemaal om en ze fladderde constant. We zijn meteen naar de dierenarts gegaan, die vroeg of we iets raars hadden ontdekt bij haar. Op dat moment wist ik niks op te noemen buiten dat ze bij nieuwe vogels heeft gezeten maar die leken niks te hebben en waren juist heel levendig. Ze kreeg een spuitje en een infuus en werd onder de warmtelamp gelegd. Een paar uur later werd ik gebeld door de dierenarts dat Sofie was overleden. Ik bedacht me dat het poepje heel anders was dan normaal al vanaf een week ervoor en zo ook bij de andere vogels. Volgens de dierenarts duidde dit op een infectie want dit was diarree.

Voor Lola hebben wij antibiotica gekregen. Dat was "Super Ornithosemix" waar we haar 2 weken aan moesten houden. Dit hebben wij gedaan en toen werd haar poep heel afwisselend, toen weer normaal en soms drassig. Na 2 weken vertelde de dierenarts nog 3 weken de antibioticakuur voort te zetten. Na 5 weken was haar poep weer goed, heel af en toe een beetje drassig maar dat kan ook stress zijn als er mensen zijn maar veelal goed en weer compact groen met wit. Ik neem aan als ze ziek zou zijn dan zou haar poep niet afwisselend zijn maar juist veelal drassig. Lola d'r grip is veel steviger ook dan in het begin.

Nou heb ik dus gisteren besloten een nieuwe bij te halen, het was inmiddels 5 weken geleden dat Sofie was overleden en Lola zat al 5 weken aan haar kuur. Ik was vrij zeker dat het in orde is. Ik heb nu een jonge gele kakariki gekocht van 6 weken. Maar nu begon toen ik thuis kwam ineens de twijfel toe te slaan, wat als Lola nog steeds ziek was of de ziektekiemen er nog rond hingen? Ik heb eerst de kooi ZEER grondig schoon gemaakt. Ik zou niet willen dat mijn nieuwe kakariki ziek zou worden! Ik denk dat de ziekte ook wel over is. Ik zou ook niet weten wat het geweest is maar aangezien 2 vogels ineens dood gingen en ze diarree hadden toen kon ik er wel zeker van zijn dat ze toen een infectie hadden.

Hoe groot is de kans dat Lola nog steeds ziek is, ze is weer levendig en haar poep is veelal normaal maar wat is de kans? Is er gevaar voor de nieuwe vogel? Ze staan gescheiden in 2 verschillende kooien bij mij thuis.

Ik hoop echt op een reactie en sorry voor het lange verhaal!

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Ilana de Leeuw
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    7.741
  2. Paragus
    Reacties:
    3
    Weergaven:
    7.004