Kakariki Tam maken?

Discussie in 'Vogels' gestart door Paragus, 2 jan 2013.

1. Paragus

Lid geworden:
    2 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

Ik heb een vrouwtje van circa 2.5 maanden oud. 1 week geleden gekocht. Ik heb haar in de dierenwinkel gekocht van Pets Place. Ze is al heel lief en nieuwsgierig maar, natuurlijk, erg bang van vastpakken en snelle bewegingen.

Ik had vernomen van de verkoopster dat ze wel met de hand zijn gevoed en dat ze al redelijk Tam was. Hier betaalde ik ook een meerprijs voor...

Wanneer ik mijn hand in de kooi steek blijft ze wel rustig maar tevens alert. Ik kan redelijk dichtbij komen met mijn hand voor ze iets onderneemt. Als ik mijn vinger tegen haar pootje aanwrijf houd ze m'n vinger wel vast, maar houdt ze wel met d'r andere pootje de kooi stevig vast. Wanneer ik te dichtbij komt fladdert ze weg. Ik neem aan dat dit een natuurlijk reactie is van de vogel, helemaal sinds ze nog moet wennen.

Hoe kan ik ze het beste tam maken naar mijn eigen hand? Ze is nog steeds bang van mijn hand maar komt wel kijken wat ik nou voor eten naar haar toe rijk maar lijkt niet geïnteresseerd om naar me toe te komen. De trosgierst die ik welleens gebruik ligt niet in mijn hand maar houd ik vast met mijn hand en steek ik uit richting haar. Hier begint ze van te knagen mits ik die naar haar snavel rijk maar komt er niet zelf op af.

Ik heb 2 verschillende adviezen gehad van 4 verschillende mensen, waaronder allemaal mensen die ze ook houden. (Mensen uit verschillende dierenwinkels en Kakariki eigenaren)

2 mensen beweren dat ik haar gewoon uit de kooi moet pakken en dat ze daar vanzelf wel aan went. Dit lijkt mij een beetje traumatisch voor het vogeltje en heb ik 1 x gedaan maar hier was ze nogal ondersteboven van en begon zachtjes te bijten. Ik heb haar wel vast blijven houden omdat ik niet wil dat ze bijten associeert met loslaten op den duur.

2 Anderen beweren dat ik mijn hand er gewoon moet insteken en wachten tot ze zelf op onderzoek uit gaat en op mijn vinger komt (met eventueel een commando?) Maar volgens de 2 eerste ging dit een eeuwigheid duren en is niet zo succesvol als gewoon pakken. Hier ben ik ook mee bezig, ze is niet meer zo bang als in het begin maar ze lijkt in de verre verte niet geintereseerd in mijn hand/vingers maar laat mijn vinger wel toe in haar buurt.

Ze is niet zo gescharmeerd van appel/ peer of manderijn, wat ik op internet gelezen heb dat ze over het algemeen wel zijn.

Iemand hier tips voor het tam maken? Natuurlijk willen we het allemaal gisteren al voor elkaar hebben maar ik heb geduld en ben bereid er veel tijd in te steken.

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

- Etienne.

2. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Je vinger tegen haar buik duwen dan komen ze op je vinger zitten, zoals een stok eigenlijk.
    Heb je een grote deur aan de kooi of een kleintje. Mijn tamme valkparkiet wou in de vorige kooi ook niet op men vinger blijven zitten als ik haar uit de kooi wou nemen omdat het deurtje te klein was. Maar bij deze kooi is het een grote deur ongeveer 35 cm en hier maakt ze nauwelijks/geen probleem van.
    Een tamme vogel zou ik al niet in een winkel gaan kopen, en de reden daarvoor is simpel.
    Het enige wat ze doen (bij de meeste winkels toch) is de dieren op tijd en stond eten geven en voor de rest laten ze ze daar zitten in hun bak of kooi. Vogels die bij een liefhebber thuis of bij de eigenaar opgevoed worden krijgen vaak veel meer aandacht, worden in huis opgevoed en zijn aanhankelijker.
    Je moet natuurlijk rekening houden dat je kakariki nog aan je moet wennen.
    En als ik je een tip mag geven, koop een tweede kakariki bij want alleen zitten is niet de favoriete bezigheid van vogels. :notes:

3. Paragus

Lid geworden:
    2 jan 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey bedankt voor je snelle reactie

Ik zat al te denken dat het deurtje waarschijnlijk te klein is, ongeveer 20 cm. Ik ga binnenkort op mezelf en wilde dan zoiezo al een grotere kooi aanschaffen, maar ik lees overal dat je het beste tam kan maken als ze jong zijn dus wil daar nu natuurlijk wel graag de aandacht aan besteden. De bovenkant van de Kooi kan open dus kan ik haar via daar makkelijk eruit halen maar wanneer ik haar met m'n hand van boven benader fladdert ze al meteen weg.

Achteraf bedacht ik me inderdaad dat ik het van een kweker/liefhebber beter had kunnen kopen omdat ook meerdere mensen zeggen dat ze dan aanhankelijker zijn. Maar ik lees overal dat ze hoe dan ook vrij makkelijk tam te krijgen zijn naar je eigen hand.

De verkoopster in de winkel beweerde dat ze vaak in de pauze mee op de vinger ging, maar ik betwijfelde of dat dat niet een meer een verkooppraatje is. Maar je wilt natuurlijk het liefste aannemen dat ze de waarheid vertellen. De andere verkoopster vertelde dat eruit pakken de snelste manier is maar dit lijkt me beetje traumatiserend voor het vogeltje.

Iemand anders die ik goed ken heeft er zelf een en vertelde me dat ze op den duur de vogel er zelf uithaalde na een tijdje de vogel gewend te laten raken aan haar handen en vingers. Ook de kooi open zetten wanneer je thuis bent was een tip. Ik denk dat ik dit zelf moet ondervinden wat voor mij het beste werkt, ik wil wel het beste voor mijn kakariki.

Een 2e bij nemen doe ik wellicht als ik een grotere kooi heb en me met deze vogel uit de voeten kan. Is het dan te laat? En maakt het uit als het een 2e vrouwtje zou zijn?

Bedankt alvast voor het reageren.

4. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Ik haal ze er vaak ook gewoon uit de kooi en zet ze op men schouder en dan blijven ze zitten. Als ze nog vaak van je wegvliegen zou ik opteren voor een kleine ruimte zodat je ze makkelijk kan vangen. Ik vind die papegaaienkooien trouwens beter omdat die deuren veel hoger zijn en dat schrikt de dieren minder af vind ik.
    Het geslacht maakt niet uit, moest ik kunnen kiezen zou ik voor een man gaan omdat deze geen problemen kunnen krijgen met legnood en dergelijke

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Ilana de Leeuw
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    7.742
  2. Paragus
    Reacties:
    0
    Weergaven:
    3.015