Jullie Mening Gevraagt

Discussie in 'Discussies' gestart door shesannie, 30 okt 2007.

1. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    oke ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden :

Er is een opvang (noem maar geen naam maar het is niet de opvang waar ik werk/woon) die laat hun opvang dieren in een dierenwinkel verkopen, wij zijn dit jaar ook benaderd door die dierenwinkel en wij vonden het een raar en vreemd idee die mensen kwamen ook vreemd over en zij wouden een deel van de winst hebben (tja winst? wij vragen een vrijwillige donatie voor de konijnen en knaagdieren , alle konijnen worden bij ons geent tegen myxo en vhs)die opvang vraagt 15 euro voor een voedster en 30 voor een gecastreerde ram (voor de ram vind ik het redelijk) maar goed daar gaat het helemaal niet over haha..

Wat ik vreemd vind is dat een opvang hun dieren aan een dierenwinkel geeft om ze daar vervolgens te gaan verkopen ik snap dat ze er een goed thuis voor willen hebben maar het lijkt me alsnog niet prettig voor die konijnen en knaagdieren om zolang in een winkel te moeten zitten, dan zouden ze toch beter bij de dierenwinkel kunnen vertellen dat ze bij hun de spullen konden kopen en dat ze geen konijnen en knaagdierenverkopen maar dat mensen die bij die opvang weg kunnen halen?

Of zie ik dat vreemd?

naja ik vind die opvang zoiezo vreemd ze halen dieren van internet af en verkopen ze vervolgens.. er was ook een kinderboerderij (hadden een hele grote konijnen/caviaheuvel gemaakt)die een aantal konijntjes zoch maar die moesten dik betalen voor de konijnen en dat geld hadden ze niet dus werden er ook maar geen konijnen herplaatst.
    Toen de opvang vervolgens ergens anders konijnen had weggehaald waar ook zwangere bijzaten (dit wisten ze niet) en ze daar een goed thuis voor zochten via internet reageerde diezelfde opvang van je kunt ze wel bij ons brengen..

Pff ik snap het echt niet wat voor beleid sommige opvangcentra hanteren hoor
    Wat vinden jullie van dit verhaal?

2. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het een raar verhaal. Ruikt mij heel sterk naar een moneybusiness. Nee, ik vind het niet kunnen. Dat je als opvang een vergoeding vraagt vind ik niet meer dan normaal. Maar dieren gaan verkopen vind ik niet normaal. Dan is het geen opvang meer maar een dierenwinkel. En de laatste hebben maar 1 doel; geldopbrengen. Anders zou het geen dierenwinkel maar een vzw zijn.

3. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Klinkt mij niet als een opvang, maar weer als een opkoper die dan dieren verhandeld die gratis aangeboden worden e.d.

Zou deze aan de schandpaal nagelen...

4. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Dit klinkt mij ook meer als een opkoper dan als een opvang die zich inzet voor het welzijn van deze dieren.

De goede opvangen die ik ken maken absoluut geen winst. Als er een konijn meer oplevert dan het heeft gekost (bijv een snel herplaatste voedster), dan is dat geld hard nodig als compensatie voor de castratiekosten (zelfs geholpen zijn rammelaars lastiger te plaatsen, dus daar alle castratiekosten op berekenen is niet ideaal) en als compensatie voor het oplappen van pechvogels etc. Samenwerking met een DW zie ik ook meer in de richting van het mogen neerleggen van een fotoboek dan dat men er winst mee kan delen :confused:

5. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Een opvang mag wel geld vragen voor zover ik weet (een asiel is toch ook een soort opvang niet?) maar dan gaat al het geld wel naar de dieren (zieke dieren, dieren die gecastreerd of gesteriliseerd worden, voer, benodigdheden, verwarming en elektriciteit, ...

Dit klinkt als een opkoper die even het bordje "opvang" boven zen deur heeft gehangen.

Ik zou er toch maar eens een controle op afsturen.

Ik begrijp het ook niet goed, heeft die opvang een plek, een officieel nummer (ingeschreven in het handelsregister), is het erkend, etc ...

Ik denk dat je dat eens moet laten natrekken, louche broodfokkers en opkopers zijn hier meestal niet voor in orde. Ook zitten de dieren meestal te krap daar waar ze opgevangen moeten worden.

6. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    ik ga er zelf geen werk van maken ik werk ook bij een opvang straks denken mensen (misschien jullie nu ook al?) dat ik dit zeg om hun de grond in te trappen of uit jaloezie dit is absoluut niet waar hoe meer goede opvangcentra hoe beter wij werken ook met veel samen maar goed ik vind wat deze opvang doet echt niet kunnen en was echt benieuwd wat andere mensen er van vinden..

Mocht iemand zich erin willen verdiepen wil ik wel aangeven om welke opvang het gaat staat ook op hun website dat ze met die dierenwinkel samen werken :pensive:

7. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    dit is wat er staat :

Ook hebben we een (proef)samen werking met een dierenzaak in Assen.

We hebben daar wat ratten, gerbils, dwerghamsters en 2 caviaberen naar toe over gedaan, we hebben de afspraak dat als dieren niet geplaatsd worden dat ze altijd terug kunnen naar ons.

C (bedrijfleidster) is er 1 met hart voor de dieren. dieren die een soortgenoot nodig hebben worden ook alleen per 2 (minimaal) geplaatsd.

De prijzen zijn dan ook niet zoals zo vaak per stuk, maar per 2!

8. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik woon te ver om me ermee te kunnen moeien. Maar het feit dat je wel of niet in een opvang werkt maakt totaal geen moer uit hoor. Ik snap je wel shesannie, maar je moet hier niet aan jezelf of aan "de mening" van anderen denken, maar aan de dieren!

Soit, als iedereen maar blijft toekijken in de hoop dat er een wonder gebeurt...

9. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    ja wat zou ik eraan kunnen doen?
    Ik heb geen zin dat het ook enigsins met deze opvang waar ik werk te maken krijgt of wat dan ook hier hebben ze helemaal geen contackt met die mensen maar als ik ermee bemoei zal het volgens veel mensen uitgaan vanuit deze opvang waar ik werk en dat wil ik absoluut voorkomen

10. lennart

Lid geworden:
    10 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Tja je mag nu eenmaal als opvang geen winst maken. Want na mijn weten is een opvang of asiel een stichting! Dus verkopen via een dierenwinkel mag niet lijkt me.

Dat er een vergoeding voor de kosten wordt gevraagd voor een dier lijkt me niet meer dan normaal. Echter een dierenwinkel (hoe groot het hart van de bedrijfsleider/ster ook is) is een bedrijf dat winst wil maken.
    Dit klinkt idd heel dubieus voor een samenwerkingsverband.

Wie je er voor in kan seinen? Fiod of dergelijke instanties is misschien een mogelijkheid. Misschien dat de KvK die toch ook moet weten hoe een constructie van een bedrijf/instelling/vereniging/stichting is geregeld, je ermee kan helpen.

Verder zijn de dieren die bij een opvang zitten vaak wat ouder. Deze verkopen moeilijker via een dierenwinkel. Dus gaat het hier misschien om dieren die in de opvang zijn geboren?

Ik ben het er mee eens dat het mogelijk moet zijn om een melding te maken van opvangcentra als iemand een dier wil kopen. Via een fotoboek of een kleine advertentie of zo. Alleen zullen winkels (uit winstoogpunt) dat niet zo snel doen.

11. wienusenmeliena

Lid geworden:
    1 nov 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    het heen er weer gehannes is niks voor dieren maakt niet uit voor een dier het is laat ze dan mooi in de opvang zitten tot een baasje gevonden is en niet in een dierenwinkel onderbrengen en als ze daar niet verkocht worden weer verkassen naar de opvang
    wacht lekker op een gouden kooitje bij mensen thuis en gebruik de dieren niet als oud vuil zou ik zeggen

12. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    lennart het gaat niet om jonge konijntjes maar om oudere konijnen en knaagdieren die ze binnen krijgen in de opvang en tja nu ik er overna denk hoe zal het voor mensen zijn die door omstandigheden hun diertje daar naartoe brengen en ze vervolgens in een dierenwinkel terug vinden :imp:

13. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat ik wel weet over welke opvang dit gaat en heb daar om meerdere redenen mijn bedenkingen zo bij....

Dieren direct aanbieden via een dierenwinkel vindt ik niet kunnen. Je hoort geen winst te maken op opvangdieren, plus we weten allemaal dat de voorlichting in de meeste dierenwinkels te wensen overlaat en dat is nou juist de reden waarom veel dieren in een opvang terechtkomen. Om die dieren dan weer door diezelfde dierenwinkels te laten verhandelen, nee, dat vind ik een beetje krom. Volwassen dieren in een opvang hebben vaak al het een en ander meegemaakt. Er is niks 'mis' mee, maar soms hebben ze toch wel net wat meer gebruiksaanwijzing nodig dan jonge diertjes direct van een fokker. Dieetprobleempjes, gedragprobleempjes, medische probleempjes etcetera. Een opvangcentra heeft daar veel meer tijd voor om belangstellenden daarover te informeren dan een dierenwinkel, en kan ook uitleggen wat de verdere voorwaarden zijn (zal verschillen per asiel, maar bijv dat er niet mee gefokt mag worden etcetera).

Goed, misschien is het wél echt een betrouwbare dierenwinkel die te goeder trouw goede baasjes voor de beestjes zoekt, maar ik vind het toch niet helemaal juist, zeker niet omdat er zoveel geld voor gevraagd wordt en al helemaal niet als mensen die hun diertje afstaan aan een opvang niet op de hoogte worden gesteld van het feit dat hun dier via een winkel verhandelt gaat worden.

Wat mij wel een goed idee lijkt is als dierenwinkels meer info geven over het bestaan van opvangcentra en asiels, en misschien zelfs een computer neerzetten of boekjes neerleggen waar de dierenwinkelklanten alvast gegevens van allerlei opvangbeestjes kunnen bekijken. Zo'n soort constructie lijkt me uitstekend, maar dan gaat de uiteindelijke adoptie natuurlijk wel gewoon via het opvangcentrum, en zo hoort het ook (vind ik).

14. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat was meteen wat ik ook dacht!

Nee, ik vind dit ook echt niet kunnen.

15. Elcie

Lid geworden:
    16 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0