jonge ratjes

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door bjornhoekman, 22 sep 2009.

1. bjornhoekman

Lid geworden:
    22 sep 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    hallo,

ik heb sinds twee dagen drie jinge ratjes. voor zover ik kan zien alledrie vrouwtjes.
    overla waar ik lees over het gedrag van deze dieren komt naar voren dat het snelle, drukke en klimgrage beestjes zijn.
    bij mij zijn ze over het algemeen alleen aan het slapen. twee van de drie lopen wel af en toe door de bak en eten dan wat maar de derde ligt alleen maar in het huisje. klimmen doen ze al helemaal niet.
    is dit gewenning of is er iets mis?

bjorn

2. Elysa

Lid geworden:
    17 jan 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    als allereerst hoe oud zijn ze?
    En weet je zeker dat ze alle 3 dames zijn? Anders zit je straks met baby's.

3. bjornhoekman

Lid geworden:
    22 sep 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    de ratjes zijn ongeveer 6 weken oud.
    tot nu tu ben ik bijna zeker dat het alledrie vrouwtjes zijn.

4. doggygirly

Lid geworden:
    4 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Het beste is de ratjes tot 6 weken bij de moeder te laten. Dan pas zijn ze eigenlijk klaar om naar een eigenaar te gaan. Ik weet niet waar je de beestjes vandaan hebt? Als ze van een dierenwinkel komen zijn ze meestal al vanaf 4 weken bij de moeder weg. Want dan zijn ze zelfstandig en kunnen ze eigenlijk al verkocht worden.
    Natuurlijk moet je ze ook eerst laten wennen. En ieder ratje is uniek. Hier heb ik er ook die de hele dag actief zijn en geen seconde stil zitten, en andere die het liefst alles zo rustig mogelijk doen.
    Bovendien zijn ze vooral 's avonds actief. 's middags slapen de meeste ratten. Zowat alle knaagdieren slapen tijdens de dag.

Als je twijfels hebt over het geslacht moet je hier maar eens foto's plaatsen. Gewoon staart vastnemen en ietsje omhoog tillen en een foto maken.
    Bij mannen zitten de openingen verder uit elkaar dan bij vrouwen. En normaal zijn de balletjes bij een leeftijd van 6 weken wel al duidelijk zichtbaar :wink:

5. Roos.

Lid geworden:
    14 sep 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Je ratjes zijn denk ik nog erg jong, en slapen daarom veel.. Het klimmen en druk doen komt vanzelf naarmate ze ouder worden. En als je ze echt nét hebt, zijn ze vaak ook nog wat bangig en willen eerst de boel verkennen, besnuffelen en 'hun plekje' van maken.
    Wacht maar tot ze in de ratten-puberteit komen, dan zou je terug willen naar de tijd dat ze nog veel lagen te slapen :cupid:

6. Rattery_Roosje

Lid geworden:
    17 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Rittens worden op de leeftijd van 3,5 - 4 weken bij de moeder weggehaald om te voorkomen dat de ventjes de moeder dekken. De moeder is onmiddelijk na de bevalling weer vruchtbaar en mannetjes kunnen vanaf 4 weken sexueel actief zijn. Rittens gaan in principe naar de nieuwe eigenaar zodra ze 5 - 6 weken zijn of 75gr wegen.
    Op 4 weken kan je idd het verschil al goed zien tussen mannen en vrouwen, alleen opletten met ventjes waarvan de balletjes nog niet ingedaald zijn.
    Jonge ratten zijn vaak s avonds en s nachts actief, stillaan nemen ze het ritme van de huisgenoten aan, hier kan enkele maanden overgaan. Het is normaal dat ze op deze leeftijd nog zo rustig zijn. Ook gewenning heeft hiermee te maken.

Laden...

Deel Deze Pagina