is mijn aquarium groot genoeg?

Discussie in 'Vissen' gestart door Wiskej, 10 sep 2008.

1. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Je kan mss een verwarming kopen :bulb:
    Er zijn geen koudwatervissen die daar in kunnen, de kleinste vissen die in wat kouder water kunnen (15-22°C) is de chinese danio, aquarium van minstens 60cm, beter 80cm

2. Wiskej

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    njaa, oke dan. kzal morgn eens kijken in de dierenwinkel.

3. lolgirl

lolgirl Dierenliefhebber

Lid geworden:
    21 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Re: Re:

Moet je wel opletten dat reigers/katten uw visjes niet opeten. Dus een net over uw vijvertje.. :wink:

4. Wiskej

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    ik denk dat wat mensen alles door elkaar halen..
    ik heb geen vijver of aquarium van 2 meter, ik heb alleen een aquarium van ongev. 35 cm in de lengte,25 cm in de breedte en 25 cm in de hoogte.
    mogen hier slakjes in?

5. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja dara mogen zeker slakjes in, heb toevallig net een site gezien met echt prachtige slakken op (wel duitse site, maar je kan de naam van die die je mooi vind eens intypen bij google, je vind dan mss nederlandse site, die diamantslakken zijn echt prachtig vind ik, wist niet dat er zo mooie waterslakjes bestonden...)
    http://www.wirbellose-nrw.de/D/Schnecken.htm

6. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Op 10 liter 1 slak. Als je er nog iets anders bij in wilt als alleen slakken.

7. Wiskej

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    heb nu dus 2 appelslakjes gekocht. :astonished:
    weet er iemand hoe oud een appelslakje wordt?

8. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    1-2 jaar.

Ze eten geblancheerde groentjes, zoals komkommer, zukini, courgette, en algjes. Ze eten geen levende plantjes, maar sta er niet van te kijken als ze een visje opeten dat net gestorven is. Het zijn oppertunisten. :wink:
    Recht uit het potje eten ze algentabletjes.
    Ze zijn het meest aktief gedurende de nacht als het licht uit is. Ze hebben wel calcium nodig (GH groter dan 8d) and de ph hoger dan 7 of zijn schelpje zal oplossen en het slakje gaat dood. De conditie van het schelpje laat zien hoe zijn leventje tot dusver is geweest. Op koper gebaseerde medicamenten zijn dodelijk voor hem en hij houdt absoluut niet van zout.
    Hij kan intervallen van dagen hebben dat hij overdag precies niet actief is, en de hele dag slaapt, dat is normaal. Hij kan zelfs hele dagen rondhangen in de tank zonder teken van leven te laten zien. Is ook normaal.
    Als je twijfelt of hij dood is, vis hem dan eruit en ruik eraan. Gestorven slakken stinken erger als rotte eieren. Zo niet, zet hem dan snel terug, hij leeft wel maar wordt wakker als jij slaapt :wink: .

9. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Oh, en als hij van boven aan de tank hangt... Hij heeft een siphonnetje, een klein slurfje waarmee hij lucht hapt.

Ze zijn leuk hoor, die appelslakjes, je kunt ze zelfs heel tam maken zodat ze komen eten uit je hand. Hij ziet slecht, en is potdoof, maar hij kan je wèl ruiken.

10. Wiskej

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    amai dat wist ik allemaal niet!
    alleen dat van die calcium begrijp ik niet zo goed.
    wat hebben ze dan precies nodig?
    ik geef ze nu elke dag een tabletje voor schaaldieren en dat eten ze goed.
    ik merk ook wel dat ze de ene dag actiever zijn dan de andere,
    weet er nog iemand hoe lang ze boven water kunnen blijven?

11. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Calcium, daar is zijn schelpje van gemaakt. Zit in ons water. Jij bent van Lochristi, sjuust? Dan is je water hard genoeg hoor. Hoe harder het water, hoe meer kalk (calcium) erin zit. Gewoon wekelijks een deel van het water verversen en je zit goed.

Ze kunnen de hele dag zo goed als boven water blijven, maar meestal blijven voor een gedeelte onder water terwijl hun siphonnetje boven water adem haalt. Dan voelen ze zich prettiger.
    Eitjes leggen ze wel boven het water, roze eitjes. Dan durven ze tot boven het water kruipen om de eitjes aan de tankwanden vast te plakken.

Ze moeten dus wèl adem kunnen halen boven water, anders kan hij zuurstof tekort krijgen. :wink:

Tabletjes voor schaaldieren, of plecco's. 2x per week een tabletje voor cory's lusten ze ook graag. Gevarieert maar hoofdzakelijk vegetarisch is helemaal hun ding.

12. Wiskej

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    mijn slakjes hun schelpjes zijn heel erg verkleurd
    ze zijn wat doorzichtig aan het worden en het lijkt alsof er gaatjes in hun schelpje komt!
    en ja, woon in lochristi :confused:

13. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Zijn aan het worden of was het al zo? Als het al zo was maken ze zeker wel een kans indien je maar regelmatig water ververst om je kalkgehalte hoog genoeg te houden. Gaatjes is niet goed. Ze kunnen er wel mee overleven maar als het erger wordt gaan ze wel dood.
    Ik heb er 3 zitten die bij hun vorige eigenaar een serieus tekort hebben gehad aan kalk. Maar met het groeien, groeide de nieuwe stukken mooi egaal geelgoud. Ze leven nu na bijna een jaar bij mij nog altijd. Beginnende gaatjes kunnen ze best mee overleven, ze hebben dan ook geen pijn, maar hou dan wel de kalk op pijl.
    Er zijn in de aquawinkels testen te koop en calcium in vloeibare vorm dat je gewoon aan het water kunt toevoegen. Maar als hun schelpjes er al zo uit zag voor ze bij jou kwamen, en het verergert niet in jou tank dan kun je het laten gelijk het is. Je leidingwater is normaal hard genoeg voor ze. Maar de volgende keer, koop dan enkel jonge slakjes vanwelk de schelpjes mooi egaal zijn, zonder verkleuringen en zonder broze(gaatjes of beginnende gaatjes) stukjes in hun schelp. Die hebben altijd genoeg kalk gehad. Zoals ik al zei, hun schelpje laat zien hoe hun leventje is geweest tot nu toe :wink: .

14. Wiskej

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    ik denk dat het zo al was, ik heb er niet op gelet toen ik ze kocht :blush:
    het is niet verergerd, dus ik denk wel dat het goed komt :smile:
    nu ff iets anders, weet jij filtertjes die weinig elektriciteit verbruiken?
    als ik een filtertje vind die heel weinig elektriciteit verbruikt , mag ik een groter aquarium kopen.

15. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Elke aquariumfilter verbruikt niet veel, maar hoe duurder in aanschaf hoe minder ze verbruiken meestal :smile:
    Dus op lange termijn is een duurdere pomp goedkoper :smile:

16. Wiskej

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb een aquarium gezien die in de lengte 63 cm is. de hoogte en de breedte zijn iets van een 40 cm. is dat dan wel groot genoeg voor goudvisjes?

17. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Neen, is alleszins al veel beter dan een kom fzo, maar voor sluierstaarten is het minimum 1m, gewone goudvissen en sarasa's etc horen niet thuis in een aquarium, maar in een vijver :smile:
    Aquariums zijn (jammergenoeg) zeer duur, waardoor veel mensen kleine aquariums kopen van amper 10 euro (20cm) zonder filter etc ipv groot aquarium van 1m20 van al gauw 600 euri... Maarja, je moet iets over hebben voor je hobby hé :smile:

18. Wiskej

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    het is écht te klein voor mijn visjes en helemaal niet aanvaardbaar? een nog grotere bak is al direct zo'n enorm ding met kasten enal. zoiets mag ik niet kopen, het enige dat ik nog mag kopen is die bak van 63 cm. ik las in een goudvisjesboek dat sluierstaartvisjes een bak nodig hadden van minimum 50 cm.
    ik heb ook foto's gezien van oranda-visjes en mijn visjes zien er helemaal niet zo uit :smile:
    het zijn gewone goudvisjes. wat mag dan nu wel in de bak van 63 cm?

19. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Je kan er vanalles in kwijt dat niet groter dan 6cm word, en sluierstaarten worden (mits goede verzorging en ruim aquarium) 20cm :smile:

Vb:
    10 neontetra's en triotje guppy's
    Levendbarende bak met guppy's, platy's en black molly's
    Speciaalbakje voor dwergklauwkikkertjes of voor Dario dario

Kijk eens wat je mooi vind en je kan dan hier zeggen wat je wil en kunnen wij kijken of het er wel in mag of niet :smile:

20. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    1 dwergkatvis (ancistrus dolychopterus). Minimaal in 55 liter tank. Wordt zo'n 9-10 cm groot. Heeft minder plek nodig en is een van de kleinste ancistrus. Heel zachtaardig qua karakter, goede algenvreters, misdoet geen een vis iets. Maar je moet wel van hun uiterlijk houden. Ik vind ze prachtig, net grond haaitjes maar anderen vinden ze dan misschien weer saai. :wink:
    Dwerg Cory's, kan ook. Maar is ook katvisachtig, je moet er dus wel van houden.

Laden...

Deel Deze Pagina