is mijn aquarium groot genoeg?

Discussie in 'Vissen' gestart door Wiskej, 10 sep 2008.

1. Wiskej

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb een aquarium van ongeveer 20cm x 35cm, en daarin zitten 3 goudvisjes die 3 jaar zijn en ongeveer 10 centimeter groot zijn. in hun aquarium hebben ze een plantje en steentjes op de bodem.
    maar nu vraag ik me af of de bak wel groot genoeg is voor drie visjes?
    en ik zou dan graag eens babygoudvisjes hebben, maar ik heb ze nu al 3 jaar en ze hebben nog altijd geen kleintjes gehad.. hoe zorg ik ervoor dat ze toch eens kleintjes krijgen?
    en kun je aan visjes zien of je een mannetje of een vrouwtje hebt ?
    van eten geef ik ze tetra vlokjes. is dat goed, of is zinkend voer beter ?
    groetjes,
    lisa

2. de leeuw

Lid geworden:
    15 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    3 liter per cm vis.

Als je 3 goudvissen hebt van 5 cm. moet je een aquarium van 45 liter hebben. Maar leift groter want ze groeien uit tot vissen van 30 cm.

Voor 3 volwassen vissen moet je een bak van 270 liter hebben.

3. tessyke

Lid geworden:
    1 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    goudvissen hebben ontzetend veel plaats nodig
    ja, jou bak is te klein :smile:
    als je echt het beste wil voor je visjes ga je iemand zoeken met een leuke vijver waar ze in mogen :smile:

4. Sheela-4ever

Sheela-4ever Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

Dat kan volgens mij niet, want je kan binnen-vissen niet zomaar ergens buiten plaatsen want dan gaan ze dood, dan moet je op zoek gaan naar of iemand die meer ruimte voor ze heeft of ze zelf houden en een groter aquarium zoeken.

5. de leeuw

Lid geworden:
    15 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re:

Wie heeft u dat wijs gemaakt? Je kan goudvissen altijd buiten zetten, zolang de temperatuur hoog genoeg is. En je aan temperatuursgewenning doet is er geen probleem. Vanaf april tot oktober kan je gerust vis in een vijver plaatsen.

6. Wiskej

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    worden gewone goudvisjes dan 30 centimeter?
    worden ze dan ook 20 jaar ofzo?
    wanneer zijn ze dan helemaal volwassen en uitgegroeid?
    die van mij zyn 3 jaar en 10 centimeter.. zouden ze nog groeien?

7. Sheela-4ever

Sheela-4ever Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    @de leeuw, ik zei: VOLGENS MIJ, ik dacht dat dat zo was. Excuseer me als dat niet zo is :wink:

8. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Dat aquariumpje is dus schandalig klein voor 3 goudvissen, ze kunnen er amper in zwemmen...

Aquarium van 1meter of groter is al zeer goed

9. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Ik vind het heel goed dat je informatie komt vragen :ok:

Helaas worden er schandalig kleine bakjes verkocht voor goudvissen en lijken verkopers ervan overtuigd dat je je vis daarin een fijn leven kan geven :pensive: Goudvissen kunnen veel ouder worden dan de 1 a 2 jaar die ze bij de meeste mensen maar in leven blijven.

10. Wiskej

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

11. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Normaal moet de lengte van ene aquarium 10 keer de lengte van de vis zijn, bij jou is het dus maar 3 keer de lengte van de vis...

Beter is vrij laten in een vijver :smile: (maar wacht wel toto volgende lente/zomer, want nu van binnen naar buiten zullen ze wss niet overleven...)

Die met een blaas op haar hoofd, dat is een kweekvariant van de goudvis, deze variant noemt Oranda :smile:

12. Wiskej

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

wat wil die kweekvariant dan zeggen? ik zal dan zeker wachten tot in de zomer of lente voor ze vrij te laten .. :smile:

13. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Je hebt de gewone goudvis, daaruit is de sarasa en shubunkin ontstaan (sarasa heeft lange staart en shubunkin is gevlekt)
    Dan door verder en verder te selecteren kwamen er dan de kweekvarianten o.a. de orandegoudvis, de pompoengoudvis, de blaasooggoudvis, de hemelkijker, de ryukin,...

Die met dat 'zakje' op zijn heeft is dus een 'Orandagoudvis' :smile:

14. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re:

Je kunt sommige goudvissen misschien altijd buiten zetten, maar niet ALLE goudvissen altijd buiten zetten. Er zijn varianten die er té gevoelig voor zijn.
    Ze groeien navernant de grootte van de tank. Een goudvis die klein blijft zit dus eigenlijk in een veel te kleine tank.

Shubunkin is het Japanse woord voor driekleur (wit, oranje en zwart)
    Ryukins zijn waaierstaarten en geen sluierstaarten. Worden vaak verward maar zijn gemakkelijk te herkennen. Ze dragen beiden de staarten anderders en de ene heeft 1 anaalvin terwijl de andere er 2 heeft.

15. Wiskej

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    best wel grappig :wink:
    dus dat visje met z'n zakje is een heel andere soort dan mijn andere twee visjes?
    mijn vriendin kent iemand die een aquarium van 2 meter lang heeft, en ons visjes zouden daar dan naartoe mogen. er zitten wel al andere visjes in. is de aquarium dan nu wel groot genoeg?

16. de leeuw

Lid geworden:
    15 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Even terug komen op enkelle posts geleden. Daar zei iemand dat de meeste verkopers vinden dat goudvissen in een klein bakje kunnen.

Ben het hier niet mee eens, ik kom zelf zeer veel in dierenwinkels, en ik hoor de meeste verkopers duidelijk zeggen dat ze TIJDELIJK in zo'n bakje kunnen maar dat je snel groter moet gaan.

Echter lachen de meeste mensen de verkopers vierkant uit als ze zeggen dat je in een aquarium van 60 liter TIJDELIJK 5 goudvissen kunt zetten. Volgens die mensen kunnen dat er gemakkelijk 10 zijn. Zo'n vis kost toch maar 1€, als die dood is koop je toch gewoon een nieuwe.

Deze reactie heb ik al veel gehoord, en wat kun je als verkoper doen? Niets, als jij ze niet verkoopt gaan ze bij een anderre winkel. En elke klant die je wel kunt overtuigen is een start naar een goede behuizing.

Daarom dat ik hier (en op vele anderre forums) al zoveel heb gezegd: vraag EERST raad en uitleg VOOR je de dieren koopt. Niet eerst kopen en dan uitleg komen vragen. Dan is het tte laat en heb je meestal 2x kosten.

ps.kunnen de beheerders dat hier niet in elk topic over dieren in KOEIEN van letters VETGEDRUKT zetten. Als er dan 1 persoon naar luisterd is het weer 1 dier meer dat gelukkig is. Voor een forum dat zoveel over vrijheid, kleine huisvesting en mishandeling praat kan dat toch niet zo moeilijk zijn hé.

17. Wiskej

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    is een aquarium vn 2 meter nu groot genoeg?

18. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    2 meter is een echte luxe voor goudvisvarianten!! :smiley:

19. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Als de temperatuur, waterwaarden en collega-vissen in de 2 meter geschikt zijn voor goudvissen: Doen! :smiley:

20. de leeuw

Lid geworden:
    15 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    2 meter is een villa voor goudvissen. Tel gewoon 3 liter per cm. vis, zolang dat je u daar aan houd zit je goed, meer liters per cm. vis mag natuurlijk altijd hé.

Laden...

Deel Deze Pagina