inrijden

Discussie in 'Paarden' gestart door Avalon_dierenvriend, 9 aug 2003.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Avalon_dierenvriend

Lid geworden:
    6 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    mijn vriendin heeft een veulen en die moet natturlijk worden ingereden wie wil dat hieronder even uitleggen?

kusss Avalon_dierenvriend

ps: leuke foto erbij he oftewel avater ofzo

2. NooRJ

Lid geworden:
    1 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    wat een scheetje zeg :smile:

3. Avalon_dierenvriend

Lid geworden:
    6 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
  4. Tooske

Lid geworden:
    17 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    wat voor een paard is het?
    engels volbloed?
    of fries?

5. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Inrijden leer je niet even via een uitlegje op een forum, dit moet je doen met iemand met veel ervaring.

Als het nu nog een veulen is hebben jullie nog mooi een dikke drie jaar om zoveel mogelijk te leren.Zoek eens mensen op in de buurt die wel vaker een paard beleerd en ingereden hebben, vraag hun om veel advies, probeer te kijken bij mensen die het doen en let daarbij goed op.

Als je nog nooit een paard beleerd hebt, kun je het beste iemand met ervaring erbij halen en die meehelpen, zo leer je het zelf ook het beste, want zo simpel is het nog niet.

Zadelmak oke, dat gaat nog, daar kun je met weinig ervaring wel wat aan doen, maar het echte inrijden moet je toch echt aan evaren mensen overlaten, want wanneer een paard niet correct en consequent word ingereden, kan je het dier voor zijn hele leven fout rijden.
    het inrijden is een heel belangrijk deel voor de rest van zn leven!

Dus ga veel met ervaren mensen om, durf te vragen en kijk of je misschien eens kan helpen, want inrijden vanaf papier dat kan gewoon niet, ongeacht het ras of de grootte of het karakter van het paard.

De grootste snoepies kunnen bij het inrijden de grootste draken worden

6. Avalon_dierenvriend

Lid geworden:
    6 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    het is een engelse volbloed en dat weet ik van die forum berichtje en er is ook een eraren iemand bi jalleen ik wil ook wel iets weten erover hoe we kunnen helpen ofzo

7. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Wil je alsjeblieft met Hoofdletters, punten en komma's schrijven? Dan is het beter begrijpbaar.

Tja tips...

Doe het rustig aan , overhaast niets, neem een goede voorbereiding.
    Jullie hebben nog 3 jaar de tijd om te leren.
    Lees er veel over.
    Ik kan hier wel dingen neer gaan zetten , maar je zult het toch zelf met iemand met ervaring moeten doen, paarden worden op verschillende manieren ingereden, dus het is aan degene die jullie paard inrijdt of hij hulp wil ja of nee en op wat voor manier, dus dan kun je dat het beste aan diegene vragen.

8. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Heel belangrijk vind ik, dat het paard voor het derde jaar al wat basis heeft. Het moet netjes aan het halster meelopen, zich overal laten aanraken/borstelen en heel veel vertrouwen in de mens hebben. Dat is dus iets waar jullie vast mee bezig kunnen :smiley:

Het echte inrijden heb ik regelmatig zien gebeuren (mijn verzorgpony kreeg bijna jaarlijks een veulen...), maar ik heb mijn twijfels over de kundigheid van de ruiters die dit deden :confused: Ze waren lekker licht en zaten bokken makkelijk uit (vooral bij het eerste galopje wel handig), maar alle ponies waren wel wat lui naar de benen toe en volgden meer de teugels dan dat ze echt een wending maakten... Niet echt mijn ideaalbeeld van een goed ingereden paard dus!!!

Ik zou goed zoeken naar iemand die met paarden omgaat op een manier die bij jou past! En bedenk je goed dat niet iedereen die al eens een zadel op een jong paard heeft gelegd ook goed bezig is... Kijk dus of de paarden die door deze persoon zijn beleerd ook passen bij jouw idee van een netjes opgeleid paard!

Groetjes,
    Lara

9. xxappiexx

Lid geworden:
    29 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is nog een veulen dus over inrijden hoef je je nog niet cht druk te maken. Al kan je wel vast iemand gaan zoeken die het voor je wil doe nals hij oud genoeg is.
    De tips van Sanex zullen wel nut hebben denk ik.
    suc6 ermee

10. Avalon_dierenvriend

Lid geworden:
    6 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    bedankt allemaal, de vorige keer moest ik even snel tiepen dus daarom zaten er fouten in. allemaal hartelijk bedankt we hebben wat aan de tips die jullie hier neer zetten.

ook namens mijn vriend bedankt.

kusss Avalo_dierenvriend

11. Mendacem

Lid geworden:
    22 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Je kunt bv alvast wat grondwerk gaan doen, spelenderwijs. Je kunt bijvoorbeeld al gaan werken aan angsten en volgen van de baas. Ook met het halster omdoen en daaraan friemelleen enzo, onder de buik aaien en alle dingen om 'm heen die kunnen rammellen of fladderen. Je kunt al zoveel doen met een veulen als je er maar lief op blijft reageren en het speels doet. Bij mij op het land is er dus iemand die nu een hengstveulen heeft van bijna een jaar, en het dier gaat op een loop met je en het halster is niet normaal om te doen, en komt al helemaal niet als je erom roept. Zorg dat dat niet zover komt want dat is er moeilijk uit te krijgen ! Veel succes met je lieve veulentje.... :smile:

12. Avalon_dierenvriend

Lid geworden:
    6 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    bedankt bedankt! hier hebben we veel aan echt waar heel erg bedankt!

13. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Is je vraag beantwoord Avalon? Dan kan het topic namelijk op slot...

14. Avalon_dierenvriend

Lid geworden:
    6 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ja hij kan op slot hoor!

15. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Bij deze.......