Ik wil een KONIJN!!!

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Helin, 26 aug 2008.

1. Helin

Lid geworden:
    26 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik wil echt dolgraag een konijn. Maar van m'n pa mag het niet... Ik weet niet waarom, hij is niet echt duidelijk met dat soort dingen. Mam en ik hebben er stiekem al 1 gereserveerd, maar die is pas in oktober groot genoeg. M'n ma zei dat ik pap op een creative manier moet overtuigen. Met een gedicht ofzo.. Ik heb echt geheheen idee!!! HELP!! Iemand tips of crea ideeën? :smile:

2. Essie

Essie Dierenfanaat

Lid geworden:
    5 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Welkom Helin,

Ik weet niet precies hoe oud je bent, maar ik begrijp denk ik wel waarom je vader niet zomaar ja zegt. Hoewel jij er waarschijnlijk heel erg graag voor wilt zorgen, zijn je ouders de volwassenen. Zij zijn niet alleen verantwoordelijk voor de kosten van het voer en de dierenarts (wat soms onverwachts heel hoog kan zijn!), maar ze zijn ook verantwoordelijk voor hoe jij voor je konijntje zorgt. Het is heel erg goed dat ze daar niet te makkelijk over denken.

Ik denk dat ik wel een creatieve manier weet. Het zou bij mij in elk geval werken. Je zou een werkstuk kunnen maken over konijnen. Hoe ze verzorgd moeten worden, wat voor bodembedekking en voer ze nodig hebben. Welke ziektes ze kunnen krijgen, en hoe je kunt zien dat een konijnje gezond is. Hoe groot de kooi moet zijn. Je kunt al deze informatie op het internet vinden, en op dit forum kun je natuurlijk ook een hoop vinden en vragen stellen. Als je vader ziet hoe verantwoordelijk je er mee omgaat, wil hij er misschien wel in toestemmen. En je leert er zelf meteen al een hoop van.

Maak er ook meteen een mooi schema bij, waarin je elke dag neerzet dat je zijn voer en water ververst. En waarin je elke week noteert dat je zijn hokkie verschoond. En dan ook wel echt volhouden, ook als het konijntje er al een tijdje is. :wink:

Konijntjes kun je trouwens beter per 2 houden, omdat het groepsdiertjes zijn.

Liefs Essie

3. Helin

Lid geworden:
    26 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Dankje Essie!! Ga het gewoon proberen, je weet maar nooit! :wink:

4. kaatje-kim

kaatje-kim Dierenliefhebber

Lid geworden:
    7 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Je kunt konijntjes inderdaad beter per 2 houden. Wat voor konijntje heb je gereserveerd?
    Wat Essie zegt lijkt me ook een goed idee.
    Opschrijven wat er allemaal bij komt kijken, bij een konijn hebben.
    1 ding is in ieder geval belangrijk en dat is dat konijnen geen knaagsteen mogen hebben.
    Daar kunnen ze namelijk blaasstenen van krijgen.
    Als je zo'n werkstuk gaat maken, kun je daar ook een lijst in zetten met wat konijnen wel en niet mogen hebben van groenten en fruit.

Succes ermee.

5. Helin

Lid geworden:
    26 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een kruising gereserveerd, de moeder is een NHD en de vader heeft een lion kop. Lieve beestjes hoor! Dank voor de tip over knaagstenen :smile:.

6. mariska88

Lid geworden:
    25 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik mocht ook nooit huisdieren! OF tenminste, vaak niet als er 1 dood was gegaan. Wat ik altijd deed is een lijstje maken wat je nodig hebt voor je konijn, hoeveel tijd je nodig hebt en er ook aan wil besteden. Dan hadden mijn ouders door dat het serieus was!
    Ben op een dag van me stage met 2 muizen thuis gekomen! Vonden ze niet heel erg, aangezien ik er alles van wist, kon uitleggen en zelf natuurlijk graag wilde! :smile:

7. Sannuhw

Lid geworden:
    26 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb vroeger wel een aantal keer stiekum een knaagdiertje meegenomen :blush: Als het diertje er eenmaal was was het niet zo'n groot probleem, ook had ik een heel lijstje gemaakt met dingen die ik moest doen (bijvoorbeeld: Elke dag water verversen, hoeveel eten per dag, elke week hok schoonmaken enz.) en ook een briefje met de dingetjes die ik nodig zou hebben voor het diertje.

In het begin ging dit altijd erg goed, alleen later is de "lol" er een beetje vanaf en ging ik niet meer zo strikt met die regeltjes om, waar mijn ouders dus al bang voor waren, en dus zelf ook een groot deel aan de verzorging moesten meedragen (waar ze niet om hadden gevraagd). Ik denk dat jou vader (en de meeste ouders) daar bang voor zijn dat ze op een dag mee moeten helpen met het verzorgen van het konijntje.

Dus besef goed dat het niet alleen maar leuk en schattig is om een konijn of wat voor knaagdier dan ook in huis te hebben, je moet ze veel aandacht geven (vooral als ze alleen zitten) en geen aandacht in de zin van het beestje doodknuffelen, maar in de zin van het tam maken, los laten lopen en vooral de oh zo leuke klus van het schoonmaken van de kooi. :wink: Dan blijft het ook leuk, zowel als voor jezelf als voor het konijntje.

8. Helin

Lid geworden:
    26 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    De verzorging (de benodigde tijd daarvoor) is geen probleem. Ik heb met m'n ma overlegd, die zegt dat zei ook wel zorg zou willen dragen als ik niet kan ofzo. Ben blij met jullie tips :smile:.

9. Sannuhw

Lid geworden:
    26 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke, dat is mooi geregeld dan! Veel plezier met je nijntje als hij/zij er is! :smiley:

10. Helin

Lid geworden:
    26 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
  11. Helin

Lid geworden:
    26 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Als iemand nog leuke schattige naampjes weet voor een superrrlief hangoortje? :laughing:

12. AnnaSammy

Lid geworden:
    5 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Seryna (spreek uit als ; Suriena)
    of
    Serena (Surena)
    of
    Dairo (Dearo)
    of
    Kowy (Kowie)
    of
    Durdony (Durdonie)

Asje :ok: ik heb de uitspraken er ook bijgezet maar het is maar net hoe je het zelf het mooist vind klinken hoor :wink:

13. Helin

Lid geworden:
    26 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Echt mooie namen!! :smile: :ok:

14. mariska88

Lid geworden:
    25 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
  15. remy_boy