iemand die in de veehouderij werkt, is geen dierenvriend?

Discussie in 'Discussies' gestart door FoxZillah, 8 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    ik spreek bijna altijd over mijn beesten, of over mijn 'beestenboel', of mijn showbeesten...

voor mijn zijn mijn 'beesten' heilig (vooral de honden), maar de tijd dat ik bij het overlijden van een kanarie ga wenen, is ook al lang voorbij :smiley:

Verder dood ik met gemak een dier, gaande van een mug, over een konijn, tot een big (die ik overigens meestal vernoem als 'viggen')

of iemand mij daarom wel of geen dierenvriend noemt, interesseert me niet erg :sunglasses: mijn beesten komen niets te kort, integendeel.

voor dieren van anderen ga ik ook tot het uiterste (verzwakte vogels in de zomer worden opgeknapt, indien te erg gaan ze naar het VOC, als adere mensen op vakantie gaan, verzorg ik gerust hun dieren etc etc.)

het welzijn van mijn dieren gaat uiteraard wel boven dit van andere.

en onnodig dood doen, ga ik zelf niet doen, op een vlieg ga ik vb geen jacht houden tot ik ze heb, in een goeie bui ga ik ze zelf vangen en buiten zetten.

'dierenvriend' is een ruim begrip. Ik ben nogal redelijk nuchter, té graag zien, is ook niet alles...

2. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Ik kan niet, niet reageren op dit :confused:

"onnodig" dood doen, doe je niet zelf nee, maar je laat t voor je doen dan? Is dat niet (ongeveer) hetzelfde?!

3. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    Re: Re:

ik bedoel maar, als er ergens een vlieg vliegt, ga ik die nu niet gaan nazitten tot die dood is. Of als er een spin in de douche zit, tja, dan zit die daar maar. Ik heb daar geen problemen mee, of last van of iets dergelijks :wink:

als ik een big zie, die het overduidelijk niet zal halen, ja, dan doe ik die dood. Liever zo, dan het nog een dag te laten afzien.

4. Diamondpearls

Lid geworden:
    14 jan 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    ik vind dit helemaal geen dierenmishandeling ofzo.
    je heeft tenslotte de dieren ook aandacht, liefde, eten, verzorgt hen.
    dus je ziet de dieren niet echt als productie machine'.
    alleen als je bv een vleeskoeien kweekerij hebt, vind ik het wel erg voor de stierkafjes enzo, die zijn verplicht in zeer korte tijd snel volwassen en een grote spiermassa te krijgen, dusja.

5. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoezo "die ziet de dieren niet echt als productiemachine"... als wat dan wel?

Niet alleen vleeskoeien zijn "producten" hoor, maar ook melkkoeien, varkens, schapen, kippen, konijnen...

Die dieren zijn er allemaal om geld mee te verdienen, draai of keer het hoe je wil maar zo zit de vork in de steel.

6. Schaapjes

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Misschien moet je de vraag op een geheel andere manier stellen.
    Jullie discussiëren hier dat boeren geen dierenvrienden zijn maar dan wil ik hem misschien aanscherpen en anders stellen:

Het merendeel van alle mensen op deze wereldbol zijn geen dierenvrienden, omdat ze vlees eten.

Het is kortzichtig en hypocriet om de boeren altijd in een kwaad daglicht te stellen. De vraag en eis voor goedkoop vlees komt vanuit de consument. En met name de Nederlandse consument is nogal kortzichtig. Even een voorbeeld hoe de gemiddelde Nederlandse consument denkt:

Consument VOOR de supermarkt te schreeuwen en eisen dieren moeten in ruime hokken zitten en zich goed kunnen vermaken en een prettig leven hebben.
    IN de supermarkt goed zoeken naar het goedkoopste stukje vlees, hoogst waarschijnlijk afkomstig uit Zuid-Amerika of iets dergelijks waar ze nog nooit hebben gehoord van dieren welzijn en de hokken vele malen kleiner zijn dan die in Nederland.

7. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik geef je H-E-L-E-M-A-A-L gelijk, voor de volle 200% zelfs...

Gelukkig ben ik niet zo'n hypocriet en ben ik al zo'n 3 jaar vegetariër! :wink:

Maar uiteraard: de schuld ligt ook bij de boer he. Als ik weet dat ik binnen een jaar tijd 1 miljard euro kan verdienen door bvb bontmantels te maken van (ik zeg maar wat) een nieuwe soort cavia, en al geven ze me al al de cavia's + hun hokken, dan nog doe ik het niet.
    De boeren kiezen evenzeer vrijwillig voor hun beroep hé, niemand verplicht hun om dieren uit te buiten :wink:
    Maar idd, de consument treft niet minder noch meer fout. Beiden zijn, in mijn ogen, even "fout".

8. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

[quote="Tieske" ] Als ik weet dat ik binnen een jaar tijd 1 miljard euro kan verdienen door bvb bontmantels te maken van (ik zeg maar wat) een nieuwe soort cavia, en al geven ze me al al de cavia's + hun hokken, dan nog doe ik het niet.
    ".[/quote]

1 miljard euro :eyes: :eyes:

als de boeren zo veel zouden verdienen, dan waren er veel meer hoor.
    Momenteel verdienen boeren haast niets, dus niet afkomen met onzin als 'boeren verdienen eraan om ze in kleine hokjes te steken' want dat is niet zo.

9. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb ik ook nergens beweerd hoor. Ik zeg gewoon ALS ...

En ik zei dat omdat ik vind dat zowel consument, en zeker ook de boer, schuldig zijn aan dierenleed.

10. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0

Dat klopt ook niet echt helemaal. Je hebt zeker idd een stel zeer arme boeren, maar dan heb je het tussensegment en dan de rijke boerenbedrijven (meer vestigingen, meer nevenactiviteiten etc.).

Het tussensegment hoeft niet superrijk te zijn, maar verdienen genoeg om te leven en hebben geld voor investeringen. En hun bedrijf en landgoed bij elkaar heeft ook veel waarde.

Dus ga nou niet vertellen dat boeren zo arm zijn en amper iets verdienen. De rijke boeren hebben niets te klagen en het tussensegment ook niet. En dat is toch het grootste deel in totaal.

Veel van die klagers die zeurden over dat ze zo arm waren en slecht verdienden hadden wel genoeg geld om te emigreren naar Frankrijk of Canada. Dus... tsja...

11. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1

momenteel echt wel. Want ook rijke boeren moeten nog steeds in staat zijn zich te verantwoorden bij de banken... (want nu ja, meestal is de bank eigenaar van een bedrijf he) en met de prijzen nu (neem de varkenssector) wordt dit langsom meer moeilijker en moeilijker...

Probleem is dat je niet kunt en moogt stilstaan, telkens opnieuw moet je investeren, investeren, investeren... vooral dan voor de rijke boeren, het tussen segment is momenteel het beste denk ik.
    Maar ook die gaan op den duur niet meer kunnen concurreren met de grote bedrijven... steeds meer bedrijven vallen in handen van de meelfabrieken...
    Wil je als boer zekerheid hebben, dan ga je best in loondienst gaan werken.

Zelfde met de melkvee houderij... eenmaal het melkquotum zal weggevallen, zal je de kleine bedrijven zien vallen als vliegen. Een bedrijf met 60 melkkoeien stelt nu eenmaal niets meer voor...

Spijtige zaak, absoluut...

12. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Momenteel ondervind iedereen sowieso problemen ivm de zelfgemaakte kredietcrisis en negativering van alles. Maar dat buiten beschouwing gelaten is er in principe geen probleem voor de boeren. Dan komt het dus in die drie categorien.

Tuurlijk zijn er ook problemen bij het ondersegment en dat grotere bedrijven uiteindelijk het winnen en kleinere bedrijven verdwijnen. Maar dat heeft meer te maken met het beleid dat het CDA e.d. uitstippelt. Maar dat is hun eigen schuld. Die boeren stemmen immers massaal op die partij.

Ik heb er totaal geen problemen mee. Ik juich bij failliete veehouderijen.

13. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    voor de Belgen onder ons, vanavond in het progamma 'volt' op één, vind er een discussie plaats tussen minister-president Chris Peeters en dhr Ludo Dobbels.

Punten gaan over de langdbouw in het algemeen, en dan meer specifiek over de belabberde prijzen in de varkenssector.

Wordt denk ik erg interessant, er gaan deftige argumenten mogen komen, want Ludo is een man die héél sterk in zijn schoenen staat. Al een paar keer heeft hij gezegd wat velen onder de landbouwers denken maar niet durven zeggen. en nu neemt hij opnieuw het voortouw :ok:

(en hopelijk levert dit hem héél veel op, zodat hij mijn loonbriefje op het eind van de maand wat kan gaan verhogen :sunglasses: :grinning: )

14. elien-lien

Lid geworden:
    21 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    wij hebben thuis een veebedrijf, en men papa ziet de koeien niet als productie-machine. ze krijgen hele goede zorg anders gaan ze ook niet veel melk geven. Elke veehouder geeft om zijn koeien.

15. elien-lien

Lid geworden:
    21 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

boeren buiten hun dieren niet uit, en bontmantel makers zijn geen boeren.

16. elien-lien

Lid geworden:
    21 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

nee nu werken sommige veehouders zo hard terwijl ze er eigelijk zelf geen geld mee verdienen, wegens te lage melkprijze. denk daar maar is aan.

17. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0

Nee, ze fokken & houden ze alleen maar om hun brood mee te verdienen. Ze bepalen het doen en laten van de dieren zonder dat ze echt interesse tonen in wat die dieren zelf willen. Zolang ze maar genoeg melk/vlees/eieren leveren, is het ok.

Noem het zoals je wil, maar een boer verdient zijn geld over de rug van onschuldige dieren, stuurt ze naar de slacht als ze "economisch" onbruikbaar zijn en geeft er dus ook geen moer om dat zijn "o zo geliefde" koetjes moeten sterven om zijn portemonee te vullen.
    Mijn mening zal ik nooit herzien.

18. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0

Ik heb hun niet gevraagd om hun brood te verdienen door dieren te gebruiken.
    Kan mij dan ook weinig schelen als ze failliet gaan. Een veeboer minder (doordat er niet genoeg melk gekocht wordt) betekent ook minder dierenleed!

19. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Goh Tieske, wat ben jij toch altijd vriendelijk naar mensen met een andere mening :eyes: Hou je ook ene beetje rekning met de leeftijd van mensen waartegen je iets zegt?

Laden...
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina