Huiselijk geweld.

Discussie in 'Chit Chat Archief' gestart door Laura, 17 jun 2007.

1. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    Klinkt makkelijker dan het is.

Vaak gaat er namnelijk heel wat aan vooraf.
    De man (in dit geval) beloofd zijn vriendin/vrouw alles, is enorm lief en geweldig.
    Dan beginnen ze een relatie en dan begint de man langzaamaan de vrouw wat af te sluiten van de buitenwereld, laat zijn jaloezie zien maar dat is alleen maar omdat hij zo gek op haar is.
    Dus liever niet meer gaan stappen met vriendinnen, niet meer die leuke jongen aankijken en vriendelijk naar hem lachen enz.
    zo maken ze de vrouw afhankelijk van hun.

Dan begint vaak het lichamelijke geweld pas, het begint met geestelijk.
    Ze laten het zelfvertrouwen van de vrouw zo zakken dat ze vaak denken dat ze het nog verdiend hebben ook, moest ze hem maar niet uitdagen door naar de buurman te zwaaien. (klinkt stom maar vaak gaat het over zoiets achterlijks).
    En hij beloofd toc dat het beter zal gaan? dat hij niet meer zo agressief zal worden?

Weet niet of het bij Laura ook zo is gegaan maar zo gaat het vaak wel namenlijk, en onderschat geestelijke mishandeling niet, is net zo erg als lichamelijk.

@ reptar, hoewel ik begrijp met jouw achtergrond dat dit klwetsend kan overkomen is dit gewoon een uitspraak, laten we eerlijk wezen, die uitspraak is er niet voor niks, maar een discussie daarover is hier niet op de juiste plek.

2. Laura

Laura Dierenkenner

Lid geworden:
    24 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Klopt wat je zegt Kelly. Zo ging het bij mij wel. Het sluipt er langzaam in.

3. Chiva

Lid geworden:
    24 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    @Basch, ja je went eraan. Maar ik wil niet doorgaan voor de persoon die.... snap je :wink:
    Ik wil er los van zijn, ookal bepaald het volledig wie ik ben, ik wil niet dat het nog meer in mn leven veranderd!
    Maar euch, wat ik meegemaakt heb valt in de verste verte niet te vergelijken met misbruik of met geslagen worden door iemand die je lief is...

4. Laura

Laura Dierenkenner

Lid geworden:
    24 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Klopt. Ik kan er heel makkelijk over praten. Natuurlijk hou ik sommige details voor mezelf omdat die wel gewoon te moeilijk en te pijnlijk zijn. Maar over de meeste dingen praat ik gemakkelijk en als iemand vragen heeft dan beantwoord ik die ook altijd gewoon eerlijk.

5. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik ga toch met chiva mee.
    Als je dingen meemaakt die niet iedereen meemaakt of waar weinig over 'geweten' is dan kun je er zelf uiteindelijk wel goed (sereen) over praten maar de omgeving is dan soms nogal van de kaart.
    Eigenlijk is in sommige gevallen geen enkele reactie goed.
    Ofwel krijg je de 'ocharme, ochere' medelijden reactie waar je niets mee bent en eigenlijk alleen maar irritant is, ik persoonlijk heb een gruwelijke hekel aan medelijden (wat niet hetzelfde is als medeleven!).
    Ofwel krijg je een simpele 'hmmm' en dan stilte, zit je daar ook mooi.
    Ofwel, in het ergste geval, krijg je het verwijt van aanstellerij naar je hoofd geslingerd.
    Om die reacties te mijden, zwijg je er dan maar over.

Dus daarom, aan diegenen die er wel gewoon over kunnen praten zonder problemen te hebben met de reacties: chapeau.

6. Sabrina

Lid geworden:
    11 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat knap van je dat je er over durft te praten (is idd goed voor de verwerking)
    En nog knapper dat je de stap hebt genomen om weg te gaan bij hem, dat is ook erg dapper en moeilijk!

Sterkte met alles!

7. Chiva

Lid geworden:
    24 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    @zaza: er is nog 1 iets erger..."Je hebt het zelf gezocht..."

8. Basch

Lid geworden:
    9 aug 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    @chiva: ik wilde ook niet doorgaan met diegene en heb dat uiteindelijk ook niet gedaan.

Ik bedoelde meer dat je went aan erover vertellen :smile:

9. siger

Lid geworden:
    15 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Goed van jullie dat jullie dit vertellen. Misschien helpt het zelfs anderen die nu in een soortgelijke situatie zitten. Veel succes en geluk gewensd!

Groetjes

10. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Super dat jullie dit durven te vertellen! Van mijn kant geen verhalen, ik ben een binnenvetter met een muur, en slechts mijn beste vriendinnen weten een tipje van de sluier. Dus niet direct iets voor mij dat ik mijn verleden en heden op het DF ga gooien :wink:

11. Chiva

Lid geworden:
    24 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    @basch: ik bedoelde ik wil niet doorgaan voor degene die... Ik bedoel dus dat je niet wilt dat mensen automatisch als ze je kop zien denken: ah das die die dat en dat tegengekomen is in zijn leven....

12. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Chiva, kom je het zoveel tegen dat mensen je ineens anders bekijken?
    Naar mijn ervaring zijn er wel een paar die er dan een etiket opplakken, maar het merendeel van de mensen 'vergeet' nogal vlug en zal er niet telkens opnieuw over beginnen of insinueren.
    Of misschien valt het mij niet op dat de mensen die het weten nu anders tegen me aankijken (volgens mij toch echt niet :confused: ).
    Maar je hebt wel gelijk dat het hatelijk is als mensen je ineens anders bekijken of behandelen.

13. Basch

Lid geworden:
    9 aug 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Idd, ik heb ook niet echt dat mensen er raar over doen.
    Veel van m'n vrienden toen hadden ook al wel een vermoeden en hebben daarna eigenlijk alleen maar gezegd: we beginnen er niet over, maar als je wil praten moet je het maar zeggen.

14. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Laura, ik had het al eerder gezegd: vind het knap dat je er zo open over bent en nog knapper dat je een punt achter de relatie hebt gezet :ok:

Ik heb ook een tijd een relatie gehad met een jongen die nogal ernstig dominant was. Lichamelijk mishandelde hij me niet. Maar geestelijk (en seksueel) meer dan genoeg.
    Ik weet ook niet waarom het zo lang heeft geduurd voordat ik een punt achter de relatie heb gezet. We hebben anderhalf jaar een relatie gehad, waarvan we een half jaar hebben samengewoond. En achterafgezien had ik het al minstens een half jaar eerder moeten uitmaken. Ik weet niet waarom het nier eerder gelukt is. Ik denk ook omdat je het als 'normaal' gaat zien, ik iig wel. Want nu realiseer ik me pas welke dingen hij allemaal geflikt heeft en hoe verkeerd ze zijn. We zijn nu anderhalf jaar uit elkaar maar ik zie hem nog zeer regelmatig. En nu komen soms nog herinneringen terug die ik helemaal weggestopt had. Dat maakt het wel moeilijk. Dan denk je dat je het helemaal achter je hebt gelaten en dan komen er ineens weer herinneringen omhoog die je ook weer moet gaan verwerken. (wat ik als binnenvetter dus meestal zelf doe).

15. Darkwolf

Lid geworden:
    23 okt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Het klinkt allemaal zo makkelijk om te zeggen dat je zo'n persoon direct verlaat en dat je dit soort dingen kan voorkomen of snel kan stoppen.
    Maar het is alles behalve makkelijk.
    Je stelt jezelf open en bloot aan iemand die je volledig vertrouwd en van gaat houden.
    Je tollereert meer dan je zou doen van iemand die je minder goed kent en geen relatie mee zou hebben.
    Misbruik kan langdurig en pijnlijk worden.

Zelf heb ik de nodige relaties achter de rug waarin ik ook geestelijk ben mishandeld.
    Gelukkig ben ik met geen een van deze dames gaan samen wonen.
    Al weet ik wel dat ik hier heel sterk van ben geworden na een pad te hebben gelopen dat verwerking heet.

Het is alleen maar goed dat je erover praat en mensen bewust maakt.
    Dit gebeurd meer dan mensen denken.
    Huiselijk geweld kan namelijk ook heel stilletjes, zonder fysieke klappen.

Ik weet dat als ik ga samenwonen het ook heel snel over is (gezien mijn verleden) als het niet harmonieus kan.
    Als je met elkaar niet door een deur kan of vaak conflicten hebt, dan moet je niet langer samen wonen.
    Dat is mijn mening.
    Je thuis is een plek waar je meer dan 95 procent van de tijd je rust zou moeten kunnen vinden zonder conflicten of spanning.
    De rest van de dag ben je namelijk al op pad en spendeer je heel veel energie aan werk of andere inspannende dingen.
    Als het thuis dan ook nog eens wankel is dan stort je op een gegeven moment gewoon in.
    Mijn thuis front is heilig.
    Als iemand deze zou verstoren heeft deze een zeer groot probleem en is het al vrij snel exit.

16. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het echt hartstikke knap dat jullie je verhaal kwijt kunnen. En ik begrijp best dat het steeds makkelijker wordt om erover te praten.
    (zelf kan ik ook makkelijker praten over mijn verleden waarin ik gepest ben.)
    En ik vind ook dat slachtoffers niks voor hebben om te schamen! Zij zijn niet degenen die fout zaten, hoewel dat met geestelijke "spelletjes" behoorlijk wordt ingeprint.

17. FoxZillah

Lid geworden:
    15 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Goed dat jullie erover durven/kunnen praten...

Ik heb altijd zoiets van: Het zijn mijn problemen, en daar moet ik niemand anders mee lastig vallen.

Ik heb ook het een en ander mee gemaakt, maar ik praat niet graag, ik heb een hele goede vriend waar ik alles tegen vertel, en andersom ook. Maar zelfs die moet het soms uit me trekken.

Meestal als ik down ben ga ik naar de bossen, met de hond of te paard. Van de natuur genieten en naar de fluitende vogeltjes luisteren. Dit brengt wel rust maar het lost niet op..

Laden...

Deel Deze Pagina