Huiselijk geweld.

Discussie in 'Chit Chat Archief' gestart door Laura, 17 jun 2007.

1. Laura

Laura Dierenkenner

Lid geworden:
    24 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Huiselijk geweld gebeurt helaas vaker dan we denken. De slachtoffers schamen zich er vaak voor en durven er niet voor uit te komen.

Ik wel. Ik heb een relatie van 6 jaar achter de rug waarvan ik de laatste 3 jaar geestelijk en lichamelijk ben mishandeld. Ik leefde als een soort moslim. Ik mocht weinig en hij was ziekelijk jaloers.

Op 1 januari sloeg hij me in elkaar. Voor het eerst in mijn leven vreesde ik voor mijn leven. Hij ging maar door met slaan en schreeuwen. Hij dreigde me zelfs te gaan slaan met een asbak. Ik wist weg te komen met een smoes en toen heb ik hulp gehaald.

Nu is het alweer bijna een half jaar geleden maar af en toe lijkt het wel alsof het gisteren is gebeurd.

Het pijnlijkste is dat ik nu merk wat ik in die 6 jaar heb gemist en wat ik allemaal heb weggegooit.

Ik ben nu een nieuw leven aan het opbouwen. En dat is ook de reden waarom ik geen moderator meer ben. Ik ben nu even te veel met mezelf bezig om alles op een goed spoor te krijgen.

Waarom ik dit vertel? Omdat ik er graag over praat. Ik merk dat er over praten mij helpt bij het verwerken.

Verder wil ik hiermee zeggen dat huiselijk geweld vaker voorkomt dan we weten. Als je iemand in je omgeving hebt die ook het slachtoffer is van huiselijk geweld, help diegene. Wees er voor hem of haar.

Dit wilde ik even kwijt :smile:

2. Flowie

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is heel toevallig,
    gisteren heb ik nog nieuws gehoord van mensen die ik ken, dat het daar ook gebeurde.

Ik hoop dat nu beter met je gaat, en goed dat je er over praat ! :ok:

3. Basch

Lid geworden:
    9 aug 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    IK heb ook zoiets meegemaakt. Mijn ex was nogal hardhandig om het zo maar te zeggen. Heb nog steeds littekes in m'n nek zitten en op m'n schouders. Is niet leuk allemaal en het heeft me ook best een tijd gekost om van d'r af te komen helemaal. Soms zelfs nog bang om d'r tegen te komen.

4. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    super meid dat je het ook hier durft te vertellen, echt goed van je!!
    En jij natuurlijk ook Basch, voor een man is het vaak nog moeilijker om erover te praten.

Wat betreft het onderwerp, mensen praten er idd niet graag over en nog erger, mensen luisteren ook niet graag is mijn ervaring, ze stoppen liever hun kop in het zand.
    Bij mij was het geen partner maar mijn biologische vader die me lichamelijk, sexueel en geestelijk mishandelde.
    Het heeft lang geduurd ik ik erover kon praten, vooral omdat veel mensen het liever niet wilde weten of als ik het eindelijk durfde te vertellen gingen mensen me anders behandelen, en daar baalde ik dan van.
    Ik ben namenlijk geen zielig kneusje en kan ondertussen flink van me afbijten, dat heb ik wel geleerd in de loop der jaren. :wink:

huiselijk geweld in iedere vorm dan ook gebeurd veel en nog wordt het stilgezwegen door veel, gelukkig is er wel meer openheid gekomen en dat is goed.
    Jij hoeft je namenlijk nergens voor te schamen, je ex is het die zich moet schamen, net als dat ik me er ook niet voor schaam, wij hebben toch niks verkeerds gedaan?

5. ras-blackfire

Lid geworden:
    27 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    jammer dat zulke dingen gebeuren! veel sterkte ermee en succes met het opbouwen van je leven :smile:

6. miluta

Lid geworden:
    27 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Laura, ik vind het super dat je het hier durft te vertellen :ok:. Het is idd iets waar vaak niet goed naar geluisterd wordt.
    Ook ik heb het meegemaakt. 2,5 jaar lang sexueel, lichamelijk en geestelijk misbruikt. Na het einde van de relatie heb ik ook de verloren tijd ingehaald. Hoe moeilijk dat ook was omdat mijn vriend mij ook nog eens had opgescheept met een schuld van bijna 30.000 euro. Daar heb ik nog 4 jaar over gedaan om die af te lossen. Zelf had ik aan een aantal "goede" vrienden verteld wat er speelde en kreeg vervolgens van hun te horen "dat het allemaal wel meeviel", "dat ik me niet zo moest aanstellen", "dat ik gewoon om aandacht vroeg" :imp:. Ik stond er dus helemaal alleen voor. Ik was alles kwijt, behalve mijn moeder :smile:. Die heeft me heel erg gesteund en geholpen. Ik heb dus geen "oude vrienden" meer en nu heb ik er nog maar erg weinig, maar wel mensen waar ik op kan bouwen en die ik ook vertrouw. Want geloof me, je vertrouwen in mensen ben je echt wel kwijt. Sinds 4 jaar heb ik een nieuwe vriend die gelukkig totaal anders is dan mijn ex en me ook helemaal begrijpt en accepteerd zoals ik ben. Inclusief mijn verleden :wink:.
    En zoals Basch al verteld gebeurt het helaas ook bij mannen :pensive:. Wat zelfs nog ongeloofwaardiger is voor buitenstaanders :confused:.

Laura, geniet lekker van je vrijheid!! Alles komt goed :wink:
    Voor de rest die ook in zo'n situatie zitten/hebben gezeten: heel veel sterkte!! En voor alle mensen die ermee geconfronteerd worden door de omgeving: Sta klaar voor die persoon, probeer te helpen, hoe moeilijk het ook is, want vaak ben je de enige die ze vertrouwen :wink:

7. Laura

Laura Dierenkenner

Lid geworden:
    24 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Precies Kelly... Wij vroegen hier niet om. Degene die zich moeten schamen zijn de aanstichters!

8. Chiva

Lid geworden:
    24 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het ongelooflijk knap van jullie dat jullie erover praten. Ik heb geluk dat ik nooit zo n dingen meegemaakt heb, al heb ik ook erge dingen meegemaakt. Ik praat er echter liever niet over. Ik schaam me nog steeds en vooral: ik wil niet dat mensen me er anders dor behandelen zoals kelly zei.
    Nogmaals laura: KNAP!!

9. Laura

Laura Dierenkenner

Lid geworden:
    24 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Gelukkig heeft mijn omgeving er goed op gereageerd en stond echt iedereen voor mij klaar. Ook mijn werk hadden alle begrip voor mijn problemen. Echt super.

Ik ben 2x bij een maatschappelijkwerkster geweest maar ik hoefde niet meer te komen. Het verwerken deed ik volgens het boekje.

Het gaat met mij ook heel erg goed hoor. Ik geniet al van de kleinste dingetjes zoals met een vriendin eventjes wat drinken in de stad na het werk. Ik heb mijn dagen er tussen zitten dat ik enorm down ben maar die worden ook steeds minder :smile:

10. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Idd knap dat jullie er nu zo zelfzeker over kunnen praten.
    Het lijkt me niet gemakkelijk om zo'n situaties te verwerken.

Erover praten lucht enorm op, maar je hebt idd spijtig genoeg mensen die het dan allemaal afdoen als aandachtstrekkerij.
    Toch vind ik het persoonlijk moeilijk om mensen te steunen in moeilijke situaties of periodes.
    Vrienden mogen ten allen tijde komen praten, ook over dingen die al jaren geleden gebeurd zijn.
    Ik zal altijd luisteren (zelfs als het voor mij luttele problemen lijken, het kan namelijk altijd dat het voor de persoon in kwestie wél een groot probleem is), maar ik heb het gevoel dat je eigenlijk nooit iets echt troostends kunt zeggen tenzij jezelf ook in die situatie gezeten hebt maar dan is er weer het risico dat je meer over jezelf en je eigen standpunt begint.
    Ik weet dus vaak niet goed wat te zeggen en hou het dan maar bij gewoon luisteren.
    Ze zeggen wel dat gewoon luisteren ook al goed is, maar toch.

11. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0

hier heb je helemaal gelijk in!

12. bluethunder

bluethunder Dierenkenner

Lid geworden:
    19 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is altijd zo spijtig om te horen dat er veel mannen vrouwen zo mishandelen fysiek en geestelijk dat de persoon in kwestie gewoon bang word en weinig vertrouwen meer heeft.

Ik heb van een paar hier op het forum een keer hun verhaal aangehoord aangezien ik altijd wel wil luisteren en 1 wil steunen hier in.

Ik vind mannen die vrouwen slaan ook geen echte mannen.
    Een vrouw hoor je niet te slaan vind ik.

Vaak komen zulke mensen die andere slaan of geestlijk slopen er makkelijk vanaf.
    Terwijl de andere er jaren mee rondloopt.

13. WillyWonka

Lid geworden:
    17 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Wouw... dat jullie er zo over kunnen praten!!!
    Echt ik heb daar respect voor!

:blush:

14. lilly

Lid geworden:
    7 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ik vin het heel erg dat er zoveel mense zij die het slecht hebbe tuis. Ik vint da niemand een ander mag slagen en leleke dingen tege zegge. dan verliest ge heel lang u vertrauwe in de andere mense die er niks aan kunne doen. Da hep ik bij men eige ook gevoelt.

Mense moete mekaar helpe dan wort alles veel beter.

Sterkte voor alemaal die erge dinge hebben meemaakt.

15. Basch

Lid geworden:
    9 aug 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    klinkt lullig maar je went eraan. Ik heb al heel vaak het een en ander moeten uitleggen/vertellen. Dan word het steeds "makkelijker"

16. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    daar heeft Bash gelijk in, soms komt het op mensen ook over alsof ik er heel laconiek onder ben, soms is dat ook zo, aanegzien ik nu gewoon gelukkig ben maar af en toe heb ik ook flinke terugvallen.
    Maar dat hoort erbij, vallen en opstaan. :wink:

17. miluta

Lid geworden:
    27 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Een einde maken aan zo'n relatie is niet altijd even makkelijk, zeker niet als je geslagen en bedreigt wordt. Het is erg makkelijk om te zeggen: ga weg bij hem/haar, maar in werkelijkheid is dat zoveel moeilijker. Soms worden mensen ook zo "gehersenspoeld" en raken familie en vrienden kwijt dat je niemand meer hebt en niet weg kan of durft.

18. Flowie

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Het lijkt me echt doodeng. Ik heb dit nog nooit mee gemaakt, en ik hoop het ook niet mee te maken. Voor iedereen die er last mee heeft gehad, alsnog sterkte ermee dan.

Het lijkt me eng om er zomaar bij vandaan te stappen. Want dan kun je niet meer over straat zonder te denken 'zou hij/zij me zoeken? wat als ik hem/haar tegenkom?' Het is moeilijk.. soms zijn mensen gewoon echt compleet ziekelijk in hun hoofd.. Ik vind het vooral altijd heel erg als het bij kindjes gebeurt die door hun vader of moeder worden misbruikt. En dat ze dan vooral niets mogen zeggen, omdat er dan wat gebeurt ..
    en dan de vreselijkste achterlijkste zin :

'Alle papa's/mama's doen dit..'

:imp: :imp: :imp: !!

Ook alle andere dingen vind ik echt vreselijk !

Laden...

Deel Deze Pagina