Hooi bevuilen

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Noraenkonijnen, 26 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn 2 konijnen bevuilen het hooi op de grond maar hun hok ook, eigenlijk alles! Ze leven in een hok met een uitloop-rennetje eraan. Ze hebben niet echt een vaste hoek alleen doen ze het IN DE BUURT van waar ze eten.

We hebben nu een soort voederbak gemaakt waaruit ze eten, alleen het is een soort gaas en het hooi word er uit getrokken of valt eruit op de grond en dat bevuilen ze weer. Ik heb een soort poepbak neergezet en die gevuld met zaagsel, poepies van hen en zaagsel uit het hok waarin geplast is.

De bak gebruiken ze ook wel maar er ligt nog steeds heel veel op de grond tussen het hooi (in het hok is niet zo erg, dat gebruiken ze niet zo heel veel om te poepen). En ze springen IN de voerbak en daar zag ik ook al een paar poepies in liggen. Een ruif gebruiken ze niet, het lijkt wel alsof ze het hooi er dan niet uit kunnen trekken.

Ik zoek dus eigenlijk een manier om het hooi schoon van de grond te houden.

Wie iets weet: plz. HELP ME!

2. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Gewoon elke dag er uit halen en nieuw hooi er in doen.. en het eten dan in een andere hoek geven, waar ze niet veel poepen en plassen..

3. Butterfly1986

Lid geworden:
    12 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Je hebt speciale hooi balletjes in de handel, dat zijn een soort grote ronde balletjes van metaal met een opening waar je het hooi in kan doen. Je kunt die ophangen in je hok. Zo bespaar je en hooi, en word het niet zo vies. Ze moeten er moeite voor doen om het eruit te krijgen, dus ze zijn ook nog eens lekker bezig. Verder kan je een toch ruifje ophangen, en daar hooi in doen. Verder iedere dag het hooi wat bevuild is eruit halen. Ik denk dat je konijnen het best uit het ruifje zouden kunnen eten, maar dat ze daar gewoon meer moeite voor moeten doen, en daar niet zo'n zin in hebben omdat ze het hooi ook gewoon van de grond kunnen eten? Je kan ook een grote PVC buis nemen, wel eentje waar ze niet klem in kunnen komen te zitten, en daar het hooi indoen. Dat doen we op mijn werk ook met de dieren, hoewel we toevallig gisteren ruifjes hebben opgehangen, omdat we hetzelfde probleem hadden als jij, het werd een natte troep op de grond...

4. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ga het met die hooibal eens proberen! Bedankt voor de tip!

5. Shazz

Shazz Dierenliefhebber

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    de hooibal is handig!! Meestal zit er een belletje aan, ik raad aan dat je die er af haalt.. Veel te schel voor gevoelige konijnenoortjes..

Wat je ook kan doen is een ruif buiten het hok..?

6. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Ook zo ophangen dat ze er niet in kunnen blijven hangen. Nu zal dat bij konijnen iets minder gevaarlijk zijn, als bij sommige knaagdieren

7. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Ik heb een hooiruif binnen in mijn hok gemaakt gewoon met haakjes dat ik het erin kan schuiven

8. -Brenda

-Brenda Speurneus

Lid geworden:
    11 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb ook een hooiruif bij mijn twee cavia's in het hok hangen. Voor 2,99 heb je er al ééntje.
    Heb de mijne bij zooplus besteld.

9. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor jullie hulp! :lock:

10. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003