Hondenras

Discussie in 'Honden' gestart door Tessa-Ijmker, 30 mei 2010.

1. Tessa-Ijmker

Lid geworden:
    12 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ooit zou ik eens een hond willen, het is nog lang niet zo ver, maar 'ooit eens'

Ik vind het leuk om me ergens in te verdiepen, en nu zijn de hondenrassen aan de beurt.
    Ik dacht, de mensen van het forum hebben er waarschijnlijk meer verstand van, dan die ene kant die ik lees in boeken. Dus ik ben opzoek naar een hond die:

- een grote hond
    - groot uithoudingsvermogen
    - die je goed kan trainen
    - een stoer uiterlijk
    - kortharige vacht
    - ze mogen blaffen, maar niet teveel. Als er iemand aan de deur komt bijvoorbeeld, vind ik het helemaal niet erg, maar het mag niet te lang duren.

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg vind, en ik lees graag jullie ideeen.

2. EllenP

Lid geworden:
    9 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Een herder (duitse, hollandse, mechelse etc). Dan heb je een goed trainbare hond, met een groot uithoudingsvermogen en blaffen niet veel.

3. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    een mechelse herder (maar ben bevoorrecht daarin :smiley: )

werklijn dan wel, showlijn is niet echt stoer :innocent:

4. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Stoer uiterlijk is natuurlijk geheel eigen smaak :wink: Wat jij stoer vindt, vind ik mss niet stoer :wink:
    Heel veel honden zijn goed trainbaar. Hoeveelheid blaffen is deels rasgebonden (of honden waaks zijn is rasgebonden), maar hoe lang ze blijven doorblaffen is iets dat je zelf kunt aanleren of afleren. Uithoudingsvermogen heeft bijna elke hond, als jij als baas het maar opbouwt. Als je nooit wat doet met je hond, heeft ie sowieso geen uithoudingsvermogen. Dan heeft de hond een conditie van niks. Maar als jij veel traint en veel wandelt en fiets met je hond, bouwt hij vanzelf een goede conditie en uithoudingsvermogen op.

Dus eigenlijk zoek je een grote hond die goed trainbaar is, met een kortharige vacht :wink:
    In principe heb je dan best veel keus. Herdershonden zijn altijd goed trainbaar. Jachthonden ook, maar door hun hangoren zien die er mss minder stoer uit (al vraag ik me af waarom dat belangrijk is). Windhonden zijn groot en kortharig, maar hebben een heeeel eigen wil. Ze zijn goed trainbaar, als ze er zelf zin in hebben. Poolhonden zijn groot en hebben meestal een goed uithoudingsvermogen (mits je er iets mee doet). Doordat ze op wolven lijken, vinden mensen soms dat ze er stoer uit zien. Maar ze zijn niet heel trainbaar en hebben lange haren die flink ruien.

Toen ik jong was, ging ik ook al bedenken welk hondenras ik later wilde. Dit deed ik door 20 boeken te lezen met hondenrassen erin. En bij de hondenschool waar we kwamen had je altijd het blad 'Onze Hond'. Tegenwoordig heb je nog meer bladen zoals dit. Maar hier staan altijd rasprofielen in en meestal wordt dat geschreven door ensen die het ras ook hebben. Ik vind dat die vaak een goed beeld geven van het ras, niet het standaard verkooppraatje.
    Ook ging ik naar hondenshows. Daar kun je iig zien hoe de hondne eruit zien en hoe ze zich gedragen. Al is een hondenshow niet de meest representatieve plek voor hondenrassen. Of bezoek wedstrijden van verschillende hondensporten, dat zie je hoe ze werken en hoe ze daarin zijn.

5. Tessa-Ijmker

Lid geworden:
    12 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor de reacties!

onder stoer versta ik grote, robuuste honden, met de ooh-ooh factor wanneer je hem ziet.
    Zoiets..
    Ook zou het fijn zijn als de hond behendig is..

6. Zohra

Lid geworden:
    1 jun 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

Wij hebben een Dobermann van bijna 5 jaar. Ze is stoer, maar o zo lief :cupid:
    De dobermann is kortharig. Zohra blaft idd als er 'vreemde' mensen aan de deur staan, kan wel zeggen dat ze waaks is. Uithoudingsvermogen...uitlaten, rennen, spelen, apporteren, het kan allemaal niet lang genoeg duren :tada:

De Dobermann wil graag voor je werken en zijn zeer leergierig.

Dus wie weet..iets voor jouw?

Greetz, Miranda & Zohra

7. Tessa-Ijmker

Lid geworden:
    12 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor je reactie, ik zal eens kijken

8. love12

Lid geworden:
    11 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    een american pitbull terrier
    zeker weten

9. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ochottenoj nee :eyes: . Dat is zeker geen ras om mee te beginnen.

10. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    Die is bovendien niet groot, dus voldoet niet aan de criteria.

Een kortharige schotse collie kan misschien ook? Al ken ik die wel niet zo goed om iets van het karakter te kunnen zeggen.

11. EllenP

Lid geworden:
    9 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ken alleen de langhaar schotse collie van karakter. Maar de korthaar zal zeker stoerder zijn om te zien en voldoet verder aan bovengenoemde criteria.
    Zoals eigenlijk heel veel herderachtige :wink:

12. doorgaan

Lid geworden:
    4 sep 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Al eens verdiept in een Ierse Wolfshond?
    Dit is wel een hond die een zeer stabiele en rustige opvoeding nodig heeft maar is zeker geen olifant in een porselijnen kast.....
    Heb er zelf 1 en deze rent makkelijk 5 km naast de fiets, vindt hij super, houd van zwemmen, bal spel en erg goedmoedig en voorzichtig voor onze kinderen.
    Bezoek kijkt hij eerst even aan en gaat dan gezellig er bij zitten.
    En ben het er mee eens om lekker hondeshows af te gaan/ rasverenigingen te benaderen.
    Mensen praten graag over hun hondenras.

Suc6

13. Valerie

Lid geworden:
    4 jul 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Oud topic.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Sarii
    Reacties: