Hollandse gezelligheid

Discussie in 'Algemeen' gestart door Stephan-, 9 okt 2007.

1. Benedictus17

Benedictus17 Dierenkenner

Lid geworden:
    23 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    We vieren kerst tegenwoordig wel iets meer dan vroeger (we worden nu allemaal wat ouder en mn zus vindt het dan nog wel eens leuk iets te koken etc.)
    Maar he tis inderdaad geen verplichting om per se samen te zijn met de familie. Dat zijn we het hele jaar toch al. :smile:
    Toch vind ik kerst echt een prachtige tijd. En ik heb geen idee waarom!

2. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Re:

Geloof me: mijn moeder is iemand die echt in het hier en nu leeft en in tegenstelling tot mij oma niet in 'toen' leeft. En toch kunnen we het niet maken om niet mer kerst naar oma te gaan. En jij kunt hier nu wel zo makkelijk zeggen dat je gewoon NEE moet zeggen en schijt moet hebben eraan. Maar zo makkelijk is dat niet hoor. Wie ben jij om daarover te oordelen hoe dat bij ons gaat? Het is helemaal niet meer en minder dan nee zeggen. Er hangt zoveel meer aan vast. En misschien trekken wij vrouwen dat wel meer aan als mannen. Mijn vader bijvoorbeeld kan ook heel makkelijk zeggen dat hij zijn ouders niet wilt zien (wat ook 15 jaar is gebeurd). Mijn moeder niet, ook al zou ze soms wel willen. Misschien zijn vrouwen gewoon wat emotioneler op dat vlak, misschien hebben wij vrouwen wel eerder een shculdgevoel wat dat betreft. En misschien hangt er nog zoveel meer aan vast dat jij niet weet, waardoor wij niet zomaar Nee kunnen zeggen en waardoor het wel moeilijk is. En ja, misschien vind ik het dan een beetje vervelend om te lezen dat jij zo over ons oordeelt terwijl je ons niet eens kent.

En over kerst zijn eigen invulling geven: vind ik perfect. Maar kerst draait dus eigenlijk om het gezellig samen eten en samen zijn enzo? Dat kan ik ook op andere dagen doen. Dat hoef ik niet op kerst te doen. Als kerst verder geen speciale betekenis heeft, dan snap ik dus al helemaal de rede van vieren niet. Want let's face it: kerst is een christelijk feest. En daarom vind ik het ook zo schijnheilig: waarom zou je een Christelijk feest vierne als je zelf niet gelooft?

3. Benedictus17

Lid geworden:
    23 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re:

Omdat het gezellig is. :grinning:

4. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Maar waarom ga je dan niet gezellig met je familie eten op 10 januari? Dan is het ook nog donker en koud. Of op 18 decembeR? Dan kun je ook de kerstboom opzetten en gezellig samen met de familie dingen doen. Waarom moet dat dan perse op 25 en 26 december?

5. Benedictus17

Lid geworden:
    23 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Omdat het er anders nooit van komt omdat de een op die dag niet kan den de ander op die dag. Dus daarom heeft bijna iedereen met kerst vrij. :stuck_out_tongue_winking_eye:

6. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Dus dat wil eigenlijk zeggen dat iedereen niet genoeg moeite wil doen om allemaal op dezelfde dag vrij te hebben en dus wachten jullie maar tot er een feestdag is en iedereen verplicht vrij heeft zodat je samen kunt eten en gezellgi kunt doen.
    Ja, klinkt heel oprecht enzo :wink: Ik bedoel dit niet aanvallend of kleinerend ofzo maar dat laat gewoon zien waarom ik niet hou van 'gezellig met kerst met de familie samen zijn'. Daarom vind ik surprise met Sinterklaas veel leuker: dat is geen vrije feestdag, je moet een beetje moeite doen om een dag te plannen waarop iedereen kan. En dat is voor mij dan veel meer waard :smile:

7. Benedictus17

Lid geworden:
    23 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is natuurlijk wel zo. :smile: Maarja, als je een extreem grote familie hebt lijkt me dat dan wel lastig haha.

8. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Ja, dat wel. Nou hebben wij geen extreem grote familie meer (zit toch een voordeel aan familieruzies :wink:).
    Maar goed: mijn zusje werkt bijvoorbeeld in de horeca, die heeft geen vrij met kerst. Die moet dan ook 1 dag werken. En ik werkte voorheen op kerstdagen ook altijd (dieren moeten toch verzorgd worden). Dus het is sowieso niet standaard dat dan iedereen vrij heeft :wink:

9. Benedictus17

Lid geworden:
    23 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Daarom zei ik ook 'bijna'. :wink:
    Maar ik snap het op zich wel hoor, dat je niet per se op kerst wilt samenzijn.
    Ik heb er persoonlijk ook niets op tegen als mensen het wel doe. Kan mij eigenlijk wat schelen. :smile:

10. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ah maar dààr zit je he-le-maal verkeert. Ik oordeel niks. Ik oordeel niemand. Ik ben op dat punt gewoon egocentrischer als mensen die bijv. feestdagendruk ervaren omdat ze het opgelegd krijgen door iemand anders. Je zegt dat je het een beetje vervelend vindt om te lezen dat ik zo over je oordeel. Maar daar ik je niet oordeel lees je inderdaad door emotie iets dat er niet staat. Anders had ik 'krijg toch eens ruggegraat en trek je mond open' gezegt. Ik oordeel nooit tenzij ik alle feiten ken. Wat de uwe zijn interesseert me niet. Echter 'nee' is 'nee' bij mij. En dat sommige mensen (daarmee niet jou bedoeld) een bijna masochistisch trekje hebben door hun eigen altijd te schikken naar andermans wensen vind ik jammer. Die mensen doen hun eigen in mijn ogen daarmee te kort. Het leven is daar te kort voor.
    Omdat de kerstboom en al de ornamenten die erbij horen helemaal niks met het Christelijk geloof te maken hebben. Net zo min als de paaseitjes met pasen. Ik geloof, maar ofdat nu toevallig met de Christelijke kerk overeenkomt is voor mij bijzaak.

Dat doen we zo wie zo. Mijn kerstboom staat hier altijd al van de 1ste weekend van December. Omdat we hem zo gezellig vinden. 25-26 December zijn gewoon de kers op de taart omdat we dan lekker niet moeten werken, de kids niet naar school moeten, en er zeker niemand ons onaangekondigt komt 'lastigvallen'.

11. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Nou ja, kan dat ik idd door emotie je stukje oordelend ervaarde :wink: En ja, ik weet ook wel dat ik zou moeten leren wat vaker nee zeggen. Ik mag wel iets wel iets egoistischer worden, dat was me bekend, haha. Maar goed, ik vind het sowieso geen slechte eigenschap om je soms te schikken naar anderen. Vooral niet als je van die andere personen houdt. Ook al vind ik het dan ronduit vervelend (en ach, het is niet zo dat ik iets beters te doen heb met kerst want alles is dicht en idereen zit bij de familie).

En inderdaad Diesel: de kerstboom en ornamenten zijn zeker niet Christelijk nee. Daarom vind ik die ook leuk. Maar een feest vieren op die dagen, dat is wel een Christelijke oorsprong. Ik zal later met mijn kids (laten we hopen dat die er ooit komen) ook niet op 25 en 26 december iets vieren. Ik vier dan wel midwinter (Yule) op 21 december. Ook met kerstboom. Want een heidens feest vier je met heidense gebruiken. Dat is iets waar ik dan in geloof.
    De basis van het feest op 25 en 26 december is toch het vieren van de geboorte van Jezus. En aangezien ik geen waarde hecht aan zijn geboorte, vind ik het ook onzin om het te vieren. Ook al is iedereen vergeten waar kerst om draait en ook al geeft iedereen zijn eigen betekenis eraan.

Maar goed, Stephan had dit topic geopend over Hollandse gezelligheid en wij maken er nu een kerst-discussie van :wink: Dat moeten we misschien in december maar doen, haha :wink:

12. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Discussiëren over waarom iemand iets wel of juist niet een gezellige hollands iets vindt hoort ook wel bij dit topic lijkt mij :wink:
    En hoewel ik het totaal niet met je eens kan zijn over je standpunt tegenover kerst (ik ben dan ook een kerstslet) vind ik het wel altijd interessant om te lezen/horen.

13. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan hebben al een ander gezelligheidsfeest. Is de verjaardag van mijn vader.
    :laughing:
    Zand erover Fem. :wink:

Mja, vind ik ook. Zo hoor je eens wat iemand beweegt om er een bepaalde mening op na te houden. (Kerstslet hahaha, die uitdrukking kende ik nog niet)

14. Nouzie

Lid geworden:
    14 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Een avondje poolen met wat lui :smile: dat vind ik altijd erg gezellig... niet dat ik kan poolen maar het gaat om het idee :stuck_out_tongue_winking_eye:

15. Dierenlovertjuh

Lid geworden:
    17 jun 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Kerst, Oud & Nieuw, Opstap gaan ; zoals naar de feesttent etc :bow:

16. Jippia

Lid geworden:
    13 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Samen met manlief Rummikub of Scrabble spelen, met mijn ouders, zus, pleegbroers en zwager Sinterklaas vieren, over de IJsseldijk naar de stad wandelen en daar ergens een kopje thee gaan drinken (of in de zomer een ijsje bij de ijssalon op het marktplein), koninginnedag (inclusief kleedjesmarkt), samen een dagje uit, bijvoorbeeld naar een museum, en dan ergens gaan eten, gewoon samen thuiszitten met ieder een boek en een muziekje op de achtergrond, samen een dvdtje kijken, bij vriendin theedrinken en lekker bijkletsen. Met de dames op kantoor houden we af en toe een meidenavond met een film of musical, lekkers, thee en dergelijke bij iemand thuis. We zijn ook wel eens naar de bioscoop geweest.

Mirjam

17. isiolo

isiolo Dierenfanaat

Lid geworden:
    21 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Again my thoughts :flushed:

18. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Na-aper :grinning: :stuck_out_tongue_winking_eye:

(maar ik ben blij dat ik niet de enige ben met die mening, ik dacht al dat ik echt heel raar was :wink:).

19. isiolo

isiolo Dierenfanaat

Lid geworden:
    21 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Hahaha, ik wilde me mening hier niet kwijt, sterker nog, die ben ik dus nu al kwijt via jouw.
    Best grappig dat ik ook niet de enige was.
    Alleen ik noem kerst altijd het feest van de hypocrieten :mute:

20. miluta

Lid geworden:
    27 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re:

Ik sluit me bij jullie aan :wink:

Deel Deze Pagina