Hoeveel mag een hond drinken?

Discussie in 'Honden' gestart door sunnie, 3 aug 2006.

1. sunnie

Lid geworden:
    4 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij worden af en toe knetter van de hond. Ze kan enorm zeuren om drinken. Overdag drinkt ze matig, maar vooral 's avonds.....en dan wil je niet weten hoevaak wij er met haar uit moeten.
    Ze is 10 jaar. Heeft een zwakke blaas. Ze heeft al dieetvoer, vanwege chronische blaasontsteking.
    Ik ben een week of 7 nog bij dierenarts geweest en haar urine was helemaal schoon.
    Wie kan ons advies geven?

2. Jeffy

Lid geworden:
    23 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Is er ook een bloedonderzoek gedaan? Heb het er eens met je dierenarts over, misschien kan die je nog andere tips geven.

Ik denk dat je weinig kan doen. Je hond heeft dorst, moet plassen, dan zal je wel uit moeten. Ik snap dat het vervelend kan zijn maar het is een oudere hond, die hebben wel vaker kwaaltjes :wink:

3. Irene82

Lid geworden:
    2 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Veel drinken lijkt me juist goed voor jouw hond! Je kunt voor de zekerheid nog wat urine opvangen en laten testen voor de zekerheid. Ik denk dat een liter wel de max is om hem op een avond te laten drinken. Maar veel drinken en plassen is goed want dat spoelt goed door.

4. sunnie

Lid geworden:
    4 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat ze veel moet drinken weten we, maar niet TE veel drinken. Momenteel kijken we hoeveel ze drinkt. We hebben nu vanochtend een halve liter gegeven en daar heeft ze practisch niets van op nog. Maar ze begint altijd 's avonds ernstig veel te drinken. Hoe kan je dat dan doorbreken?
    We hebben ons voorgenomen om na onze vakantie als het nog zo is, met haar terug te gaan naar de dierenarts. Ze gaat dan naar mijn ouders en die houden haar ook wel goed in de gaten.

5. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Als ze teveel drinkt kan ze op ten duur last van haar nieren krijgen. Teveel drinken is dus niet altijd positief. De enige manie rom het voor nu op te lossen is om haar op gezette tijden drinken te geven, en niet meer. Zelf vind ik dit overigens geen oplossing en ben ik van mening dat je linea directa naar de da gemoeten had, als haar nieren namelijk beschadigt zijn, kan dit heel erg snel mis gaan.

6. Irene82

Lid geworden:
    2 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Het zal idd verstandig zijn om even langs de da te gaan ja. Om het gedrag te doorbreken zul je misschien toch gedoseerd water moeten geven op gezette tijden.

7. sunnie

Lid geworden:
    4 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Denk dat je niet alles goed gelezen hebt, want dat hebben we een week of 7 terug ook gedaan en toen is ze ook erop gecontroleerd. Want toen plaste ze ook al vaker in huis. Het is een zorgenhondje en we houden het wel degelijk in de gaten. In ieder geval krijgt ze vandaag heel erg gedoseerd water en wij zijn ook van mening dat ze altijd iets moet kunnen drinken en dat maakt het dus lastig.

8. Jeffy

Lid geworden:
    23 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn hond drinkt ook erg veel. Ik heb hem binnenste buiten laten keren door de dierearts (urine, bloed etc) daar kwam niks uit. Hij krijgt een paar keer per jaar prednoral wat het drinken en plassen nog erger maakt.

Hij heeft toen gezegt dat ik hem mocht minderen wat water geven betreft. Gedoseerd inderdaad. (hij kon zo 2 grote waterbakken achter elkaar leegdrinken) Maar dit advies heeft hij alleen gegeven nadat hij mijn hond helemaal onderzocht had. Ook zouden we dan tussentijds nog een urine test laten doen om te kijken of alles nog goed ging en hij het vele water toch niet echt nodig had.

Ik wil dit advies alleen absoluut niet meegeven, omdat het kan zijn dat je hond zoveel water nodig heeft. Je zou het eventueel wel met je dierenarts kunnen bespreken.

9. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Onze hond heeft dat ook een tijd gehad , veel drinken en in huis plassen.
    Bij haar was het ineens beter toen haar ontstoken baarmoeder eruit was.
    Iig heeft de DA toen tegen ons gezegd dat een hond niet meer dan 100ml per kg hond per dag mag drinken , meer kunnen de nieren niet aan en is dus schadelijk.
    Een hond van 10kg mag dus in feite niet meer dan een liter water per dag drinken.
    Onze hond dronk in haar 'dorstperiode' 1,5 tot 2 liter (echt ze dronk de ene bak na de andere leeg) en dat was voor haar (18kg) dus tegen de maximumgrens aan.

10. sunnie

Lid geworden:
    4 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Gelukkig dat jullie de oorzaak hadden gevonden Zaza. Maar onze hond is al gecastreerd, dus dat kan het probleem niet zijn. Momenteel zit ze op 650 ml water en we willen gaan tot de 1 liter vandaag. Kijken hoe het gaat.

11. monza

Lid geworden:
    28 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

Je hebt al diverse onderzoeken laten doen. Heeft de DA ook al gekeken of ze soms suiker heeft??

Dit kan ook namelijk heel goed de oorzaak zijn dat hij zoveel drinkt.

Groetjes, Lily

12. sunnie

Lid geworden:
    4 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, ook daar is ze al op getest. Dus dat is het ook niet (nu ja, gelukkig niet).
    Wel alvast bedankt voor het meedenken allemaal. Als ik niet meer reageer, komt dat omdat ik een paar dagen weg ben.

13. Tony

Lid geworden:
    9 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Een hond moet net als een mens en ieder ander dier, net zo veel water drinken als hij wil.
    Want dan heeft hij behoefte aan vocht.
    Met warmte drinken mijn beesten veel meer dan swinters.
    ik trouwens ook.
    Er moet ALTIJD een grote bak vers water klaarstaan.
    Als je een beest of mens belet te drinken, krijgt hij last van zijn nieren (heb ik zelf ondervonden toen ik op een kantoor werkte waar ik niet genoeg mocht drinken)

14. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0

Dit is niet waar, ik werk in de gehandicaptenzorg, en er was een client die, als je hem niet tegenhield, 12 liter op een dag dronk. Met als gevolg dat zijn nieren overbelast raakte, en hij vreselijke pijn had. Onbeperkt drinken is absoluut niet goed. Als mens zijnde weet je hoeveel liter je op hebt en dat je de 12 liter niet red. En hond blijft drinken als er wat is.

15. Tony

Lid geworden:
    9 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Het zij zo, mijn kind........

16. sunnie

Lid geworden:
    4 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Onze dierenarts had ons al vermeld, dat de hond absoluut niet continu mag drinken, dus Tony, ik ben het ook niet met je eens dat je altijd moet zorgen voor een volle bak vers water. Wel als haar limiet nog niet is bereikt en anders moet je gewoon de bak weghalen, dat is wat onze dierenarts ons vertelde.
    Momenteel gaat het weer wat beter met haar drinkgedrag. Misschien dat ze onverwachts nog kou heeft gevat en daarom meer dronk? Wie zal het zeggen. Mijn ouders zijn gewaarschuwd en zij zullen het goed in de gaten houden. Komt dus ook helemaal goed....

17. Tony

Lid geworden:
    9 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan laat je ze weinig drinken, moet je zelf weten, zijn jou honden.
    Waarom zetten ze op kant en klaar hondenvoer dan altijd "zorg dat er altijd een bak vers water staat" ??

Ik heb nierstenen gekregen op mijn 36ste omdat ik (ik niet alleen maar iedereen) destijds op het werk maar beperkt mocht drinken.
    Dat was: met koffietijd 2 kopjes koffie, tussen de middag 2 kopjes koffie of thee en smiddags ook 2 kopjes thee.
    Ik was 10 uur per dag op het werk destijds (ik ben trouwens een vrouw, Tony is mijn nickname).
    Ik had altijd dorst. 6 kopjes vocht per 10 uur.
    Dat heb ik dus 2 jaar gedaan, en dat was volgens mijn arts destijds de rede waarom ik nierstenen had ontwikkeld op zo'n relatief jonge leeftijd.
    Toen ik de nierstenen kwijt was, heb ik een dieet van mijn arts voogeschreven gekregen, en ook het advies om 2 liter water per dag en 1 liter bier te drinken.
    Normaal bouwen nierstenen zich iedere 7 jaar weer op.
    Omdat ik mij streng aan die 3 liter per dag heb gehouden (voor een gezond mens geldt 2 liter) hebben zich niet opnieuw nierstenen ontwikkeld.
    Tot nog toe en ik ben bijna 50 jaar.
    Dus al 14 jaar.
    Ik ben het er wel mee eens dat het ongezond is om als mens 5 of 6 liter water te drinken in normale omstandigheden.
    Ik weet ook dat mensen ziek worden van belachelijk veel drinken tijdens houseparty's.
    Echter, in de tropen, als je waar lichamelijk werk doet (dus veel zweet) moet je een liter water per uur drinken.
    Ik zuig dit niet uit mijn duim of zo.

18. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Zo moet een normale hond van pakweg 10kg onder normale omstandigheden ook geen 2 liter drinken.
    Zowel een hond als een mens moeten voldoende kunnen drinken , maar zowel een mens als een hond kunnen wel degelijk te veel drinken en daar gaan de nieren ook aan kapot. Je kan je zelfs letterlijk dooddrinken.

Wat jouw verhaal over nierstenen betreft , het lijkt mij absoluut geen lachertje om zoiets te hebben (schijnt zeer pijnlijk te zijn) en al zeker niet omdat het niet aan jezelf lag.
    6 kopjes zou op zich misschien genoeg zijn (voor mij wel denk ik naargelang het werk) maar koffie , thee en alcohol drogen enorm uit ; dus kan ik wel begrijpen dat je constant dorst had en op de duur last had met de nieren.
    Heb zelf ooit de waarschuwing van onze huisarts gekregen dat ik echt meer moest drinken , wilde ik geen nierproblemen krijgen (dronk amper een halve liter per dag , als ik al geen dag oversloeg).
    Bij mij heeft het geholpen om grenadine in m'n water te doen , betere smaak en door het zoete krijg ik meer dorst waardoor ik blijf drinken.

19. Tony

Lid geworden:
    9 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee, geen 2 liter, maar wel een gewone drinkbak voor zijn ras vol per dag. Niet een soepkommetje of zo.
    En vers.

20. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    :flushed: Niet altijd moet zorgen voor een volla bak vers water.... Bij een gezonde hond??? :-& :mask: .

Hier altijd plenty water. Zelfs een kanariepiet kan zoveel drinken als hij nodig heeft :eyes: .

Diesel

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. steffie33
    Reacties:
    6
    Weergaven:
    2.572
  2. Daandl
    Reacties:
    16
    Weergaven: