Hoeveel groenten??

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Solane, 6 nov 2007.

1. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat ik mij afvroeg is hoeveel groenten mogen konijnen nou eigenlijk hebben? ik ga nu namelijk elke week trouw naar de winkel om verschillende groenten te kopen voor ze zoals witlof andijvie, wortel en rucolo sla maar hoeveel mogen ze hebben?

Alvast bedankt

2. linda595

Lid geworden:
    7 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat verschilt per groente/fruit soort. Van sommige groente mogen konijnen heel veel eten. Andere maar een klein beetje, bv koolsoorten, wortel, banaan. Voor een precieze lijst kan je kijken op http://www.konijnen.nl of op Trice der site volgens mij....
    groetjes Linda

3. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    De richtlijn is 100 gram per 1 kg lichaamsgewicht konijn, waarvan 50 gram daarvan fruit mag zijn. En dan 3 verschillende soorten groenten.
    Zelf vind ik dit heel erg veel. Mijn konijnen krijgen al ontzettend veel, maar hier kom ik ook niet aan. Van fruit geef ik ook minder omdat in veel fruit veel suikers zitten. En veel suikers kunnen weer voor darmklachten bij Kismo zorgen. (trouwens voor elk konijn met gevoelige darmen).

Ik heb ook altijd een vaste basis van andijvie of witlof en dan heb ik nog een aantal andere dingen erbij. Keltya is nog niet zoveel gewend en krijgt bij de kleinste verandering al te veel BD-keutels. Dus ik wacht tot hij wat sterker is en wat meer aankan. Dan zal ik het weer opbouwen tot 3 verschillende groenten of 2 vaste groenten en wat fruit.

4. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik gebruik ook andijvie en witlof als basis, en elke dag krijgen ze daar dan nog wat bij wat er toevallig in huis is: broccoli, wortel, appel, banaan etc.

Ik heb het nooit afgewogen dus ik weet niet precies hoeveel ik geef, maar toch best een aardig bergje per dier. Maar fruit en wortelen geef ik vrij beperkt vanwege de suikers inderdaad.

5. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    goed dat ik het even navraag bij jullie wij geven ze namelijk best veel wortel zeker wel een hele wortel per dag. ze krijgen ook iets van 2 witlof blaadjes en paar blaadjes andijvie we geven ze nu wel veel minder brokjes

onze voeding schema:
    sochtens een stuk wortel en een berg hooi
    en tussen door soms weer een stuk wortel soms crackertje

rond half 5 krijgen ze hun brokjes (weinig) met groente vaak wel stuk of 2 witlof blaadjes en andijvie soms rucolo en vaak weer wortel
    :confused:
    maar wist niet dat wortel niet goed was. wat kunnen wij het beste aanpassen??

**edit als we fruit eten krijgen ze ook wel eens banaan of appel of een rozijntje

6. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Je zou best wortel kunnen geven, alleen denk ik dat 1 wortel per dag wat veel is. Misschien kun je er een deel van geven? Van appel mag een middelmaat konijn ongeveer 1/8 deel.
    Zelf geef ik hier regelmatig komkommer of selderij bij. Maar je zou ook kruiden kunnen gebruiken zoals peterselie. Of wat denk je van vers groen zoals weegbree of paardenbloemblad? Deze laatste twee stimuleren de darmwerking ook nog eens ten goede en Weegbree is ook goed voor de slijmvliezen. Zorg er wel voor dat je het van een veldje haalt waar geen honden komen of konijnen rondlopen.

Voor de afwisseling zou je ook eens een takje wilgen kunnen geven waar je de blaadjes gewoon aan kunt laten zitten.

Voor alle groenten en ook takken geldt wel dat je het voorzichtig moet opbouwen.

Verder vind ik je voerschema lang niet gek hoor! Alleen iets minderen met het fruit. :wink:

7. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt Trice
    ik weet niet hoe weegbree eruit ziet, maar van peterselie dacht ik dat ze daar niet zoveel van mochten hebben, ze vinden het wel lekker
    Ik heb ze wel eens eerder een wilgentakje gegeven maar ze doen daar niks mee :confused: terwijl ze wel aan andere dingen knagen zoals de plinten maar met die takjes doen ze niks echt zo raar we hebben ook zo een groot knaaghout gekocht en ook daar doen ze niet zo veel mee.
    Maar bedankt voor je advies we gaan drastisch minderen met de wortels :smiley: zullen ze wel jammer vinden ze rennen er mee weg haha

Wij hebben trouwens de lijst van jou site uitgeprint en we nemen hem vaak mee naar de winkels om dingen voor ze uit te zoeken echt super :ok:

8. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Peterselie weet ik eerlijk gezegd niet hoeveel ze daarvan mogen hebben, ik geef het altijd in mate als ik het geef.
    Weegbree heb je in verschillnde uitvoeringen, smalle, brede en ruige weegbree, en ze mogen het alledrie hebben. :wink: De nerven van het blad lopen over de lengte van het blad ipv in de breedte.

Weegbree

9. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor het plaatje ik zal in de zomer eens flink gaan zoeken ik zie ze nu namelijk niet staan bij mij op het veldje

Nog even een vraag:
    Wij leggen onze groenten van de konijnen altijd in de koelkast maar nu heb ik gelezen dat je ze dan niet direct mag geven aan de konijnen omdat het te koud is voor ze. Hoe doen jullie dat? We probere nu de groenten er wel uit te leggen maar toch verlept het dan best snel :confused:

10. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Hier ligt het in de koelkast. Tegen de tijd dat de andijvie is afgespoeld en naar de cavia's is gebracht lijkt me dat de erste kou er wel weer vanaf is. Van dingen als wortel en appel wordt niet heel fanatiek geknabbeld, maar anders kan je die een half uurtje uit de koelkast leggen voor het naar de beestjes gaat.

11. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik leg het een poosje in warm water, is het ook meteen schoon. :wink:

12. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke das ook wel een goede idd

ik had nog 1 vraag hoop dat het nog in dit topic mag:
    1 van de konijnen als die groenten eet dan trilt/schudt zij op haar rug beetje aan de kont zeg maar weet iemand hoe dat komt. Ze eet wel vrij snel zou dat daarmee te maken hebben?

13. linda595

Lid geworden:
    7 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Haha dat doet mijn konijn precies hetzelfde! Het komt door het snelle eten denk ik, stelletje vreetzakjes zijn konijnen :wink:

14. linda595

Lid geworden:
    7 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Haha dat doet mijn konijn precies hetzelfde! Het komt door het snelle eten denk ik, stelletje vreetzakjes zijn konijnen :wink:

15. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb ook het idee dat bijna alle konijnen dat doen. Kismo en Keltya doen dat hier allebei.

16. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    1 wortel per dag en een paar witloofblaadjes, man ik denk dat ik een professioneel vreetmachien van een konijn heb als ik dit zo lees :flushed: .

Hij krijgt een berg hooi die ververst wordt als die op is (dus minstens om de 2 dagen), 's avonds een bodempje korreltjes en gans de dag door groentjes.

Mijn basis is witloof en wortelloof. Wortelloof geef ik gewoon met de losse hand, geen idee hoeveel.
    Witloof: ongeveer 1 volledige dikke witloof verdeeld over 2-3 dagen.
    Verder dan om de paar dagen een paar wortels uit diezelfde bussel (zijn wel kleine wortels).
    Ter afwisseling af en toe eens een blad savooi of een stronkje brocoli.

Qua fruit krijgt hij alles wat ik op dat moment van fruit in huis heb. Ik laat hem altijd eens knabbelen aan de klokhuizen van m'n appels. Als ik mandarijntjes in huis heb, krijgt hij soms eens een partje, druiven idem en bananen geef ik hem soms ook een stukje van.
    Verder soms uit de tuin brandnetel, klaver of paardenbloem

Zijn keutels blijven altijd even hard en hij speelt alles even vlot binnen.
    Uiteraard heb ik dit opgebouwd, in het begin deed ik bv meer dan een week met 1 witloof, nu krijgt hij er makkelijk 3 per week binnen.

17. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    En is hij niet een beetje te dik :stuck_out_tongue_winking_eye: nee hoor grapje wij zijn alleen bang dat onze konijnen te dik worden als we te veel geven en dat als we te veel groenten geven ze het hooi slechter gaan eten. Maar als wij overdag thuis zijn krijgen ze wel de hele dag door allemaal lekkere dingen maar dat komt ook omdat ze dan los lopen in de woonkamer en als wij dan wat gaan eten gaan ze bedelen :blush: ze kunnen zo ver gaan dat ze het van je bord pakken of uit je mond halen

18. lauratjuh222

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    is het waar dat konijnen en cavia's niet te veel sla of andere koolsoorten mogen hebben (gasvorming?)
    ik heb het ooit gelezen, klopt dat?

19. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Ja, dat klopt inderdaad. Sla en vaste koolsoorten (witte kool, spitskool, etc) zijn niet zo goed. Als je ze al geeft, dan in heel kleine hoeveelheden. En bij een konijn dat snel last heeft van zijn buikje kun je het beter helemaal achterwege laten. Zelf voer ik nooit sla en kool aan de konijnen (de caafjes krijgen soms wel een blaadje sla, maar ook geen kool).

20. Jippia

Lid geworden:
    13 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ons konijn, een hangoordwerg, krijgt elke dag groente en fruit naast zijn brokjes en een klein stukje brood. Hij lust heel veel dingen. Rucola vindt hij niet zo geweldig. Als dat tussen de gemengde sla zit, eet hij het niet altijd op. Jasper is dol op appel, wortel, andijvie, druiven, venkel, sla, komkommer, basilicum, gras, paardebloemblad, etc.

Hij krijgt 's morgens ongeveer twee eetlepels korreltjes en een blaadje sla, een druif, plakje appel of iets dergelijks. 's Avonds krijgt hij, net als de cavia's, een bak groente en fruit. Hij krijgt 1/8 apel of ander fruit, een stukje wortel of venkel en wat bladgroente. Dit is vaak witlof en/of andijvie. Ik schat dat hij per dag tussen de 60 en 80 gram groente en fruit krijgt.

Hij komt altijd aangerend als ik in de keuken bezig ben met groenten snijden en hij de cavia's hoort piepen. Dan gaat hij om mij heen scharrelen. Hij weet ook dat het eten uit de koelkast komt, want hij gaat soms op zijn achterpootjes bij de koelkast staat zo van 'komt er ook wat uit voor míj'? Erg leuk om te zien.

Laden...

Deel Deze Pagina