Hoeveel eten mag mijn hond hebben?

Discussie in 'Honden' gestart door Daandl, 1 jun 2006.

1. Daandl

Lid geworden:
    1 jun 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb dus een hondje van 8 weken oud, een kruising tussen een labrador en een scheper. Nu mijn vraag is: Hoeveel gram korrels mag mijn hond per dag hebben (en hoeveel keer per dag) want ik heb de indruk dat hij toch wel heel hongerig is.

Greetz Daan

2. unionracer

Lid geworden:
    6 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Weeg je hond en kijk op de verpakking van het voer wat je geeft, hoeveel je dagelijks moet voeren.

3. Marinka

Lid geworden:
    10 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij staat het inderdaad meestal wel op de verpakking :wink: .

4. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Het staat idd op de verpakking.
    Maar wij hebben nog geen enkel dier gehad dat zich aan de verpakking hield :grinning: .

Onze hond bv weegt tussen 15 en 20 kg en mag volgens de verpakking *kijkt snel even* 300g eten.
    Ze krijgt echter maar 1 keer per dag een handje (nog geen 50 g) en is zeker dik genoeg.
    Wel krijgt ze vaak tussendoortjes of restjes van tafel (als ze echt veel restjes krijgt , krijgt ze geen korrel meer) , maar zelfs zonder die restjes zie ik niet hoe ze ooit 300g zou moeten verteren.

Hetzelfde met onze katten: normaal zou een kat 1 blik per dag eten.
    Die van ons krijgen met hun 4-en 2 (hooguit 3) blikken per dag , zij krijgen praktisch geen tussendoortjes of restjes maar beschikken wel doorlopend over brokjes.
    Ook zij zijn allemaal dik genoeg.

Ik heb me altijd al afgevraagd op wat ze die hoeveelheden baseren , bij ons klopt het nooit (altijd ruim overschat).

Om even een antwoord op je vraag te geven: mij hebben ze altijd verteld dat je een groeiende hond (en zeker de grotere rassen) niet kan overvoeren.
    Dus als hij hongerig is zou ik hem gewoon meer geven.

5. Jeffy

Lid geworden:
    23 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Een hond van 8 weken moet je nog meerdere keren per dag voeren.
    Wat voor ras is het? Zaza heeft gelijk dat je jonge honden niet moet overvoeren. Ik zou me niet vastpinnenop wat er op de verpakking staat, maar op het oog voeren. Voer de hond vier keer per dag, begin met de hoeveelheid die op de verpakking staat en kijk hoe de hond het er op doet. Als hij dikker word zou ik het wat minderen.

6. tambru

Lid geworden:
    21 jan 2005
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik zou hem idd meerdere keren per dag voeren, ook in eerste instantie wat op de verpakking staat, zo heb je een richtlijn.

Je ziet dan snel genoeg of het te weinig of teveel is.

@Jeffy: volgens mij bedoelde zaza dat je een jonge hond nooit kan overvoeren, dus zoveel geven als ie vraagt .

Maar dat lijkt me geen goed idee, want overvoeren kan idd wel degelijk. Ze worden dan te zwaar en dat is vooral in de groei niet goed!

7. Jeffy

Lid geworden:
    23 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Oh, verkeerd gelezen :confused:

Je hebt gelijk Tamara :wink:

Sommige honden eten tot ze ploffen, en dat zou ik niet aanraden. Kijk hoe de hond zich gedraagt, hoe de hond eruit ziet enzovoorts en voer zo op het oog.

8. Sjalot

Lid geworden:
    30 jul 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Honden hebben altijd honger.
    Behalve als je ze voert volgens het prooidierprincipe.
    Ik ben geen voorstander van korrelvoer. Bevat teveel granen naar mijn zin.
    Mijn pup krijgt vlees, pens, organen, en vleesbotten.
    Vlees blijft langer in de maag en geeft dus meer een verzadigd gevoel.

9. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Zoiets bedoelde ik idd. Maar dan niet zoveel als ze vragen (ze blijven meestal idd vragen) maar zoveel als ze in 1 keer per portie opkrijgen.

Je vult bv. z'n pot met een bepaalde hoeveelheid , hond eet ervan en kijkt op een bepaald moment wat rond of gaat zelfs even weg van de pot om daarna dan wel de rest op te eten ; als hij even pauzeert dan geef je dus te veel per keer.
    Zo hebben ze het mij ooit uitgelegd.

Onze hond heeft ook altijd honger (of denkt dat toch :wink: ) en schrokt haar eten binnen. Maar moest ik haar toch die 300g geven dan zou ze het niet allemaal opeten.
    Ik heb het ooit wel geprobeerd om haar die 'aanbevolen' hoeveelheid te geven (in 3 porties van 100g verdeeld over de dag) ; de derde portie moest ze gewoon niet meer hebben , niettegenstaande ze wel degelijk stond te bedelen voor eten (zin om te eten dus , maar geen honger :wink: ).

Nu geef ik haar dus ruim minder dan wat volgens de verpakking zou mogen/moeten en ze heeft dan wel altijd zogenaamd 'honger' maar staat net niet te dik dus krijgt ze ook niet meer.

10. beestengek

Lid geworden:
    6 jun 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    je zou misschien ander voer moeten geven, die van mij krijgen geen brokken, maar rodi en energique, mijn herder zou nu zo rond de kilo per dag moeten zitten, maar meestal zit hij er over heen, en mijn andere hondje zo'n 300 gram per dag, zij heeft er wel genoeg aan, maar ze groeit ook niet zo hard als de herder.

toen ze nog aan de brokken waren (toen ik ze net had) toen liepen ze ook de hele dag te bedelen, maar brokken eten ho maar, nu heb ik ze dus aan de vers vlees en het gaat stukken beter.

11. Tony

Lid geworden:
    9 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Daan, ik zou als advies willen geven:
    Wen hem ook aan afwisselend voer, anders krijg je een hond met zwakke darmen, die om het minste geringste diaree krijgt.
    Dat beveelt mijn dierenarts ook altijd aan.
    Het is wel makkelijk om uit een pak te strooien, maar als je iets meer moeite doet, bv alleen savonds wat anders erbij geeft desnoods, dan maak je zijn darmen sterker.
    Bv, 1 maal per week pens (vuile pens) dat koop je kant en klaar uit de diepvries, is niet duur en erg lekker, je moet het smorgens uit de vriezer zetten,dan is het savonds ontdooit. (dan knijp je maar even je neus dicht, spruiten stinken ook)
    En dan kan je ook op ander dagen wat vlees door zijn eten doen, want honden zijn dol op vlees, kijk maar naar hun gebit, lange hoektanden en daarnaast snijkiezen om lappen vlees af te knippen.
    een hond is een carnivoor, een vleeseter, maar in de natuur eten ze ook onverteerde groenten uit magen op, dus wat granen en zo hebben ze ook nopdig.
    Het is echt niet veel werk om je hondje s avonds wat anders te geven, of door zijn brokkken zo'n pakje pens of vlees van 45 eurocent.
    Zo duur is dat niet, en zijn darmen varen er wel bij.
    Ik had vroeger een herder, toen ik klein was, die at toen hij volwassen was savonds een pond vlees per dag, en smorgens brokken en af en toe een bruine boterham.
    Het geeft niks als je niet eleke dag een pond vlees kunt betalen, maar je kan toch wel elke dag 2enhalf ons doen of zo, als je weinig geld hebt.
    Helemaal ideaal is een zelf samengesteld dieet, maar daar moet je wel verstand van hebben, kijk, die brokken zit alles in wat ze nodig hebben, anders moet je gaan klooien met granen en olie en vlees, etc.
    Daar hebben de meeste mensen geen tijd voor tegenwoordig.

12. raymond15

Lid geworden:
    14 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    bij ons krijgen ze zoveel als ze willen :wink:
    als ze wat meer willen; krijgen ze wat meer
    als ze genoeg hebben; dan hoezen ze niet meer te eten :wink:

13. Emina_1992

Lid geworden:
    12 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    je kan het ook op gevoeld doen voer hoeveel jij denkt dat goed is en weeg hem steeds of voel aan ze ribben asl je die niet meer kan voelen is die echt te dik dus dan moet je verminderen. :wink:

14. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Uhm.. je kunt beter niet wachten tot hij zo moddervet is dat je zijn ribjes niet meer voelt. Beter gelijk minderen als je voelt dat zijn speklaagje op de ribben dikker begint te worden :wink: . Jonge, nog niet volgroeide honden die te zwaar worden is heeel nadelig voor hun beendergestel.

Diesel

15. claudientje

Lid geworden:
    22 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

Wat op de verpakking staat is teveel!!

Dit zegt zelfs onze dierenarts.

wij hebben 2 hondjes.
    De een zou zich echt kunnen overvreten en de ander is het tegenovergestelde.
    Pien blijft vreten en Molly moet je het bij wijze van spreken erin douwen.

Tip: Datgene wat op een verpakking staat kun je als een richtlijn nemen. In het begin echt afwegen. Op den duur heb je in de gaten wat je beestje wel of niet eet.

16. Lita

Lid geworden:
    8 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    1: Wat voor hondenvoer geef je de hond?
    2: Weeg de hond inderdaad
    3: Op de verpakking staat de hoeveelheid voer.

MAAR.. verdeel dit inderdaad over de dag. Bv. 2x per dag en je deelt dus de hoeveelheid door 2.
    Je voert dus de hond 's ochtends en 's avonds.
    MAAR laat de voerbak niet de hele dag staan.
    's ochtends een half uur en 's avonds een half uur.
    En of de bak dan leeg is of niet, je haalt hem weg.
    Je voert hem GEEN RESTJES VAN DE TAFEL!! Ons eten bevat altijd meer zout dan hondenvoer en dit KAN een nieraandoening veroorzaken!
    Tuurlijk niet na 1x maar maak er geen gewoonte van.
    De reden dat je de bak maar een bepaalde tijd neerzet, leer je de hond een bepaald eetpatroon aan. Zo kun je ook de tijden bepalen dat je de hond moet uitlaten.
    Tuurlijk kan je de hond wel snoepjes geven, maar doe dit dan alleen als gevolg van een beloning. Zo leer de hond ook nog dingen bij.

Mijn voorkeur naar hondenvoer gaat uit naar:
    - Eukanuba
    - En Royal Canin..

Dit zijn wel de duurdere voeren MAAR wel de compleetste!
    Dus je hond heeft niks extra's nodig en al zijn vitamines etc haalt hij allemaal uit dit voer. (Zoals het hoort)

Als je iets niet snapt.. vraag het gerust..

17. claudientje

Lid geworden:
    22 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Lita,

Helemaal mee eens.
    Onze hondjes krijgen 's morgens 30 gram en 's avonds 30 gram.
    De bak blijft ook niet staan!!
    Ook alleen hondenspul; geen restjes van de tafel!!

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. meneer P
    Reacties:
    10
    Weergaven:
    3.464
  2. Bakkie
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    2.989