Hoesten van Jack Russel

Discussie in 'Honden' gestart door Rob240z, 15 jul 2010.

1. Rob240z

Lid geworden:
    15 jul 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn Jack Russel,reu 2jaar Bobby,hoest sinds enkele dagen een vreemde harde hoest
    Het begon plotseling gedurende een auto rit ( hij is altijd bij mij ) nadat ik een waterijsje had gegeten en hij zat te vragen om ook een stukje ijs, eerst dacht ik dat hij het stokje kapot had gebeten en er een splinter in z'n keel stak maar stokje was nog heel.
    Het is een langdurige, ca 1/2 minuut, erg rauwe hoest met een wisselende tussen tijd van soms 5 minuten soms 15 minuten.
    Hij eet en drinkt redelijk goed en geeft geen teken dat dit pijn doet, als hij slaapt hoest hij niet maar zodra hij wakker wordt en even loopt begint het.
    Soms is het hoesten zo hevig dat hij een wit schuimend slijm moet overgeven
    Kan een hond ook verkouden worden omdat gedurende de erg warme dagen hij heeft gezwommen in schoon water waar ook mensen in zwommen en hij verkoeling zocht door ( bij lage snelheid ) z'n kop uit het auto raam te steken.
    Vriendelijk dank
    Rob

2. Brunoboy

Brunoboy Dierenliefhebber

Lid geworden:
    6 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    2
    Is dit niet voor de DA????? Dan weet je het exact, toch?

3. Rob240z

Lid geworden:
    15 jul 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Geweldig advies dierenfanaat, dit is echt het laatste waar ik zelf aan heb gedacht
    Misschien weet jij een goede dierenarts voor me op de Philippijnen in de provincie
    Mindanao?

4. Brunoboy

Brunoboy Dierenliefhebber

Lid geworden:
    6 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    2
    Re:

:grinning: Dank je wel :grinning:

5. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Had je het stokje aan hem gegeven? Nou misschien is die wel de keel ingeschoten en iets beschadigd... Of hij heeft een virus... Ik zou toch denken dat als je in het buitenland woont en huisdieren hebt, dat je zelf wel onderzoek hebt gedaan naar een betrouwbare dierenarts,...

6. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Door zwemmen niet. Door smoelwerk uit een autoraam te houden kunnen ze wel een oor- of oogontsteking krijgen (kunnen hè, dus hoeft helemaal niet persé).

Of er zit inderdaad iets vast in zijn keel of hij had al een virus bij in zijn keel die getriggerd werd door het ijsje.
    Zo wie zo zul je een vet moeten opzoeken. Indien het kennelkuch zou zijn is dit heel simpel op te lossen met medicament. Maar NIET als je het eerst een hele tijd laat aanslepen.
    Zit er iets vast dan moet dit ook zo snel mogelijk verwijderd worden om ernstige infectie te vermijden.

7. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben geen DA , dat voorop gesteld( wel ex-DA assistent), maar honden kunnen heel makkelijk bij warmer weer juist keelontsteking krijgen en vaak een diepe keelontsteking.
    Door de warmte gaan ze hijgen - of door z'n kop uit het autoraam te steken en de bek open te houden - en kunnen de slijmvliezen droog worden, waardoor de kans op dit soort infecties juist toeneemt.

Misschien kun je zelf kijken of de keel rood en ruw is? Hoewel dit wel moeilijk te zien is als het om een diepe keel(kop)onsteking gaat.... Je moet dan met 2 vingers de tong achterin plat duwen om iets te kunnen zien. ( daarna handen wassen, want het kan besmettelijk zijn voor mensen )

Dat overgeven ( van slijm ) en een diepe hoest is mede kenmerkend voor een diepe keelontsteking.

Dit soort keelonstekingen kunnen erg hardnekkig zijn of worden wanneer ze niet goed worden behandeld. Soms zijn 2 tot 3 antibioticakuren geen uitzondering!

Als je geen dierenarts kan vinden, maar je bent ervan overtuigd dat het om een keelonsteking gaat, kun je misschien ergens aan Amoxiciline komen. Dat is een breedspectrum antibioticum wat in de humane- en diergeneeskunde wordt voorgeschreven. je zou dit dus bij een (huis)arts kunnen krijgen of bij een apotheek.
    De dosering zal dan zijn 2 xdd 10mg per kilo lichaamsgewicht en dan tenminste 10 dagen kuren. Als de hoest terugkomt, opnieuw kuren voor 10 dagen.

Omdat het een breedspectrum is, kan de hond wel aan de race gaan. Dus zorg ervoor dat hij dan ook voldoende drinkt.

Succes!

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. xxxRuitenbeek
    Reacties:
    2
    Weergaven:
    2.808
  2. riek
    Reacties:
    0
    Weergaven: