Hoe oud wordt een konijn

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door tessaplender, 13 feb 2007.

1. tessaplender

Lid geworden:
    13 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    dieren forum

:wave: :imp: :-&
    hoe oud word een konijn?

2. Anne Marije

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    een konijn kan wel 10 jaar oud worden... d8 ik

3. ilsee

Lid geworden:
    15 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    klopt helemaal rond de 10 jaar kunnen ze worden.

4. nathalietjuh

Lid geworden:
    9 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    3
    Alleen licht de gemiddelde leeftijd in Nederland op zo'n drie jaar. Dat is wel dramatisch aangezien ze toch oud kunnen worden. Ze worden gewoon helemaal niet zo goed verzorgt in veel gevallen.

Ook denk ik dat mensen zich niet goed in laten lichten als ze een konijntje kopen. Ik werk in een dierenwinkel en daar komen toch regelmatig mensen die een konijntje ergens hebben gevonden, gekocht of gekregen hebben en die er totaal niks van af weten.
    Als ze bij ons een konijn kopen nemen we altijd de tijd om ze goed voor te lichten en ook zeker de nadelen te vertellen.

5. Anne Marije

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    3 jaar?? das wel heel kort:pensive:

6. Spunky

Lid geworden:
    21 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoezo ligt dat in Nederland maar op 3 jaar. Door myxomatose en vhs?
    Ik heb eigenlijk nooit geweten dat het zo laag ligt, vind het vrij raar. Vrijwel alle konijnen die ik ken/gezien heb zijn ouder. En degene die eerder dood zijn gegaan hadden bijv een andere soort ziekte.
    Als je hier bijv in het asiel kijkt ligt de leeftijd volgens mij wel wat hoger.

7. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Zo ik heb even het topic gesplitst, zodat we echt kunnen ingaan waarom konijnen zo vroegtijdig sterven. :wink:

Ik denk dat het door veel ontwetendheid komt.
    Knaagstenen geven die blaasstenen en nierstenen kunnen veroorzaken en die op den duur dodelijk zijn.
    Konijnen die niet ingeënt worden tegen VHS en Myxomatose. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik vind dat de DA's hier in de buurt ook weinig doen om entingen te "promoten", waardoor veel mensen die wel goed willen doen, maar niet weten hoe, dus niet enten.
    Er zijn ook veel mensen ontzettend laks in het houden van konijnen omdat ze zogenaamd makkelijke dieren zijn. Ze staan te verpieteren achter in de tuin in een verrot hok, omdat kindlief er niet meer naar omkijkt. Ze krijgen dus te eten en te drinken en dat is het. Dus ziektes worden ook al veel minder snel opgemerkt.

Gelukkig schijnen er steeds meer mensen echt te weten hoe konijnen gehouden moeten worden en hoe de verzorging zou moeten zijn, en ik hoop dat mijn site daar ook aan bij mag dragen!
    Natuurlijk worden er nog steeds dieren aangeschaft voor de kinderen, maar de ouders lijken steeds meer bewust van de verzorging van zo'n dier. En als ze eenmaal door hebben hoe interessant een konijn kan zijn, zijn de ouders vaak niet meer te stoppen en doen ze er alles aan om het konijn het nog leuker te maken. Bijvoorbeeld door er een vriendje bij te zetten.

8. Jolijn

Lid geworden:
    6 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik dacht eigenlijk zelf dat 3 jaar de gemiddelde leeftijd was omdat ook de vele konijnen die in de vleesindustrie worden gehouden worden meegenomen in het gemiddelde.

Maar ergens lijkt me dat ook weer erg stug... voor zover ik weet worden er nl meer konijnen voor het vlees gehouden dan als huisdier. En voor het vlees worden de dieren volgens mij al voor ze een jaar oud zijn geslacht.

Hoe oud een konijn word hangt trouwens ook af van het ras. Vlaamse reuzen mogen gelukkig zijn als ze 6 jaar halen, het lijkt me logisch dat dat voot alle reuze rassen geld. Kleinere rassen (dichter bij het wilde formaat) kunnen gemakkelijk 10 worden, hoewel 8 jaar me dichter bij het gemiddelde lijkt voor een goed gehouden huisdier.

9. aphro_ruled

Lid geworden:
    3 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Dacht ook altijd de gemiddelde leeftijd van een konijn (zo type dwerg zonder echt dwerg te zijn :wink: ) zo'n 7 à 8 jaar was.

En ik kan er wel inkomen dat konijnen die voor de kinderen gekocht zijn en waar niet meer naar omgekeken wordt sneller ziek worden en sterven. Het wordt dan ook vaak te laat opgemerkt en vaak gaan ze nog wel naar de dierenarts maar is het al veel te laat.

Haal me zo het klassieke voorbeeld voor de geest van het huiskonijntje van de dochter die bovenop een immense plakpoek en klitten myasis krijgt. Dit wordt dan veel te laat ontdekt en bijgevolg beslist de DA dan maar om het diertje te laten inslapen. Als ik zoiets op tv zie kan ik zo kwaad worden.

10. saphira

Lid geworden:
    14 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    ze worden wel ouder als 10 jaar wand een jaar voor ons is 18 jaar voor een konijn het eerste jaar dan de volgende jaren gaat eht per 10 jaar

11. ebonie_29

ebonie_29 Dierenliefhebber

Lid geworden:
    24 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    daar kan ik even niet goed aan uit :confused: :confused: :confused:

onze dierenarts (die van mijn vader, dus van, mijn konijnen en knagers) stuurt altijd een brief op met een vaccinatiedag. zon potje is maar 10 uur goed en daar kan je 6 konijntjes met vaccineren dus is dat goedkoper en worden we verwittigt dat we het moeten laten doen zodat wij ons geen zorgen moeten maken. ook is het op 2 verschillende dagen, zodat mensen die de ene dag niet kunnen, het wel optijd kunnen laten doen op) de andere dag :wink: . het is dus om het half jaar ofwel myxomathose ofwel VHS

12. Sabrina

Lid geworden:
    11 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    ik dacht dat dwergjes en de kleine soorten maar 6 a 7 werden

mijn nijntjes zijn vrij oud geworden... de eerste 9 en haar zoontje 9,5

13. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja dat weet ik, maar ik vind dat de DA's hier in de buurt geen aanplakbiljetten, advertenties of wat dan ook voor entingen maken, best belabberd... Veel mensen weten niet eens dat een konijn tegen ziektes geënt kan worden en dat het dus ook beter is!
    Dat de houdsbaarheidsdatum zo kort is weet ik ook. Maar door een folder o.i.d. op te hangen kunnen mensen zich opgeven voor het enten. Daarna kun je ze best een brief sturen met de precieze datum en dat je het ook moet bevestigen. Dan kunnen de DA's het vaccin bestellen zonder dat er veel te veel of veel te weinig over blijft. :wink:

Want ik denk echt dat er ook heel veel konijnen vroegtijdig sterven doordat ze niet geënt zijn. Vooral VHS is een zeer snelle ziekte, het ene moment springt je konijn vrolijk rond en het volgende moment kan het ineens dood in zijn hok liggen.

14. beesje

Lid geworden:
    20 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ze kunnen rond de 8j worden, 10j is echt wel het maximum....
    De mijne werd zo rond de 4j maar dat was door ziekte.

15. JoBoris76

Lid geworden:
    13 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Flappy wordt hopelijk dit jaar 11 en ik heb een Hollandertje gehad die 15 is geworden.

16. Sabrina

Lid geworden:
    11 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn nijntjes zijn ook nooit ingeent, wil van mijn ouders toen der tijd
    mocht ik nu ooit weer een konijntje nemen, doe ik het wel

maar ze zijn 9 en 9,5 geworden, zonder ook maar één keer naar de dierenarts te hebbengemoeten (behalve voor castratie)

17. Dave

Lid geworden:
    14 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Heey,

wat is VHS en Myxomatose?

18. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    VHS en Myxomatose zijn twee zeer ernstige virusziektes bij konijnen. Dat wil zeggen dat als ze het eenmaal hebben antibiotica niet helpt en dat ze zelf de ziekte moeten bestrijden. Het is daarom vaak dodelijk.

Laden...

Deel Deze Pagina