Hoe moet ik 2 jonge tortelduiven houden?

Discussie in 'Vogels' gestart door Corneel123, 2 jun 2014.

1. Corneel123

Corneel123 Nieuw Lid

Lid geworden:
    2 jun 2014
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo

Sinds kort is er een koppel Turkse tortelduiven aan het broeden op hun nest in mijn tuin. De jongen zijn uitgekomen maar de 'ouders' van de duiven komen niet meer opdagen. (Waarschijnlijk dood). Ik heb de 2 duifjes nu genomen en ze verder verzorgd ik een kleine kooi. Ik wil nu een grotere kooi aanschaffen maar wil er wel voor zorgen dat de duiven vrij naar buiten en naar binnen kunnen zodat ze zo ver en zo lang als ze willen kunnen vliegen.
    Nu is mijn vraag, hoe kan ik er voor zorgen dat ze steeds terugkomen en dat ze niet wegvliegen.

Alvast bedankt
    Grtn Corneel

2. Modwain

Modwain Speurneus

Lid geworden:
    27 apr 2014
    Leuk Bevonden:
    18
    hoi Corneel,

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet weet dat als je ze naar buiten ze niet gewoon buiten blijven, maar als dit zo is, dan is het misschien ook wel goed voor ze. Eerlijk is eerlijk, veel verstand heb ik hier niet van.

Een kooi is een duidelijker verhaal voor mij maar dit zijn van nature wilde vogels dus als je een kooi voor ze koopt/maakt dan moeten ze ook wel kunnen vliegen. Persoonlijk weet ik dat er qua kooien dan niks voor je is, maar je kan zelf iets maken of (en dit is waarom ik mijn bedrijfje begonnen ben) je kan iemand betalen om iets te maken.

Je hebt een tuin dus je hebt ook de mogelijkheid om een duiven hok te bouwen in je tuin, een waar ze zelf in en uit kunnen, zoals de hokken die mensen gebruiken voor post duiven. En hoewel postduiven vaak in relatief kleine hokjes in de grote hok zitten, dit hoeft niet.

Ik denk alleen wel dat als je de duiven buiten houdt er een goede kans is dat ze weg gaan en niet meer terug komen. Gek genoeg er is net zo'n grote kans dat ze terug komen met anderen ;-)

3. ducky

ducky Nieuw Lid

Lid geworden:
    30 jul 2014
    Leuk Bevonden:
    1
    Je zou eigenlijk als je ze eten geeft iets van een rammelaar moeten gebruiken en dat een paar weken doen en in/aan het hok laten wennen. En je zou een hok kunnen maken met spijltjes die je als je ze laat vliegen opendoet en dan als ze eruit zijn dicht doen. en het zo maakt dat ze wel in kunnen maar niet uit. En als je ze laat vliegen en ze moeten weer naar binnen komen met de rammelaar rammelen zodat ze assosatie hebben met eten.

4. Jan Willem

Jan Willem Nieuw Lid

Lid geworden:
    8 jul 2014
    Leuk Bevonden:
    2

Turkse Tortels zijn oorspronkelijke of wilde duiven. Ze vallen onder de Europese regelgeving en moeten in beschermd milieu voorzien zijn van een goedgekeurde gesloten pootring. 6mm is adviesmaat. ( Aviornis verkoopt goedgekeurde ringen )

De duifjes die u opgevangen hebt komen uit de vrije natuur en zullen waarschijnlijk niet geringd zijn. Dit betekend dat u de duiven niet mag houden. Het is fijn en u heeft diervriendelijk gehandeld door ze te beschermen en te voeren maar u kunt ze beter weer gewoon de vrijheid geven en bv. bijvoeren in uw tuin. Zo voorkomt u problemen met de inspecterende organisaties en kunt u er toch van genieten.

Turkse tortels zijn ook niet echt de meest geschikte soorten duiven om een half vrij leven te geven door ze in een openstaand hok of kooi te houden. Gewoon lachduifjes of andere sierduiven zijn daar meer geschikt voor.

PS De Turkse Tortel is wel een hele leuke duif om in rennen mee te kweken maar dan moet dit wel volgens de voorschriften van de Europese regelgeving gebeuren en ze zullen meestal niet echt handtam worden.

5. Jan Willem

Jan Willem Nieuw Lid

Lid geworden:
    8 jul 2014
    Leuk Bevonden:
    2

PS Als u ze dagelijks bijvoert zullen ze waarschijnlijk in de buurt blijven en steeds terugkomen om te eten. Zo heeft u dan toch plezier aan uw redding aan de duifjes.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Kristel1996
    Reacties:
    2
    Weergaven:
    1.084
  2. Flappie16
    Reacties:
    2
    Weergaven:
    781