hoe maak ik dwerggeitjes handtam?

Discussie in 'Overige dieren' gestart door cindy en kevin, 6 aug 2013.

1. cindy en kevin

cindy en kevin Nieuw Lid

Lid geworden:
    4 aug 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    hallo iedereen,

ik heb sinds 3dagen leuke huisdieren erbij, een dwerggeitje moedertje en haar 2 lammetjes, een mieke en een gecastreerd bokje allebei van 1 maand oud.De moeder is niet erg tam, maar we hebben haar erbij genomen omdat ze zeiden dat we zo de babytjes vlugger tam konden maken.
    Onze weide is best groot, 10m op 10 m ongeveer .
    Ik heb ook n zoontje van 2 j en eentje op komst voor eind dit jaar dus het zou leuk zijn als ze bij de diertjes kunnen lopen :-) onze twee honden vinden het ook leuk om aan de draad te staan kijken terwijl moedertje staat te springen naar hun toe.
    Verder hebben we nog 5 schildpadden...wij houden allemaal van dieren, en alle onze diertjes zijn allemaal opgevangen door ons, door mensen gedumpt geworden... :-(

Kunnen jullie mij een beetje raad geven hoe ik het beste tewerk kan gaan om ze handtam te maken?

we hebben er ook 3kippetjes bij lopen, die zijn een paar maandjes oud, deze vang ik af en toe om te aaien en dat lukt best goed... ze eten ook al uit mijn hand als ik ze vast heb.

Maar ik zou graag wat ervaringstips willen over hoe ik het het beste kan aanpakken :-)

hopelijk krijg ik snel antwoord :-)

met vriendelijke groetjes cindy

2. cindy en kevin

cindy en kevin Nieuw Lid

Lid geworden:
    4 aug 2013
    Leuk Bevonden:
    0

3. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Welkom Cindy :smile:

Tijdens het tam maken zou ik de geiten nog maar een klein deel van het weiland geven. Als het gras op is zijn ze namelijk meer afhankelijk van het hooi en voer dat de baas komt brengen en gaan ze ernaar uitkijken dat je vers voer komt brengen.

Dit voer krijgen ze deels op hun normale voerplek, maar je gaat het ook gebruiken om ze tam te maken. Eerst doordat je rustig een boek zit te lezen naast het lekkerste deel van het eten, later doordat ze het uit de hand aan kunnen pakken en nog later doordat ze bij het eten geaaid worden. Neem rustig je tijd, want als je probeert te snel te gaan dan kan het zijn dat de dieren eerder bang worden dan dat ze je met leuke dingen associeren. Ik zou je zoontje er pas bij laten zodra de geiten niet meer bang zijn voor het aanraken, want handjes op de rug houden is nog erg moeilijk op die leeftijd.

4. ThePinguinYeti

Lid geworden:
    5 aug 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat ook kan helpen is voor dat je ze hooi of brokken geeft, gewoon op je hand leggen en gaan zitten en wachten tot ze in je buurt komen, al doen ze maar 1 stap in jouw richting, meteen belonen met een plukje hooi of een brokje. Zo kun je dat ook het beste met de moeder doen. Slecht gedrag negeren, en goed gedrag belonen. Als ze iets doen wat je niet leuk vind niet veel op ingaan, als je er juist op ingaat heeft het nut om dat gedrag uit te voeren.

5. cindy en kevin

cindy en kevin Nieuw Lid

Lid geworden:
    4 aug 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Dank jullie voor de tips :-)

Het werkt alvast....heb t vandaag geprobeerd...zelfs de moeder komt al dichter en loopt me achterna tot uit de weide hihi...
    We gaan de weide ook eens maaien want hij sttaat iets te hoog denk ik.

Mercikes

6. cindy en kevin

cindy en kevin Nieuw Lid

Lid geworden:
    4 aug 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Dank jullie voor de tips :-)

Het werkt alvast....heb t vandaag geprobeerd...zelfs de moeder komt al dichter en loopt me achterna tot uit de weide hihi...
    We gaan de weide ook eens maaien want hij sttaat iets te hoog denk ik.

Mercikes

7. Julieholadi

Julieholadi Nieuw Lid

Lid geworden:
    16 mei 2016
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo cindy,

Jouw topic is al drie jaar oud maar ik zit met identiek hetzelfde probleem en spendeer nu ook veel tijd in de geitenstal.
    Dus ben ik erg benieuwd hoe het bij jou is afgelopen.
    Hopelijk zie je dit..
    Groeten
    Julie

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. thisa
    Reacties:
    3
    Weergaven:
    2.832
  2. henderika
    Reacties: