Het verschil tussen knuffeldier en gebruiksvoorwerp

Discussie in 'Discussies' gestart door HetPlankje, 14 jun 2003.

1. HetPlankje

Lid geworden:
    12 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is waarschijnlijk een heel stom onderwerp, maar ik zit er soms nogal mee. Ik probeer namelijk zelf zo min mogelijk vlees te eten.... dit lukt helaas niet altijd, maar persoonlijk vind ik het onzin om elke dag vlees te eten.

Mijn katten krijgen daarentegen dus wel elke dag vlees. Stom he? Maar ja, daar kun je dus geen vegetariers van maken :eyes:

Maar nu blijf ik dus zitten met het al oude dilemma: waarom is het ene dier een "knuffeldier" en waarom is het andere dier een "gebruiksvoorwerp"? En waar leg je die scheidslijn???

En is het niet raar dat wij voor onze beeten door het vuur gaan, terwijl we ze wel elke dag andere beesten laten eten? (Uitgezonderd konijnen en knaagdieren et cetera...)

Of ben ik nu gewoon op elke slak zout aan het leggen?

2. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ja ik ken het! ik had het ook..

ik ben dus vegetarier GEWEEST, omdat ik niet wilde dat de dieren voor mij afgemaakt werden en ik ze lekker op ging eten..

maae aangezien ik heel erg ging afvallen van geen vlees eten (en het hielp niet om vleesvervangende dingen te eten) ben ik weer vlees gaan eten, al was het heel moeilijk ineens weer vlees te eten.. gewoon het idee dat ik het eerst zo vreselijk vond dat de dieren voor mij werden afgemaakt.. maarja.. ik was al erg slank, en door geen vlees te eten verergerde dit.. dus ik moest weer vlees eten.. achteraf geen spijt van gehad eigenlijk :blush:

3. Poeker

Lid geworden:
    7 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Als de dieren heel goed behandeld werden, dan zou ik het niet erg vinden om vlees te eten. We zijn nu eenmaal van nature alleseters. Maar ja, dat is vaak niet zo...
    Toch kan ik het mij niet ontzeggen, ik eet te graag vlees (en m'n ouders koken dus geen of weinig alternatieven....) Ik zou het ook niet kunnen volhouden.
    Ik eet liever kip en vis dan varkens en koeien eerlijk gezegd omdat dat al zo'n grote , intelligente dieren zijn (ik weet dat dat eigenlijk geen verschil mag maken)
    Wel erg als ik denk aan de manier waarop kippen geslacht worden!! Is echt zielig... probeer er niet teveel aan te denken, maar dat is ook geen oplossing. Wel zet ik altijd m'n handtekening onder zo'n acties voor dieren rechten. En waar de scheidslijn valt? Tja, bij het knuffelgehalte denk ik... (en bij wat het meeste geld opbrengt!)
    PS: Ik vind dat geen enkel dier als "gebruiks"voorwerp mag behandeld worden, want zij zijn eigenlijk diegenen die geld in het laatje brengen, en ook vaak hun leven er voor "opofferen", dus moet er met hen respectvol omgegaan worden. :ok:

4. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    ik denk dat dat ook per persoon anders is,sommige mensen vinden bijv. het heel erg dat ik mijn slangen muizen en ratten voer,en een ander maakt het niks uit.
    terwijl de gecko's wormen en krekels eten en dat vind niemand erg.
    we kijken bijna allemaal vertederend naar een kalfje in de wei,terwijl we als avond eten kalfsvlees eten.
    ik denk dat je er gewoon niet te veel over na moet denken of dat je de keuze moet nemen wel of geen vlees eten.
    maar ik snap je dilema zeker,ik denk er ook wel eens over na.

5. Dragonlady1

Lid geworden:
    10 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Tja ik ben van jongs af aan tot mijn 18e vegetarisch geweest, ook om de simpele reden dat ik geen dier, door mijn keel kon krijgen. Ik eet eigenlijk bijna nooit vlees behalve als we uit gaan eten of bbqen en ik me dus een beetje aanpas. Net als Marcella was ik eerst een beetje mager en veel ziek enzo. de altenatieven die ik voor vlees kreeg luste ik nu net ook niet. Je kunt me er echter nog steeds heel vies mee krijgen en ik zal dan ook nooit een echte vleeseter worden, heb dagen dat ik er nog van moet kokhalzen. Maar je bent nu eenmaal mens en mensen hebben zich nu eenmaal niet als herbivoor ontwikkeld....
    Cindy

6. pammy

Lid geworden:
    20 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ....

Ik eet nu al 11 jaar geen vlees, maar mijn dieren krijgen het wel gewoon.
    De reden daarvan is dat als ik het aan hun geef, dan denk ik er niet bij na, het lijkt niet op vlees die hondenbrokken... dus dan denk ik er niet bij na..
    Maar als ik het zelf moet eten denk ik meteen aan een beest.. Kan het dus niet door mijn keel krijgen..
    De mens heeft het niet nodig vind ik.. Ik ben in tegendeel bijna nooit ziek, heb alleen heel soms migrane, maar daar heeft mijn zus ook veel last van, en die eet wel gewoon vlees...

7. JoopSloop

Lid geworden:
    12 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij zijn gemaakt om vlees te eten, omnivoren weet je wel!!!

8. Duister

Lid geworden:
    22 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat dit weer uit gaat draaien op een vegetarisch vs. vleeseter discussie en daar loopt er momenteel al eentje van...

9. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat je gemaakt bent om vlees te eten/verteren (in kleine hoeveelheden) betekent nog niet dat je dat constant moet doen.
    Diverse apen eten ook alleen maar vlees als het nodig is (voedselgebrek door weinig planten/fruit in buurt). En daar wij afstammen van deze...
    En we leven iig niet in een situatie dat we het nodig hebben. We kunnen namelijk zonder.

10. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou je kan er wel geen 'vegetariers' van maken. Je kan echter wel katten vegetarisch voedsel geven. Daar zitten de benodigde voedingsstoffen in.
    Ik heb me weten te vertellen dat het kan, maar dat je wel nauwkeurig moet zijn en goed op moet letten bij katten dat ze niks te kort krijgen.
    Info staat in de 'vegetariers'-topic.
    Bij honden kan het wel. Echter bij de een lukt het wel en de ander niet.
    Honden zijn in tegenstelling tot katten niet echte 'vleeseters'. Honden krijgen namelijk niks extra qua voedingsstoffen uit vlees.
    Dus kunnen uit plantaardige bronnen alles halen in principe. Zie ook de info in die andere topic.
    Daarnaast kan je op zijn minst biologisch voer kopen...

Als er winst wordt behaald door het dier, dan is het dier toch echt een gebruiksvoorwerp. En knuffeldier is alleen maar in de ogen van de 'dierenliefhebber' en de zogenaamde 'dierenliefhebber'. Oftwel de liefde voor het dier. Als je het dier 'koopt' dan ben je dus als consument bezig en is het dier niks anders dan een consumptie.

Het is raar ja.

Foei, geen zout op slakken leggen! :smile:

Ik vind het al :ok: dat je er iig over nadenkt.

11. JoopSloop

Lid geworden:
    12 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Misschien dat we qua bouw en verstandelijk vermogen van de apen afstammen, ons verteringstelsel lijkt toch het meeste op dat van een varken... en hun menu bestaat (in het wild) toch wel een groot gedeelte uit vlees (en niet omdat er niks anders te eten is!)
    Wat ik ermee bedoelde te zeggen is dat als je zelf, om wat voor reden dan ook, geen vlees wilt eten dat prima is. Maar het is onze natuur, en zo ook bij een (huis)kat en om daar dan een vegetarier van te maken........

12. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Het gaat niet om de bouw van het verteringsstelsels, maar waar we van afstammen. En dat is in mijn opzicht toch meer van de apen.
    In hoeverre verschilt dan eigenlijk de verteringsstelsel van een aap/chimp van de mens?
    Maar daarnaast is kan de mens zonder vlees. Algemeen bekend, maar eigenlijk ontkend.
    Daarnaast kan je ook zeggen dat de mens meer een planteneter is dan een vleeseter.

Is het veel onnatuurlijker om een kat vegetarisch voer te geven dan 'gewoon' voer? Is de bron van het voer van de kat wel zo natuurlijk?
    Is het wel natuurlijk om door het voer van de bron van het voer van de kat hormonen, vitamines, en deels soortgenoten (de bekende gedwongen kannibalisme->slachtafval) te verwerken? Is het wel natuurlijk om de bron van het voer van de kat in de omstandigheden te houden waarin ze nu leven? etc.

En nog een vraag: wat is onze natuur?
    Die vraag is vooralsnog niet door iemand beantwoord zonder enige twijfel.

13. Kuno

Lid geworden:
    7 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    hier zat ik gister nog aan te denken.
    ik werk bij ah op vleeswaren afdeling :blush:maaar ik dacht er nog aan van,nou heb ik hier een lief koetje in me handen en die eet ik lekker op terwijl ik een kat nooit zou eten of een paard.
    maar waarom wel een koe,kip of varken.
    zijn netzoals katten en andere dieren
    en dan voel ik me schuldig omdat ik toch vlees eet en toch daar werk.
    ik ben binnen kort toch weg bij ah
    want ik heb nu 2 banen.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Navras
    Reacties:
    3
    Weergaven:
    3.099
  2. pammy
    Reacties:
    19