Het grote NEDERLAND vs BELGIE topic

Discussie in 'Chit Chat Archief' gestart door isiolo, 27 jul 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. saNnEej

Lid geworden:
    14 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Belgie heeft lekkere dikke frieten. echt heerlijk,,=)
    maar nederland is ook goed hoor,,:>:>
    Nederland niet afkraken :stuck_out_tongue_winking_eye:

Edit Annemarie: graag normaal Nederlands typen ipv BrEezAh aub :wink:

2. doggygirly

Lid geworden:
    4 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben zelf een belg en vindt eigenlijk dat ieder land zijn eigen stijl heeft. Nederland heeft dan iets meer, maar wij belgen zijn ook in veel dingen goed en hebben dan ook weer iets speciaals!
    Maar ieder zijn eigen mening e :wink:

3. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Nederlander/Hollanders ( ) zijn erg kortaf en 'ongezellig'... Nooit eens elkaar groeten op straat (behalve als je ze kent ) en nooit eens een babbeltje met iemand in een winkel en/of in bus/trein (of je moet geluk hebben). Grof taalgebruik (doe ik ook wel eens aan mee 'als het echt niet anders kan' ) is dagelijkse kost

Nou dit slaat dus nergens op het ligt er maar net aan wie je tegenkomt hoor

4. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Oh ja? Heb ik nog totaal niks van gemerkt hoor. Waar baseer je dat op? En wat bedoel je met 'anders'?

Dat is tegenwoordig in elk land zo.

Blue ik denk dat ze doelt op hoeveel NL-ers er hier in België komen studeren. Volgens mij vind het merendeel van de NL-ers die hier universiteit komen lopen het gewoon leuk om 'in het buitenland' te studeren hahaha. Vroeger was het wel zo dat onze medice richtingen beter waren dan in NL. Maar dat is al jaren geleden en ik denk dat het niveau gelijk getrokken is. Zeker omdat ze in België er een stop op hebben gestoken zodat ze maar een beperkt aantal leerlingen per richting meer aan nemen.

Dat NL-ers qua taalgebruik groffer zijn... :confused: Hmmm, dat zou ik zo direct niet willen zeggen. Wèl dat jullie anders taalgebruik hebben. Dit bijvoorbeeld (heb ik eens gehoord op Tilburgkermis);
    persoon 1-'Heeeeej, hallo! Hoe goat ut?'
    persoon 2-'Neah, ut leeft hè.'
    persoon 3-'Dus ut reilt en zeilt?'
    persoon 4-'Mwah, het hangt'.

Mnah :confused: , was voor mij en mijn Belgisch gezelschap net Braille :smiley: hahahaha.
    Maar ja, andersom is het net hetzelfde hoor. Als we met allemaal naar Centerparcs in NL gaan en wij babbelen ondereen dan verstaan de NL-ers er ook 'geen jota' van :smiley: hahaha.

We zijn 2 verschillende landen, waarom moeten we dan persé op elkaar gelijken omdat we toevallig mekaars taal (soms) kunnen verstaan?

Ik vind het een gewaagd topic hoor. Zulke vergelijkingen opvragen geeft bijna altijd wel een paar stekelige, onterechte opmerkingen die niet iedereen kan appriciëren. Over andere landen dan je eigen land kun je immers alleen maar oordelen door op eigen ondervindingen af te gaan.

Ik heb jaren bijna óp de grens gewoont en heb beide kanten van heel dicht bij gezien. Als ook alle vooroordelen over Belgen en NL-ers gehoord. Wat bleek vanuit mijn ondervinding?
    Belgen zeggen; 'NL-ers zijn gierig', maar ze geven wel het meeste drinkgeld.
    NL-ers zeggen; 'Belgen zijn dom', maar hun waren nog stommer door hier te komen wonen en tussen het domme volk te komen zitten.

Eindconclusie? Waar we ook wonen, wat we zelf zijn blijft uiteindelijk dan tóch nog het beste te zijn. We blijven allemaal wel ergens in ons hoofd kleine patriotjes :wink: .

Diesel

5. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    hahaha klopt helemaal diesel :grinning:

6. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Maar jij hebt dan ook ervaring met wonen in Arnhem. Arnhem is gewoon een ongezellige rotstad qua bewoners. Ongeacht of het nou noord of zuid is, wat een stelletje chagerijnen zeg. (jou even uitgezonderd dan he :laughing: ). Dat is helaas zo in veel steden en dorpen. Maar hier in Tiel ben ik bijvoorbeeld nog NIEMAND tegengekomen die me niet groette. Is echt een vreemde gewaarwording :grinning:

Voor de rest vind ik dat sommige leden in dit topic bevooroordeeld zijn. En niet zo'n klein beetje ook :eyes: Er zijn leuke Belgen en vervelende Belgen, er zijn leuke Nederlanders en irritante Nederlanders met grote bekken. Er zijn domme Belgen en slimme Belgen er zijn domme Hollanders en snuggere Hollanders. Er zijn drugsgebruikende Nl'ers en spuitende Belgen, maar ook Belgen en Nl'ers die clean zijn.

Dat ze allemaal hetzelfde zouden zijn is onmogelijk en ik begrijp dan ook niet wat dit soort uitspraken allemaal te maken heeft met België versus Nederland. Dan hadden we dit beter het grote vooroordelen topic kunnen noemen! Huuuuh alle Nederlanders zijn gierig! Huuuuh alle Belgen zijn zooo dom :thumbsdown:

Ikzelf ken alleen maar lieve leuke Belgjes dus ik ben bevoorrecht en ik vind dat ieder land z'n charme heeft maar ook z'n minpuntjes. Maar om dan zo negatief te praten over onze buurtjes, nee bedankt :wink:

7. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Een leuk verschil vind ik de taalgebruik als er een probleem opgelost moet worden.

NL: "We hebben je 2 brieven gestuurd, maar toch heb je de gegevens nog niet opgestuurd. Wanneer doe je ze op de bus?"

B: "We hebben 2 brieven verstuurd met een verzoek om informatie. Aangezien we niks ontvangen hebben willen we even navragen of we wel het juiste adres hebben gebruikt."

Door dit soort verschillen komen Belgen hier soms dom over en komen Nederlanders in het zuiden soms onbeschoft over... :wink:

8. noira

Lid geworden:
    18 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat het gemakkelijker is om in Nederland alternatiever (of anders) te zijn.
    Bv als ik hier in België met gothic kledij met cape over straat loop, maken sommige "zwarten" een kruisteken als ik langskom, bouwarbeiders maken een zorro teken, de meeste mensen kijken heel raar en oudere mensen zijn gewoon bang en zetten voor alle zekerheid een stap achteruit.
    Als je hier in België wat luchtiger gekleed bent, ben je meteen een ho*r, alle mannen kijken, maar alle vrouwen spreken schande, wat de mannen natuurlijk wel beamen..

(ik moet zeggen dat het hier wel begint te beteren hoor, toch in de steden, maar het is nog steeds vrij erg)

Wat afwijken van de norm geeft hier meteen rare reacties en meestal in negatieve zin.
    Ik denk dat men daar in Nederland (sorry had bijna Holland geschreven :wink:) veel losser in is. Daar is men volgens mij meer gewoon en kijkt men minder snel raar op. (Al zal men ook daar op het platteland wel meer conservatief zijn)

edit: ff voor de duidelijkheid: wat ik in dit geval bedoel met gothic kledij is: zonder smink ofzo, geen omgekeerd kruis e.d. enkel een mooie zwarte jurk van vb dark angel of raven met kant.. dus eigenlijk niet eens zo speciaal hé.. (voor iedereen denkt dat ik als weet-ik-veel-wat over straat loopt).
    Het moet dus niet eens zo erg zijn om al zo'n reacties te krijgen hier in België.

9. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan vind ik het erg voor je om te wonen in Leuven want hier in België heb ik daar nog niet veel van gemerkt. Alternatief of niet, kijken doen ze overal. Wij zijn hier misschien maar de boerenbuiten maar zekers niet concervatief. Wij zijn hier wel meer gewoon.

Overal over heel de wereld kijken mannen naar vrouwen. En sorry hoor, maar als je veel bloot geeft wordt daar natuurlijk langer naar gekeken. Er is immers meer te zien for the world to see :eyes: . Kleding wordt immers gebruikt om een statement te maken. Of de statement die je bedoeld ook zo overkomt is relatief en zal voor iedereen verschillen. Dit voorbeeld van je heeft niks met België te maken. :thumbsdown:

Jij noemt Gothic 'anders'. Ik noem het gewoon 'een styl'.
    Als ik er 'anders' bijloop moet ik ook niet zeuren dat mensen kijken. Als ik dat niet wil dan moet ik er maar bijlopen als 'jan modaal'. Mij stoort het totaal niet. Ik bekijk andere mensen ook. En ja! Als ik mijn haar van voor weer eens Marlboro rood verf en de achterkant blijft zwart dan vraag ik erom om 'anders' te zijn en ergens ook om bekeken te worden. Ik lach altijd naar de mensen die kijken. Dan denk ik; 'yep kijk maar es goed. Zo één kom je niet heel snel terug tegen'. :laughing:

Dat vind ik precies anderom op de boerenbuiten. In België staren ze maar houden ze gewoon hun mond. In NL heb ik meermaals een domme, botte opmerking gekregen.

In dat daarom typisch NL? Nee. Dat is gewoon een plaatselijke reactie, geen nationaal gegeven.

Diesel

10. Chiva

Lid geworden:
    24 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik wordt nergens zoveel aangegaapt als in het buitenland :-& en ik hou daar hoegenaamd niet van. Je moet echt geen speciale kleren aanhebben daarvoor, ik kleed met altijd sober, en liefst sportief maar k wordt altijd aangegaapt door vnl getrouwde mannen en jonge vaders! Bah!!
    Oef dat lucht op!!

11. poeleke

poeleke Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Tja, geboren en getogen in het stadje Ernhem (Arnhem dus :wink: ) hè...
    Het is idd in bijna elke stad/dorp, maar ik erger me er soms verschrikkelijk aan!! Het zijn een stel chagerijnen, maar zodra je ook chagerijnig gaat doen zeggen de chagrijnen dat ik een chagrijn ben... :confused: :mask: :eyes:
    Als je ze groet op straat, dan doen ze alsof ze je niet kent of kijken ze je raar aan... Om vervolgens te horen dat je weer bekend staat voor iets wat niet zo is, bij een clubje Arnhemmers (mensen van mijn leeftijd hè... :wink: )

Af en toe word ik helemaal zot van die types en doe ik ze na, maar dan heb je het ook niet goed gedaan... (moet je ze al helemaal niet vertellen dat zij ook zo doen... :grinning: )

Ik ben NOOIT luchtig gekleed, maar toch sta ik hier bekend bij een aantal mensen (lees: een hele club die met de dag groter lijkt te worden) als de 'lelijke heksige h**r uit Arnhem, die raar praat en eng uit de ogen kijkt' :confused: (Voor de Arnhemmers: Komt die 'naam' jullie bekend voor? Dan hebben jullie mij nu dus 'ontmoet' :grinning: )

Dit slaat eigenlijk helemaal niet meer op het topic... Wat ik wil zeggen is dat als je laat zien hoe andere mensen doen, dat je het ook niet goed hebt gemaakt.... :wink: :confused: :blush:

Zooooo, nu hou ik mijn kwebbel en kan er weer ontopic worden gegaan hè... :grinning: (dit moest er gewoon ff uit.... :stuck_out_tongue_winking_eye: )

12. Frenzy

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik kan helemaal met de Belgen door 1 deur, die weten hoe het hoort. Waren vorig jaar in België en waren ze een huis aan het restaureren. Hekken erom heen en op dat hek zat een bord VERBODEN OP HET WERK TE KOMEN!

Nou je kunt me zeggen wat je wilt, maar das toch ideaal

13. poeleke

poeleke Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 nov 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Klopt, maar in Arnhem (waar ik dus woon) is dat wel zo... :wink:

Laden...
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina