help!!!

Discussie in 'Vissen' gestart door toppie, 2 feb 2006.

1. toppie

Lid geworden:
    24 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    sinds vandaag zitten me guppen op een kluitje aan de oppervlakte in een hoekje van het aquarium :pensive:

weet iemand of er iets mis is??

grt silvio

2. Resi

Lid geworden:
    25 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb niet zo heel veel verstand van vissen maar zou het mogelijk kunnen zijn dat het zuurstofgehalte in het aquarium te laag is?
    Dit is namelijk het eerste waar ik aan dacht toen ik dit las! Vandaar dat ik het even meld... :eyes: :eyes:

3. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Teveel nitriet/nitraat?

4. bar

bar

Lid geworden:
    14 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    zuurstoftekort,

dan moet je ongeveer 30% van je water verversen en dan zou het weer beter moetn gaan

5. toppie

Lid geworden:
    24 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb 2 luchtpomjes erin
    en vorige week me water gedeeltelijk ververst

grt sil

6. bar

bar

Lid geworden:
    14 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    anders moet je je waterwaardes opmeten. zitten er wel planten in? een luchtpompje is eigenlijk niet goed.. zit er een gewone pomp in en een verwarming?

7. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Daarom denk ik ook dat er een giftige stof in je water zit :wink:

En de concentraties zijn op de bodem altijd hoger dan tegen het oppervlakte.
    misschien is het ook wel iets anders hoor, maar goeie kans dat dit een oorzaak kan zijn.

8. toppie

Lid geworden:
    24 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb net even me water gemeten

ph=8,5
    kh= tussen 9en3
    ch= tussen 10 en 6
    no2=0
    no3=tussen 10 en 25

grt silvio

9. bar

bar

Lid geworden:
    14 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    heb je met een strip gemeten?
    ph is zoiezo te hoog, want die moet 7 zijn. om deze omlaag te krijgen moet je je water verversen.

voor planten raad ik je aan om snelgroeiers erin te doen, belgisch groen. die zorgen voor extra zuurstof.

10. toppie

Lid geworden:
    24 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ja ..heb met strip gemeten

mjin aquarium zie je links als avator

grt sil

11. bar

bar

Lid geworden:
    14 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    ja maar ik bedoel als planten erbij.
    die zorgen voor goede zuurstof..

12. toppie

Lid geworden:
    24 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    het zijn alleen de guppen die t doen
    ik heb er jonge guppen in ----- zo groot ongeveer,black mollie 3 stuks
    en 4 jonge algenetertjes en die zwemmen normaal
    het zijn hoofdzakelijk de vrouwtjes guppen die in een hoekje bij elkaar zitten(zwemmen)

zal een grotere foto in me profiel van t aquarium zetten,hoor wel wat er veranderd moet worden :wink:

grt sil

13. toppie

Lid geworden:
    24 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    heb het aquarium actueel in me profiel gezet
    en je kan dus zien dat ze linksboven in de hoek zitten(de guppen)

grt sil

14. bar

bar

Lid geworden:
    14 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    die pompjes zijn erg slecht voor je planten, groeien die wel goed??

je kunt het beste het volgende doen:

snelgroeier erbij kopen bv. belgisch groen of valisneria

Pompjes eruit halen!

hoelang zitten ze erin?
    hoe veel graden is je water?
    heb je een filter/pomp?

met strips meten is niet echt vertrouwelijk, als ze over een paar dagen nog bovenin hangen kun je het beste even je water laten testen bij een dierenwinkel, dat is meestal gratis.

15. toppie

Lid geworden:
    24 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    de luchtblazertjes zitten er vanaf t begin in,

de planten groeien prima(heb er zelfs al een stel geknipt) de grootste die je ziet

en heb een aqua pro externe pomp met 3 bakjes erin

grt sil

ow ja...het water is ongeveer 26 graden

16. bar

bar

Lid geworden:
    14 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    hoe lang heb je die guppen er al in dan?

17. toppie

Lid geworden:
    24 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    hoi

2 weken ongeveer :wink:

grt sil

18. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hier heb ik niks aan.... want ik ken al de waardes van tig verschillende producten niet uit mijn hoofd.
    Ik neem aan dat je bij de test zelf wel een vergelijkend voorbeeld hebt waarop ook staat wat je waardes moeten zijn?

Maar ik gok dat de NO3 te hoog is!

19. Jolijn

Lid geworden:
    6 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    De waarden die je noemt zijn gewoon standaard mehoden om waterwaarden te beschrijven, eigenlijk hadden ze je bij de winkel waar je je spullen hebt gekocht moeten uitleggen hoe het allemaal zit met waterwaarden omdat dat een van de lastigste en belangrijkste elementen van een aquarium is.

pH=8,5 dat betekend dat het water behoorlijk basisch is. pH is een logaritmische schaal en een half graadje verschil kan heel veel uitmaken. Guppen kunnen wel licht basisch water hebben maar ik zou proberen het onder de 8,0 te houden. Omdat je ook maanvissen hebt in je aquarium moet de pH eigenlijk nog verder naar beneden, naar neutraal dus pH 7,0

kh= tussen 9 en 3 kh is de karbonaathardheid, dus dat deel van de hardheid van je water die bepaald word door karbonaten. Tussen 3 en 9 is redelijk zacht, voor guppen mag het ietsje harder maar voor maanvissen is het prachtig.

ch= tussen 10 en 6 dat is de totaal hardheid dus die van de karbonaten en andere stoffen opgeteld, het is dus logisch dat deze ietsje hoger is dan je kh. Tussen 6 en 10 is weer prima voor je maanvissen en iets laag voor guppen.

No2=0 dat betekend dat er geen nitriet in je water zit, dat is erg mooi, nitriet zorg ervoor dat je vissen doodgaan, dus dat heb je liever niet in je bak.

No3= tussen 10 en 25 dat zijn de nitraat waarden, er zit dus best veel nitraat in en daar moet je mee oppassen. Als er onvoldoende zuurstof in het water is word nitraat omgezet in nitriet en dan kun je dus heel snel al je visjes kwijt zijn.

Onvoldoende zuurstof kan je krijgen door teveel vis, te weinig planten, te veel CO2 (koolstofdioxide).

Misschien is het handig om een goed en duidelijk boek aan te schaffen over aquariums, zoek er eentje uit waarin de waterwaarden zoals je die van je stripje hebt afgelezen goed staan uitgelegt, er zijn genoeg van dat soort boeken en bij de Slechte ofzo hoeft zo'n boek niet veel te kosten, meestal staan er ook wel wat vissoorten in met beschrijvingen van de waterwaarden waarin de dieren leven.

Het klinkt alsof ze je in de winkel waar je je aquarium hebt gekocht niet echt goed hebben geadviseerd, vooral om dat ze je de combinatie van guppen en maanvissen hebben laten maken... in een goede winkel zouden ze je hebben moeten vertellen dat dat geen goede combinatie is. Ze hadden je ook goed moeten uitleggen hoe waterwaarden samenwerken en hoe je ermee omgaat.
    Het lijkt me het makkelijkst om gewoon eens een goed boek over aquariums door te nemen, je kunt er misschien ook eentje in de bibliotheek lenen. Het is voor een echt aquarium erg belangrijk dat je weet hoe je water is en wat dat betekend en wat je eraan kunt doen als er iets niet is zoals je het wilt hebben.

Het water is voor je vissen het allerbelangrijkst en als het voor een bepaalde soort niet geschikt is worden ze snel ziek, of nog erger; ze gaan dood. Het is te vergelijken met de zuurstof voor ons alleen zijn er bij water veel meer voorkomende verschillen. Voor een maanvis is basisch water zoals lucht met veel stof voor ons zou zijn, je voelt je er niet lekker in en als je er lang in verblijft word je ziek...

20. bar

bar

Lid geworden:
    14 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    volgens mij zaten er geen maanvissen in hoor....
    en zoiezo water verversen moet gebeuren. want dan gaan de waardes naar beneden

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Keiko1
    Reacties:
    2
    Weergaven:
    11.074
  2. Rickpraatmee
    Reacties:
    71
    Weergaven:
    11.455