HELP! Nerveuze hond...

Discussie in 'Honden' gestart door Coco, 7 apr 2007.

1. Coco

Lid geworden:
    20 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo, we hebben een kruising chihuahua en nog iets (wat we niet weten) en het is zo'n ontzettend nerveuze hond...
    Hij is nu bijna 2 jaar en kan echt niet blijven liggen, trippelt de hele tijd door het hele huis heen, loopt de hele tijd achter je aan, al verplaats je je maar een meter.
    Hij is echt supernerveus, van iedere beweging en geluid wat we maken zit ie naast je, eten doet hij ook abnormaal: Slikt alles door en heeft zijn eten binnen nog geen halve minuut op.
    Ook is hij onzettend jaloers, mijn vriend mag mij niet aanraken en andersom ook niet. Dan zit de hond ertussen.

Nu is het zo dat ik in verwachting ben, bijna uitgerekend (over 3 weken) en ik kan die nervositeit helemaal niet meer aan... Het slaat gewoon op mij over, en ik begin me er echt aan te ergeren. Dit is natuurlijk helemaal niet goed voor mij op het moment.

Ik heb eens gehoord dat er bepaalde middeltjes zijn voor nerveuze honden (net zoals je iets hebt voor paarden). Weet iemand misschien waar ik zoiets kan vinden, of heeft iemand hier ervaring mee? Want als het zo doorgaat, draai ik zelf helemaal door...

2. Sheela-4ever

Sheela-4ever Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Die middeltjes zou je wel kunnen gebruiken want onze ene hond is ook bang voor vuurwerk en dan doen we dat 's avonds door het eten bij de beide honden zodat het een beteje in kan werken. Ik vind persoonlijk dat het erg goed werkt en ik denk dat jij het ook wel voor jou hond zou kunnen gebruiken.
    Met dat binnen een halve minuut opeten (dat deed onze hond ook eerst) hebben wij het comando geleerd dat wij de roedelleider zijn en dat als wij zeiden 'wachten' dat hij dan even moest stoppen met eten omdat wij de roedelleider zijn. Als je hond leergierig is moet ij dat ook wel snel kunnen oppikken en dan mag je hem pas weer verder laten eten als hij z'n mond leeg heeft.

Veel suc6.

3. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Breng eerst het energiegehalte van zijn eten een heel stuk naar beneden. Vermijd elk chemisch behandelde voedingswaren en kijk dan nog eens naar de nerveuzietijd. Een hondje de rest van zijn leven drogeren omdat hij nerveus is, is niet de manier.

4. Coco

Lid geworden:
    20 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb hem al aangeleerd om pas op commando te gaan eten inderdaad, maar als hij dan eet slikt hij het gewoon door en staat daarna te kokhalzen..

Het is ook niet mijn bedoeling om hem voor altijd een middeltje te geven, maar nu wel. Ik ben 38 weken zwanger, en die nervositeit slaat op mij over en dat is niet erg bevorderlijk.
    Hij gaat sowieso als ik dalijk moet bevallen naar mijn schoonvader toe, omdat hij overal tussen springt en dat is niet fijn als ik dalijk weeen heb en mijn vriend of iemand anders me wil ondersteunen. Ook voor de kraamhulp is het niet goed als hij overal tussenin springt.

Wat het eten betreft: Ik heb al heel veel verschillende brokken geprobeerd, ook helemaal natuurlijke en ook al via de dierenarts. Qua energie wat hij heeft blijft het toch hetzelfde, wat voor brokken hij ook krijgt.

5. ziralioness

ziralioness Dierenfanaat

Lid geworden:
    17 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit is een groot probleem. Kruising chihuahua, dan praten we ook al over een nerveuzer ras.

Allereerst maar het eten;
    Omdat hij zo schrokt, is het zaak hem kalmer te laten eten. Ik weet niet of je toevallig al die nieuwe voerbakken kent, met plastic zuiltjes erin waar de hond ''omheen'' moet eten? Dat schijnt geweldig te werken, op die manier KAN de hond niet alle brokken snel naar binnen zuigen. Ditzelfde effect kun je bereiken door bv. een bal in het eten te leggen. Natuurlijk wel één die dusdanig groot is dat de hond hem niet zal proberen op te eten, bijv. een tennisbal.
    Tevens kan het helpen om wat grotere brokken te geven; kleinere hondjes moeten daar echt op kauwen. Let wel op dat ze groot GENOEG zijn, en niet nét groot genoeg om naar binnen te zuigen om er vervolgens in te gaan staan stikken...
    Ik hoop dat dat alvast het schrokprobleem weet op te lossen.

Ik weet niet hoeveel voeding hij nu krijgt? Eventueel kun je dit verminderen, dat scheelt qua energie-inname. Je kunt dit dan aanvullen met voeding die minder energie geeft, of snacks... daarover kan een dierenarts (of misschien Diesel?) je hopelijk meer vertellen.

Tot slot; heeft dit hondje genoeg te doen? Heeft hij bijvoorbeeld af en toe een Kong, of een kauwsnack? Dit kan soms drukke honden erg kalmeren; ze hebben iets te doen, raken er vermoeid van en dat geeft rust.

Ik vind bovenstaande beslissingen heel verstandig; jij hebt je rust nodig, en bij de bevalling zou hij ook een hinderlijke aanwezigheid zijn. Dan is even ''wegsturen'' echt beter, voor jou en de hond. Prima! :D

6. granny

Lid geworden:
    3 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk eerder dat dit hondje zich heel wat voelt. Overal tussen springen, jullie kunnen elkaar niet aanraken, want dan springt je hondje gelijk in de bres.

Het lijkt mij dat hij (ongewild?) de leiding heeft genomen en nerveus word omdat hij het niet aankan, daardoor nerveus wordt.

Ik kan het mis hebben, maar geef eens wat meer duidelijkheid naar hem toe, negeer hem, doe net of hij er niet is, geef alleen aandacht als jullie dat willen. Hij dringt zich nu duidelijk op en negatieve aandacht is ook aandacht.

7. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja Granny, zat ik ook al aan te denken. Meestal is er een rangorde probleem. Ook al weten velen het niet altijd. In inderdied.. een hond die zich niet goed voelt omdat hij niet echt zijn plaats kent of omdat hij zich boven aan de ladder waant wordt hier stellig nerveus van.

En daar is het 'magicword'==> brokken.... zijn allemaal, zonder enige uitzondering hoger in energie-waarde dan natuurlijke voeding -en nee, dat hoeft helemaal niet persé rauwe voeding te zijn.

8. ziralioness

ziralioness Dierenfanaat

Lid geworden:
    17 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet niet of het 'tussen hen inspringen'' nu een dominantieprobleem is... dat hangt van het gedrag erbij af.
    Sommige honden kunnen gewoon slecht tegen geknuffel en zien dat kennelijk als onrust in de roedel.
    Als ik naar Rhodi kijk; die is zo onderdanig als wat in eigen gezin. Toch word hij pieperig als we gaan knuffelen; de oortjes gaan plat, er word gehijgd en gepiept en als hij de kans krijgt wil hij ertussen en likt ons helemaal af. Hij krijgt het er echt een beetje van op de heupen, maar niet op een dominante manier.

Ik bedoel maar; het hangt helemaal van het gedrag dat hij/zij erbij vertoont af...

9. granny

Lid geworden:
    3 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zeg niet dat het een dominantie probleem is, maar dat het mogelijk een rangorde probleem is. Omdat de hond die verantwoordelijkheid niet aankan, gedraagd hij/zij zich mogelijk daarom nerveus.

10. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Sjuust Zira. Ik was aan't denken gelijk Granny. Een überalpha hond zal zich niet zenuwachtig gaan voelen indien hij de scepter van het huis kan zwaaien. Een hond die dat niet is wordt echter wèl zenuwachtig. Hij is genetisch niet geprogrameerd als alpha. Hij zal zich dan ook niet goed voelen in die rol.

11. Sabje373

Lid geworden:
    7 apr 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Het klinkt heel erg als mijn Rambo. Rambo is een kruising jackrussel/boerenfox. Nu staan jackrussels er om bekend dat het stressgevoelige hondjes zijn. Hij was een half haar toen hij het gedrag van een 4 jarige hond vertoonde. Hij voelde zich inderdaad heel wat. Ik ben begonnen met gedragstherapie en dat kan ik je aanraden. We moeten hem dagelijks aan een dun touwtje hebben waar wij hem verplichten om op een plek te liggen. Daardoor verplicht je hem om rustig te blijven. Verder mag je hem niet aanhalen. Tenminste de eerste weken niet. Later mag hij weer rond lopen en mag je hem weer aanhalen, maar hij moet eerst zijn positie weer even weten. Waarschijnlijk is het hondje een bonk stress met een rangorde probleem en daar voelen ze zichzelf ook niet fijn bij

12. Sabje373

Lid geworden:
    7 apr 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Owja, wat echt goed voer is en wat mn gedragstherapeut me heeft geadviseerd was vlees. Ook niet zomaar vlees. Het heet Energiek. Dat zijn een zoort drie hoek achtige schijven. de eerste drie dagen moet je water koken, de schijven dr in en dr uit om de kook er over te laten gaan. Dan gaan de bacterien dood. je moet er wel even naar zoeken, het is namelijk niet bij de eerste de beste dierenzaak verkrijgbaar. en als ze vragen naar wat voor nummer je nodig hebt, nummer 1.

13. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je rauwe voeding kookt, doe je alle nut dat je hebt door rauwe voeding te geven helemaal te niet....

14. granny

Lid geworden:
    3 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Juist die bacterien zorgen voor een goede darmflora. Wanneer je het vlees kookt, geef je dus eigenlijk een ´dode´ voeding die voor de hond ook weer lastiger te verteren is. Niet koken dus, maar rauw geven.

Ook kippenbotten kun je rauw geven, net als veel andere (niet dragende) botten.Juist als je botten gaat koken, gaan ze splinteren.

Laden...

Deel Deze Pagina