Help, mijn parkiet doet vreemd:(

Discussie in 'Vogels' gestart door Erdal, 22 dec 2015.

1. Erdal

Erdal Nieuw Lid

Lid geworden:
    22 dec 2015
    Leuk Bevonden:
    0
    Gisteren zag ik mijn parkiet voor het eerst geen geluid maken, ze was niet beweeglijk en kwam niet naar me toe. Normaal fluit ze wat gezellig of gaat ze aan haar kooi hangen om naar buiten te kunnen. Ik was verbaasd, want ze zag er ook wat zwakjes uit en zei letterlijk niks meer. Daarbij komt dat ze een heel raar geluid maakte, alsof haar neus verstopt is of dat ze aan het persen is. maakt ook de bewegingen als wanneer ze zou poepen. Vervolgens ben ik de hele dag bij haar gebleven (heeft hele dag op mijn schouder gezeten) en heb haar wat sla en later rond etens tijd wat appel gevoerd. Langzamerhand zag ik haar energieker worden, vloog wat rond, maar ging uiteindelijk nog een keer in haar kooi stilletjes zitten met haar koppie die aan het hangen was. Pas laat op de avond begon het beter met haar te gaan en dacht ik dat ze de oude weer was. (levendiger en floot)

Vandaag zag ik haar gezond en dacht dat t over was, tot ze weer dat gekke geluid ging maken. Mijn moeder schrok en merkte op dat haar kont rood was geworden en tijdens dat geluid (persen of verstopt) leek de binnenkant van haar achterste naar buiten te komen (klinkt heel vies) Telkens wanneer ze dit doet ziet dat er dus zo uit en lijkt het alsof ze pijn ervan heeft.

Ik ben benzorgd en wil graag horen wat vogelkenners hierover te zeggen hebben:pensive:

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Dit klinkt inderdaad niet goed :pensive:

Het lastige is dat er niet veel dierenartsen zijn die ervaring hebben met parkieten. Ik zou even rondzoeken via internet (google: parkiet + dierenarts) of er een dierenarts in de buurt is die ervaring heeft met parkieten. Als je naar de dierenarts gaat, probeer dan ook een vers poepje mee te nemen, want misschien is daar iets aan te zien.

Daarnaast natuurlijk ook de dingen blijven doen die je allang doet: opletten dat de parkiet niet op de tocht zit en altijd goed voer + water in de buurt.

Beterschap met je parkiet!

3. Macy

Macy Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    30 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    5
    Afwijkend gedrag zou ik altijd even laten checken door een dierenarts.
    Het kan zijn dat er vanbinnen iets verstopt is, vandaar dat ze veel perst en er iets naar buiten komt zetten.

4. Sasja90

Sasja90 Snuffelaar

Lid geworden:
    6 apr 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou met je vogel naar een vogelarts gaan, dierenartsen hebben vaak maar weinig verstand van vogels.

5. DeMini-Boerderij

DeMini-Boerderij Nieuw Lid

Lid geworden:
    13 apr 2018
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit is een vorm van legnood, zo snel mogelijk naar iemand die er verstand van heeft. Waarschijnlijk zit ze zo in de hormonen dat ze een nestje wil.
    Er zit waarschijnlijk een ei in die niet naar buiten kan komen, je moet er snel bij zijn want als het breekt dan is ze sowieso dood opgeschreven, zoek even op internet op legnood, staat veel bij wat je kunt doen in zo,n geval.

Laden...

Deel Deze Pagina