Help aub over een landschildpad heb er geen verstand van

Discussie in 'Reptielen, amfibieën en insecten' gestart door schildpad23, 17 aug 2007.

1. schildpad23

Lid geworden:
    17 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo

Ik heb een landschildpad gevonden..
    En heb hem in een bak gedaan,,Heb geen verstand van schildpadden wat ze eten weet ik nu wel een beetje andijvie en fruit ..Maar we weten niet wat voor soort het is wilt iemand mij helpen AUB

2. Benfan

Lid geworden:
    1 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Dierenambulance bellen, je hebt een illegaal dier in huis. Bij schildpadden moet je cites papieren hebben, of kijk of er een reptielen-opvang in de buurt is (wat verstandiger is dan die sufferds bij de D.A) deze mogen hem/haar namelijk wel huisvesten kunnen zien of ie gezond is en weten met welk soort ze te maken hebben (wat wij zo niet kunnen inschatten zonder foto)

3. schildpad23

Lid geworden:
    17 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    oke

Ik heb wel een foto dr van...

4. doggygirly

Lid geworden:
    4 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Zoals benfan al zei
    naar een opvang ermee
    wilde dieren in huis houden, al is het maar voor even
    is verboden
    en zeker als je niet eens weet wat hij eet

5. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou het dier naar eendierenopvang/reptielenopvang brengen, of de dierenambulance vragen het dier daarnaartoe te brengen.

Ten eerste mag je de meeste (misschien wel alle, weet ik niet zeker) soorten landschildpadden ALLEEN houden als je de juiste papieren erbij hebt, zo niet ben je echt illegaal bezig. Reden hiervoor is dat landschildpadden in land van herkomst vaak bedreigd zijn en zo met die verplichte papierhandel wordt illegale smokkel tegengegaan.

Ten tweede zijn landschildpadden niet de makkelijkste dieren. Ze hebben een verwarmd verblijf nodig, speciale UV-lampjes, en een heel uitgebalanceerde voeding (vaak met allerlei supplementen). De verzorging kan per soort behoorlijk verschillen dus om hem goed te kunnen verzorgen moet je je er eerst echt heel goed in verdiepen. De verwarming, verlichting, voeding en supplementen kan bovendien alles bij elkaar behoorlijk prijzig zijn.

Ten derde kunnen sommige soorten vrij groot worden, ze hebben dus een heel groot terrarium nodig dat veel plek inneemt. En ze kunnen oud worden dus het is geen huisdier voor een paar jaartjes...

Ten vierde is er een kans dat het dier niet gedumpt maar ontsnapt is, met wellicht een baasje dat hem naarstig zoekt en hem graag terug wil.

Bedenk dus heel goed of je dit diertje echt zelf wil en kan houden (en hou daarbij dus in de gaten dat dit waarschijnlijk illegaal is omdat-ie (neem ik aan) geen envelopje met zijn papieren bij zich droeg toen je hem vond).

6. Benfan

Lid geworden:
    1 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Er moet niet eens gedacht worden aan het houden ervan, tis illegaal en absoluut niet slim. Als je graag een landschildpad wil ga dan eerst informeren erover en zoek een soort uit die je wilt, maar doe deze naar een reptielen-opvang die deze dieren mag houden zonder de papieren erbij. Zover ik weet moet je bij elke landschildpad papieren hebben (cites)

7. schildpad23

Lid geworden:
    17 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Het probleem is opgelost.
    Het beestje gaat naar de dierentuin word vandaag gebeld wanneer ze komen.en het gaat waarschijnelijk over een marokkaanseschildpad.

8. doggygirly

Lid geworden:
    4 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    dierentuin??

eens gelezen wat ellie zei??
    Ten vierde is er een kans dat het dier niet gedumpt maar ontsnapt is, met wellicht een baasje dat hem naarstig zoekt en hem graag terug wil.

schildpadden zijn dure beesten dus ik zou er ook niet graag een kwijtraken!

9. theod

Lid geworden:
    9 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Leuk je hebt zojuist minimaal 250Euro van iemand zonder meer doorgegeven naar een derde.

Zo te horen had er de dierentuin ook niet veel verstand van, ik heb nog nooit gehoord van een marokkaanse schildpad, wel van moren, grieken, viertenen etc.

Even een officiele opvang bellen was blijkbaar te veel werk, deze controleren op chip, dit wordt dan doorgegeven aan het AID, die spoort het adres van de eigenaar op (staat bij hun in het bestand) en krijgt de eigenaar een seintje dat zijn dier terecht is.

10. Benfan

Lid geworden:
    1 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Even heel snel gekeken, op Amivedi staan 27 landschildpadden die vermist zijn. Weet niet waar je woont maar je zou eens contact kunnen zoeken met mensen die in de buurt wonen en die daar opstaan. Als ie er niet opstaat wil het niet zeggen dat ie niet vermist word.... niet iedereen gebruikt Amivedi

11. schildpad23

Lid geworden:
    17 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    kom uit rotterdam.niks gehoord meer van de dierentuin...weet niet wie dr msn heb.zou ik hem kunnen laten zien via de cam

12. nelly_555

nelly_555 Dierenfanaat

Lid geworden:
    5 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij hebben bovenstaande reacties al duidelijk gemaakt dat er weinig mensen geïntresseerd zijn in het dier te zien op de webcam.
    Ben je al opzoek gegaan naar een opvang? heb je er al eentje gebeld? Dit dier moet zo snel mogelijk naar een plek gebracht worden waar deze op een juiste en legale manier kan worden opgevangen en verzorgd.

13. schildpad23

Lid geworden:
    17 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb al gebeld naar mensen en weet onder tussen dat het een moorse schildpad is.heb al contact met iemand van een schildpaddenopvang..dus ik doe me best ervoor.had hem ook gwn kunnen laten lopen in r,dam.wil gwn het beste voor het beestje daarom wil ik gwn zoveel mogelijk weten aangezien hij mischien hier nog wel een dag of 2 is

14. doggygirly

Lid geworden:
    4 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    heb je al eens rondgevraagd in de buurt??
    zoveel moeite kost dat toch niet als je er een dier mee terecht kunt brengen??

15. schildpad23

Lid geworden:
    17 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja folders opgehangen heb ik,Aan de mensen gevraagd in de buurt..maar heb niet mogen baten...maar heb conact met de schildpadopvang...dus gaat helemaal goed komen met het beestje

16. nelly_555

nelly_555 Dierenfanaat

Lid geworden:
    5 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Okey, toppie! :ok:

17. doggygirly

Lid geworden:
    4 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    oke, das al beter nieuws

18. theod

Lid geworden:
    9 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    En heeft de schildpadopvang al gereageert??

Laden...

Deel Deze Pagina