Help 2 sluierstaarten zwanger.

Discussie in 'Vissen' gestart door Rickpraatmee, 4 jun 2014.

1. Colour_Salute

Colour_Salute Snuffelaar

Lid geworden:
    25 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    1
    een stommevraag hoor maar loop jij tegen het plafond of houd je je camera ondersteboven ?

2. Rickpraatmee

Rickpraatmee Speurneus

Lid geworden:
    6 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    5
    Fijn dat je de bak mooi vind!
    Ze vinden de bubbels erg leuk ja.
    Ik haal mirgen gelijk waterpest.
    Ik heb een specialer zuier en ik haal elke dg d epoepjes weg.
    Ik haal morgen ook dat rizequarts weg.
    En mijn kamera draait automatisch fotos.

Groetjes Rick

3. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    TOP! :ok_hand:

(behalve dan dat je camera de foto's omdraait, natuurlijk :wink:)

Groet,
    FancyGoudvis

4. Colour_Salute

Colour_Salute Snuffelaar

Lid geworden:
    25 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    1
    Teveel proper maken is ook niet goed hé . je moet je bacterieën wel behouden .

5. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    @ Colour_Salute

ik snap je vraag, vanuit het tropische vissen standpunt, maar....

In dit 50 liter aquarium met drie goudvissen en een klein binnenfilter gaat het momenteel om een sterke overbezetting, dus erg grote vervuiling.:dizzy_face:

(De Fantail heeft 50 liter nodig en de twee Oranda's per vis 100 liter = 250 liter voor dit trio om ze met een goed filter en wekelijks een keer een deel verversen goed lang en gezond te laten leven.)

Momenteel nog geen omstandigheden dus om je druk te maken over nuttige bacteriën.
    Wel om je druk te maken over het wegwerken van alle uitwerpselen en hormonen die dagelijks in het water terechtkomen, en dat is heel veel bij karper-achtigen: *Koi hebben ook gigantische vijvers nodig om die zelfde reden* :flushed:

Eerste noodzaak is dan: veel en vaak water verversen. (Wel met waterverbeteraar)
    Dit om vergroeiing en ziekten te voorkomen.

En dat verversen trouw blijven doen totdat er een grotere bak is gevonden en/of een massief filter dat de vervuiling goed aankan.

Voor deze bak is Rick dus goed bezig.:smiley:

Pas wanneer de sluierstaartjes in voldoende liters water zitten is het noodzakelijk en verstandig om veel aandacht aan helpende bacteriën en opbouw van de biologische werking van het filter te besteden.

En in zo'n situatie heb je zeker gelijk dat je niet meer zoveel hoeft te verversen.
    (Hoewel de nuttige bacteriën niet massaal vrij in het water leven, dus ook niet weggehaald worden bij een waterwissel. Ze zitten vooral op vaste voorwerpen en bij voorkeur in het filter :wink:)

Bovenstaande geldt natuurlijk specifiek voor goudvissen en niet zozeer voor tropische vissen!
    Die vervuilen heel veel minder en hebben, over het algemeen, minder onderhoud nodig.:sunglasses:

Goudvissen zijn gewoon een heel bijzonder soort vissen door de vele honderden jaren kweek en modificatie door mensen.

En als je vragen hebt (over goudvissen :grinning:) dan help ik graag!

Groet,
    Fancygoudvis

6. Colour_Salute

Colour_Salute Snuffelaar

Lid geworden:
    25 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    1
    groen gemarkeerd waar je zeker gelijk hebt . rood is waar ik het niet met eens ben.

Momenteel nog geen omstandigheden dus om je druk te maken over nuttige bacteriën.
    Het is altijd belangrijk om bacteriën te behouden. Bacteriën verwerken nitriet naar nitraat . Nitraat word vervolgens opgenomen door planten. Maar belangrijker bacteriën houden het aquarium stabiel! in een klein aquarium erg belangrijk.

(Hoewel de nuttige bacteriën niet massaal vrij in het water leven
    , dus ook niet weggehaald worden bij een waterwissel. Ze zitten vooral op vaste voorwerpen en bij voorkeur in het filter :wink:) er zit ongeveer 10% in het water zelf,maar met dagelijks waterwissels te doen houd je nog een 3 % over de andere 40% zit in de bodem en de 50% in de filter. Als hij de bodem afzuigt ga je de bodembacteriën ook overhoop halen. een onstabiele bak wil je echt niet alg, ammonia , ...

(Wel met waterverbeteraar)
    :see_no_evil:Dit is het grootste gezever ooit !!! Waterverbeteraar haalt chloor uit het water welk chloor ? In Belgisch en Nederlands kraanwater zit zo weinig chloor dat je vissen meer last van het product gaan ondervinden dan van de slechte stoffen in het kraanwater . In Amerika daar gebruiken ze het vaak want daar hebben ze het nodig. Het product is goed voor de economie meer niet . Ik heb al ander half jaar aquaria nog nooit gebruikt en mijn vissen zwemmen mooi rond .

Sorry als het agressief overkwam met al die uitroeptekens en kleuren :eyes:

Mvg Wout

7. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Colour_Salute

het lijkt er op dat we weer van twee verschillende kanten naar het zelfde probleem aan het kijken zijn.

Voor zover ik weet heb je geen goudvissen, toch?
    We hebben dus totaal verschillende vissoorten zwemmen en ook een andere mening over sommige zaken die met de verzorging hiervan te maken hebben.

Vergelijk het met knaagdieren. Die hebben ook veel verschillende behoeften wat betreft leefomgeving en verzorging, naar gelang hun soort/ondersoort enz.

Maar, neem maar gerust van me aan dat ik na zo'n 15 jaar (!) goudvissen houden wel weet wat voor deze vissen en in deze situatie het best mogelijke advies is :wink:.

Zoals hierboven al aangegeven zijn goudvissen op heel veel vlakken niet te vergelijken met tropische vissen.
    Ook de omstandigheden waarin ze bij de meeste mensen thuis leven zijn totaal anders. (viskom-verhaal)

Vaak komt er pas een vraag over een goudvis als het al erg mis aan het gaan is :confused:
    Dan geef ik eerst 'crisis management advies' om te proberen de vis te redden voordat ik help met lange termijn plannen voor de verzorging.

Ik probeer steeds zo duidelijk en eenduidig mogelijk te zijn met mijn info over de verzorging van goudvissen aan alle lezers van dit topic.

Dit om zoveel mogelijk mensen te laten inzien hoe goudvissen beter gehouden kunnen worden (in tegenstelling tot wat er in de dierenwinkel voor onzin wordt verteld hierover :imp:).

Maar goed, als je op alle onderwerpen waar je in je post hierboven vraagtekens bij zet nog verder wil ingaan dan wil ik best een aparte discussie met je openen...

Stuur maar een berichtje als je dat nodig acht :sunglasses:

Groet,
    FancyGoudvis

8. Rickpraatmee

Rickpraatmee Speurneus

Lid geworden:
    6 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    5
    Sorr dat ik tijdje niks gezegt heb.
    Ik was nogal ziek namelijk.
    Ik heb de bak weer half verschoont en er wterververser bij gedaan.
    Er valt me wel iets op.
    Mijn vissen zijnveek drukker?
    Wel leuk ok te zien!

Groetjes Rick

9. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Rick,

wat vervelend dat je ziek was!
    Alsnog beterschap gewenst.

Heb je een thermometer in je aquarium?
    Het kan zijn dat het water door de warme dagen ook warmer is geworden. Dan zijn de vissen actiever :smile:
    Of je kan (per ongeluk) ververst hebben met warmer water waardoor ze ook actiever zijn geworden.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze gewoon heel lekker in hun schone water aan het spelen zijn :smiley:

Maar, voor het geval het aan de temperatuur ligt, hier enkele tips:

**Plotselinge temperatuurverschillen moeten vermeden worden
    Mensen verversen soms met 'steenkoud' of 'lauwwarm/handwarm' water, gevolg = temperatuur shock voor de vissen :confused: van de sauna in het ijswater of andersom!

**De vissen kunnen best goed tegen warmer water voor een korte (paar dagen tot weken) periode.
    Echter, laat de temperatuur liever niet hoger komen dan 26 graden C in die periode. Dat is niet zo goed.

Want sneller zwemmen betekent een sneller metabolisme,
    wat weer betekent dat de vissen een snellere spijsvertering krijgen en dus meer eten nodig hebben,
    en dus ook nog meer gaan poepen :dizzy_face:
    En dat betekent weer dat het water sneller vervuild en dat je nog een emmertje meer moet verversen :imp:

**Om de temperatuur te verlagen zal je langzaam wat koud water kunnen toevoegen tot de temperatuur weer wat zakt (22-24 graden is in de zomer heel goed).

**Ook kan je, als het echt snikheet is in de kamer, een ventilator voor/naast het aquarium zetten (de voerklep open zodat de wind over het water waait) zodoende koelt de ruit af en het water ook.

Als je nog geen thermometer hebt, dan is dat wellicht een goed kado idee voor je verjaardag ofzo?

En mocht je nog vragen hebben dan help ik natuurlijk graag!:smile:

Groet,
    FancyGoudvis

10. Colour_Salute

Colour_Salute Snuffelaar

Lid geworden:
    25 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    1
    Want sneller zwemmen betekent een sneller metabolisme,
    wat weer betekent dat de vissen een snellere spijsvertering krijgen en dus meer eten nodig hebben,
    en dus ook nog meer gaan poepen :dizzy_face:
    En dat betekent weer dat het water sneller vervuild en dat je nog een emmertje meer moet verversen :imp:

Betekend dit dat ze sneller groeien ? Want meer eten , meer poepen = meer voeding opnemen en er terug uitwerken zou toch groeien zijn. Niet?

Mvg wout

11. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Ja, klopt, ze groeien ook sneller!

En groeien is natuurlijk goed :smile:

Dilemma: deze visjes zitten nog niet in een héle grote bak, dus een ongeremde groei zal het water onevenredig sterk vervuilen, wat weer meer werk met zich meebrengt want meer verversen en dan kom ik weer terug bij mijn 'liedje' over veel schoon water en vaak verversen enzovoort enzovoort...:wink:

Wel moet daarbij opgemerkt dat sluierstaarten, onder goede omstandigheden (goed voeren en schoon water), ook heel goed groeien bij 20-23 graden!
    En die lagere temperatuur is op de langere termijn beter voor de vis (want minderen warmte-stress) het beter voor het water (warmer water bevat minder zuurstof en sluiers hebben zuurstofrijk water nodig).

Daarnaast is té hard groeien ook weer niet wat je zou willen bij een goudvis.
    Is niet gezond, voor niemand, en dus ook niet voor onze visjes :grinning:

En als je nog vragen hebt dan help ik graag.
    Groet,
    FancyGoudvis

12. Colour_Salute

Colour_Salute Snuffelaar

Lid geworden:
    25 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    1
    Kuip 275 liter / ø 110 x 35 cm. - Tuinartikelen.nu
    Volgens mij kan je dit buitenzetten en binnen in de kelder fzo is een goedkoop alternatief nog een filter en hup ! Dan kan je ze 's winters in een aquarium zetten en in de zomer buiten . en heb je nog even tijd om verder te sparen.

13. Rickpraatmee

Rickpraatmee Speurneus

Lid geworden:
    6 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    5
    Hey goed idee,
    Daar ga ik het over hebben!
    Ik was een weekendje weg en had een vriend gevraagt om bij de vissies langs te gaan.
    Dat had hij goed gedaan.
    2 keer per dag eten gegeven.
    Ik vond het natuurlijk wel heerlijk om het zelf weer te kunnen doen!!!
    En het water blijft ineens kraakhelder het hele weekend?
    Hoe kan dat ineens?
    Het fikter was zelfs niet echt heel vies??

Groetjes Rick

14. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Let wel op de hoogte van de kuip.
    De hoogte van deze is maar 35 cm!
    Daar blijft effectief maar 30 cm waterhoogte van over.

Dat is 'gevaarlijk' om vissen in te houden want ze kunnen niet wegduiken als de poes eens komt kijken, of een reiger... en heel belangrijk is ook dat deze waterhoogte erg snel gaat opwarmen overdag en weer afkoelen 's nachts.
    Sterke, snelle temperatuurschommelingen zijn niet gezond voor je vissen.

Maar je vissen kunnen zeker heel goed in een (redelijk) ruime tuinvijver :smiley:!
    Is heel goed voor hun ontwikkeling en groei.
    Dus als je een vijver (in de buurt) hebt dan is dat prima!
    Liefst een diepe van minimaal 1 meter diep. Met een goed filter erbij.
    Als je dan geen toestemming mocht krijgen voor een groot aquarium, dan kunnen je vissen ook in de winter in die diepe vijver blijven wonen :smile:.

Goed dat het water helder is gebleven. Moet natuurlijk ook :wink:
    Je hebt de bak goed voorbereid waardoor er minder vervuiling kan achterblijven bij een verversing.
    En waarschijnlijk heeft je vriend iets minder gevoerd waardoor je visjes minder hebben gepoept (is prima voor een weekendje) dus dat geeft ook minder vervuiling.

Je zal zien dat je met een buitenfilter straks ook mooi helder water houdt.
    Marktplaats heeft een aantal interessante, betaalbare, filters voor je staan, momenteel.
    Als je wilt kan ik je wel wat linkjes sturen.
    Laat maar weten.

En als er nog vragen zijn dan help ik graag :smile:

Groet,
    FancyGoudvis

15. Colour_Salute

Colour_Salute Snuffelaar

Lid geworden:
    25 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    1
    Een bak van 275 liter warmt niet zo extreem snel op hoor al moet je het niet in volle zon zetten. En als het 's nacht te koud word kan een verwarming helpen .Voor reigers zijn oplossingen zoals er nylon draad overspannen. Tegen katten zijn er planten die ze weghouden of onder de kuip wat cement blokken leggen zodat de kat er niet aankan kan volgens mij helpen.

Mvg wout

16. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Zal je nog verbazen hoeveel temperatuurverschil je ziet in een lage kuip in de zomer!
    Mijn diepe vijver heeft dit seizoen al dag/nacht schommelingen van 6 graden gehad!
    En mijn sluierstaarten waren daar niet blij mee :confused: De Koi kon het niet zoveel schelen...

Deze kuip is een metertje in doorsnee.
    Perfect als waterplanten tuintje. Geen goed idee voor vissen is mijn mening.
    Moet er weer een filter bij (en eentje in de kelder lijkt me nogal onpraktisch/moeilijk uitvoerbaar...)

En, helaas, nylon draad helpt echt niets over zo'n kuipje hoor :laughing: of je moet de hele tuin afschermen met draad zodat de reiger niet kan landen in de tuin.
    De snavel van zo'n vogel is langer dan de kuip diep is, dus de kans is groot dat 'ie de kuip ook nog eens lek prikt tijdens het vangen van de vis!

Al je verder genoemde aanpassingen uitvoeren is wel veel werk voor zo'n klein kuipje lijkt me zo....
    En het gaat ook wat euro's kosten die nu juist gespaard moeten worden voor het grotere aquarium, toch?

Nogmaals, een vijver is heel fijn voor sluierstaartjes in de zomer. Maar dan wel graag een stuk diepere bak/vijver:wink:

En als er nog vragen zijn dan help ik graag :smile:

Groet,
    FancyGoudvis

17. Colour_Salute

Colour_Salute Snuffelaar

Lid geworden:
    25 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    1
    Er zijn ook 500 l of ook diepere maar dat is al wel wat overdreven . 6 graden is veel maar in zo een bakkje kan je een verwarmingselement leggen tegen te koel en in de schaduw voor tegen oververhitting. Een filter zal je in aquaria ook nodig hebben een verwarmingselement niet denk ik bij goudvissen. Dit is wel theoretisch gezien ik heb het zelf nog nooit gedaan maar ben het wel van plan met tropische vissen maar dat is offtopic.

18. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Laten we dan dit topic van Rick (Rickpraatmee) maar niet overnemen voor deze discussie, gezien je dit zelf nog nooit gedaan hebt (en ik wel :notes:)
    Heel veel extra werk om deze kuip goed te houden.

Idee is wel ok, trouwens. Maar je moet gewoon 'groter' gaan denken als je er goudvissen in wil houden.

Hou zeker voor tropische vis de temperatuur ook heel goed in de gaten.
    En wat zon is voor bv maanvissen enorm goed! Ze gaan er prachtig van glinsteren als een regenboog! (ook uit ervaring :sunglasses:, wel weer in een best diepe vijver, en echt midden in de zomer )

En als er nog vragen zijn dan help ik graag :smiley:.

groet,
    FancyGoudvis

19. Rickpraatmee

Rickpraatmee Speurneus

Lid geworden:
    6 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    5
    Ik heb het gehad over zo'n vijver.
    Hij leek positief maar toen ik egon met mijn goudvissen erin miest hij er niks van weten.
    Wel als ik genoeg geld heb en ze over 4 maanden nog leven(DT DOEN ZE ZOIEZO!!)
    Dan wikt hij er weer over denken.
    Dat komt goed uit want ik heb een oude skelter verkocht voor 150 euro.

Groetjes Rick

20. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Rick,

goed zo!

Gewoon doorzetten zoals je nu doet met je vissen en je vader de tijd geven om aan al die 'moderne ideeën' te wennen :wink:.
    En ik vind het echt TOP dat je zelfs je oude skelter al verkoopt om straks beter voor je vissen te kunnen zorgen!
    (Ook zelf nog wel lekker genieten van de vakantie, hoor!)

Is je vader er niet mee eens omdat het te duur zou zijn, of heeft hij een andere reden?
    Misschien zie je deze zomer op een site zoals marktplaats wel een heel goedkoop aquarium dat lekker groot is.
    Want tegen de vakantietijd doen veel mensen hun oude aquarium weg...
    En wie weet kan je vader daar dan wel mee instemmen :smile:
    Vraag hem maar eens serieus wat hij een acceptabele prijs zou vinden voor een groter (1meter?) aquarium.
    Dan heb je een richt prijs en kan je aan hem laten zien dat je serieus bezig bent met je goudvissen-hobby :sunglasses:

Succes!
    En verder gewoon lekker van je visjes genieten!:smiley:
    Je bent zeker goed bezig om ze lang en gelukkig te laten leven :ok:

Als er nog vragen zijn dan help ik graag.

Groet,
    FancyGoudvis

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Keiko1
    Reacties:
    2
    Weergaven:
    11.053
  2. Asi
    Reacties:
    8