Help 2 sluierstaarten zwanger.

Discussie in 'Vissen' gestart door Rickpraatmee, 4 jun 2014.

1. Rickpraatmee

Rickpraatmee Speurneus

Lid geworden:
    6 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    5
    hey,
    ik heb een oud aquarium gevonden in de kelder.
    Het is een 54 liter aquarium en er zitten 3 kleine sluierstaarten in.
    Een van de sluierstaarten had bultjes op zijn kieuwen toen ik ging zoeken las hij dat hij klaar is om het vrouwtje te bevruchten...
    Nu snap ik waarom hij achter de 2 andere aan zat.
    De volgende ochtend gedroegen de andere 2 zich raar.
    Ze zaten in een hoekje...
    Ik ging lezen en ja ze zijn zwanger.
    ze beginnen dikker te worden.
    wat moet ik nou doen???

groetjes Rick

Rivka vindt dit leuk.
  2. Rickpraatmee

Rickpraatmee Speurneus

Lid geworden:
    6 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    5
    Ze worden ook rustiger?
    Ik kon ze eindelijk aaien(altijd al is willen doen)
    wat moet ik nou??

3. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Rick,
    goed dat je je even meldt :ok:
    Ik kan je wel het één en ander uitleggen.

Maar eerst dit:
    Je vissen niet meer aaien!
    Je beschadigd dan de slijmhuid en dat is echt niet goed.
    De slijmhuid is de enige bescherming tegen ziekten die de vissen hebben.
    Als je die beschadigd kan elke bacterie zomaar de huid van de vis binnendringen.

Goudvissen worden niet echt zwanger zoals wij dat kennen van zoogdieren.
    Ze paaien om jongen te krijgen.
    Dit gaat zo:

Een vrouwtje ontwikkelt eitjes in haar lichaam.
    Daardoor wordt ze steeds een beetje dikker.
    Als de eitjes rijp zijn om bevrucht te worden, gaat ze een hormoon in het water afscheiden dat mannetjes aantrekt.

Mannetjes krijgen als ze volwassen zijn, allemaal paaipukkeltjes op hun hieuwdeksels en soms voorvinnen.
    De mannetjes ruiken de hormonen in het water en gaan dan in hun lichaam hom (zaadjes) aanmaken, waarmee ze de eitjes kunnen bevruchten.

Dan beginnen de mannetjes/het mannetje het vrouwtje op te jagen.
    Altijd in de richting van een goede plek om de eitjes in af te zetten.
    Bij voorkeur een bosje waterplanten.
    Ze duwen zachtjes tegen de buik van het vrouwtje en proberen haar klem te drukken tegen de planten of de aquariumruit om haar te helpen de eitjes te leggen.
    Ze drukken als het ware de rijpe eitjes uit het vrouwtje.
    Meteen daarna zwemmen ze over de gelegde eitjes heen en laten hun hom los in het water.
    Zo bevruchten ze de eitjes.

De eitjes zijn kleverig. Ze dwarrelen door het water en plakken tegen het eerste oppervlak dat ze raken. Planten, ramen, stenen enz.
    Wanneer de eitjes bevrucht zijn zullen er, in het ideale geval, na 2 tot 7 dagen (afhankelijk van de watertemperatuur) kleine vislarven uitkomen.

Maar.....zodra de eitjes in het aquarium zijn gelegd, draaien de ouders zich om en eten de eitjes weer op!
    En ook de nog wel uitgekomen baby's worden heel graag door pappie en mammie opgepeuzeld. :flushed:

Je zal dus niet snel zomaar jonge visjes in je aquarium bij de ouders zien opgroeien, helaas.

En je vissen zijn waarschijnlijk zo rustig omdat ze moe zijn van het jagen en omdat het water niet meer goed is.

Je hebt 3 sluierstaarten in een aquarium van 54 liter wonen.
    Dat is heeeel erg weinig water voor 3 vissen. Maar daar kunnen we later even over praten...:wink:

Eerst je vissen helpen:
    Je vissen hebben namelijk hoogstwaarschijnlijk heel veel hormonen afgegeven in het water tijdens het 'jagen' en misschien ook wel eieren afgezet en opgegeten zonder dat je het hebt gezien (gebeurt meestal in de schemering).
    Het water is dan ernstig vervuild!!! :dizzy_face:
    Zo snel mogelijk zoveel mogelijk water (liefst alles) verversen!!

Water van dezelfde temperatuur gebruiken en daar wat waterverbeteraar uit de dierenwinkel (bv Aquasafe) in doen.

Verder heb je een sterk filter nodig om de grote hoeveelheden poep en urine uit het water te filteren.
    En ook goed voer en voldoende (2 á 3 keer per dag) voeren zullen helpen om je visjes weer snel aan te laten sterken.

Het zou heel fijn zijn als je het topic "beginner met wat vraagjes" eens zou willen doorlezen. Daar staat heel veel informatie over de ideale huisvesting van sluierstaartjes.

Dus:
    Water verversen is nu heel belangrijk.
    Je vissen zullen namelijk erg ziek worden van sterk vervuild water. En je kan hormonen niet meten met de bestaande meetsetjes/strips die te koop zijn.

En daarna heel graag lezen over goede huisvesting van sluierstaarten zodat je het je visjes nog beter naar hun zin kan maken.

Wellicht krijg je dan in de toekomst nog baby's van je sluiertjes!

Ik ben ook wel heel benieuwd naar je visjes :smiley:
    Dus als je eens wat foto's wil plaatsen zou dat leuk zijn!

Veel succes met je visjes!

En als je vragen hebt dan help ik graag :smile:

Groet,
    FancyGoudvis

4. Rickpraatmee

Rickpraatmee Speurneus

Lid geworden:
    6 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    5
    Oke bedankt voor de reactie hier heb ik heel veel aan.
    Ik ga ze niet meer aaien en verschoon morgen meteen het water.
    Ik heb de temparatuur met een termometer op 22 graden gezet.
    Deze visjes zijn nog klein en ik ben aan het sparen voor een bak van 1,5m ik ben op de helft:wink:.
    En ik zet morgen ook wat fotos online.
    Ik heb er 2 nu 1 jaar en eentje 4 maanden.
    Tot morgen!

Rivka vindt dit leuk.
  5. Rickpraatmee

Rickpraatmee Speurneus

Lid geworden:
    6 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    5
    Hier mijn eerste 2 de vrouwtjes.[​IMG][​IMG]
    Dit is het mannetje.[​IMG]
    Ze krijgen dit te eten en als lekkers.[​IMG]
    En dit zijn ze in hun nieuwe bak.[​IMG]
    En dit is de leukste manier om ze te voeren.[​IMG]
    Ik hou heel veel van ze!
    Maar eff stil zwemmen voor de foto dat kon niet.:thumbsdown: :eyes:

Rivka vindt dit leuk.
  6. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Rick,
    leuke visjes heb je!:smiley:
    En heel goed dat je een lekker bos waterplanten hebt staan.

De witte is een Redcap Oranda en ze kan uitgroeien tot een groot en massief volwassen vrouwtje met een z.g.n. 'wen' (=kopgroei = verdikking op en om de kop).
    Orandas hebben heel veel ruimte/water nodig. Reken op wel 100 liter water per vis !!

De oranje is een Fantail. Dat is de 'gewone' soort sluierstaart.
    Deze heeft al een mooie bouw. Kan een hele mooie volwassen vis worden. Ze heeft 50 liter water nodig.

De oranje/zwarte kan ik niet zo goed beoordelen van de foto's. Hij lijkt een beetje op mijn 'papavis' en die van mij is nu vrijwel helemaal oranje en hij ontwikkeld ook wengroei.
    Zou dus een Oranda kunnen zijn. Dus waarschijnlijk ook 100 liter water nodig.

Dus om je vissen zich optimaal te laten ontwikkelen en uitgroeien hebben ze samen 250 liter water nodig :flushed:
    Je aanstaande 1,5 meter aquarium is dus écht wel heel welkom! En ook nodig.

Maar... ze zijn op het moment wel mager/dun.:confused:
    Om ze nu al goed te laten groeien kan je ze best vaker en meer voeren :wink: (en liefst ook met ander voer erbij want het voer dat je hebt is niet optimaal.)

Ik zie op de foto's een aantal andere dingen die ik zou veranderen om het aquarium beter geschikt te maken voor sluierstaarten.
    Maar ik wil je niet, (ook al is het natuurlijk goed bedoeld :wink:), zomaar ongevraagd nog meer adviezen geven met betrekking tot de verzorging van je vissen.
    Dus, als je wil weten wat ik je verder nog zou aanraden, en hoe je dat het beste kan gaan doen, laat maar weten.:smile:
    Ik help graag!

En als je zelf vragen hebt dan hoor ik dat ook graag:smiley:

Groet,
    FancyGoudvis

7. Rickpraatmee

Rickpraatmee Speurneus

Lid geworden:
    6 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    5
    Oke bedankt voorde tips.
    Ik wil graag alle tips die je heb ik gun ze het beste van het beste.
    Due redcap had ik toen ik klein was ook toen werd hij zo grot dat hij in onze vijer gin hij was 4-5 jaar en inderdaat heel groot.
    Ik hoor graag alle tips.
    Groetjes Rick

8. Colour_Salute

Colour_Salute Snuffelaar

Lid geworden:
    25 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    1
    Als je een nieuw aquarium koopt wel 3 weken laten indraaien hé. Ook kan je beter zand op de bodem leggen liefst filterzand maar rivierzand kan ook , ze zullen het zand opeten en het komt er door hun kieuwen terug uit dit schuurt de kieuwen enzo schoon. Ook kan je best van voer hikari gebruiken wel wat duurder maar kwalitatief beter dan de meeste goudvishvoeren op de markt.

Mvg wout

9. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Rick,
    hier mijn tips om je vissen zo goed mogelijk te verzorgen:

Allereerst is het echt nodig om je vissen zo snel mogelijk in een veel groter aquarium onder te brengen!
    Ze hebben gewoon heel veel meer liters water per vis nodig om zich gezond te kunnen ontwikkelen.
    Maar dat weet je zelf ook wel, en daar werk je al aan, dus daar ga ik verder niet teveel over 'zeuren'.:wink:

Zo lang je nog geen grotere bak tot je beschikking hebt moet je hard je best doen om de drie levensbehoeften van je vissen goed tegemoet te kome.
    Deze 3 levensbehoeften zijn, in volgorde van belang:

1. Heel veel schoon water om in te leven
    2. Voldoende voer van goede kwaliteit
    3. Een soortgenoot om het leven mee te delen

Waarom?:

1. Goudvissen vervuilen ontzettend sterk hun water!
    Heel veel meer dan elke soort tropische vissen.
    Ze poepen, plassen en scheiden hormonen af in het water.
    Natuurlijk kunnen ze niet wegzwemmen naar een schoon stuk water of hun aquarium uitgaan
    en een schoon aquarium zoeken.
    Dus het gevolg is dat ze zichzelf vergiftigen in hun aquarium.

Hierdoor gaan ze scheef groeien en scheiden ze een nieuw, groei remmend hormoon af in het water.
    Ze stoppen dan bijna helemaal met groeien aan de buitenkant. Maar hun ingewanden groeien wel door.
    Gevolg: hart, lever, zwemblaas komen klem te zitten in een klein lichaam. Hierdoor worden de vissen ziek, zwak en krom. En daarna gaan ze dood.

Daarom is het zo belangrijk dat de viezigheid die de vissen maken goed verdund wordt door heel veel water.
    Per Goudvis heb je minimaal 50 liter schoon water nodig. Dus 100 liter voor twee vissen. 300 liter voor 6 enz.
    Daarbij wil ik opmerken dat er soorten goudvissen zijn die wel 100 liter nodig hebben. 50 liter is dus echt minimaal.

Dit kan natuurlijk het allerbeste door een groot aquarium (minimaal 100 cm breed en 40 cm diep) en daarbij een sterk filter dat 5 of meer keer de inhoud van het aquarium per uur filtert.

2. Er is veel goudvisvoer te koop.
    Bijna allemaal zijn ze gemaakt van goedkope grondstoffen en heel veel vulmateriaal waar de vissen geen voedingsstoffen uit kunnen halen. Dit voer is dus gewoon rommel!
    Vergelijkbaar met heel goedkoop honden- of kattenvoer waarvan die dieren vaak gaan stinken en niet gezond blijven.:dizzy_face:

Ook goudvissen hebben voer nodig waar ook écht voeding in zit.
    Gezonde goudvissen groeien heel snel en ontwikkelen zich van een kleine vissenlarf van enkele millimeters tot een volwassen goudvis van zo'n 16 cm lang binnen 12 maanden!:flushed:
    Daarvoor is gezond eten nodig.

3.Goudvissen zijn super sociale dieren. Ze zijn heel erg gericht op elkaar. Daarom moeten ze altijd met minimaal twee samen gehouden worden.

Houdt wel rekening met de maat van je aquarium en prop ('voor de gezelligheid') geen 5 goudvissen in een aquarium van 100 liter!
    (Want dan gaan ze teveel vervuilen heb je heel snel een groot probleem met je waterkwaliteit.)
    Twee mooie sluierstaarten in een 100 liter aquarium zullen prachtig uitgroeien en hebben genoeg gezelschap aan elkaar. Daarvan heb je, met wat geluk, makkelijk 10 jaar plezier!

Hoe zorg je hiervoor?

1.
    Zorg voor een heel goed en sterk filter bij je aquarium.
    (capaciteit 5 of meer keer de inhoud van je bak per uur)
    Dat is dus voor een 50 liter bak een filter dat minimaal 200 liter per uur filtert.

Ook is het erg belangrijk dat je heel vaak water ververst (oud water er uit en nieuw er in)
    In jou geval van een te kleine bak voor je vissen, zou ik zeggen: iedere dag 1 of liefst 2 emmers
    water verversen.
    Wanneer je een goed sterk filter hebt kan je dan het verversen afbouwen naar om de dag
    1 of 2 emmers.

Heel veel zwemruimte is ook erg belangrijk.
    Goudvissen zijn wat onhandig en kunnen makkelijk tegen decoraties aanzwemmen en zich bezeren.
    Ook nemen decoraties ruimte en water in die de vissen goed kunnen gebruiken.
    Daarom graag zo weinig mogelijk/geen decoratie in je aquarium. Echte planten zijn altijd
    wél welkom!

2. Koop geen goedkoop eigen merk voer van de dierenzaak om de hoek.
    Dat is echt alleen maar buik vulling waaruit de vissen bijna geen voeding kunnen halen.
    Voer liefst zinkende korrels of in een beetje water geweekte vlokken van goede kwaliteit.
    Wat ikzelf voer is het volgende voer:
    Saki Hikari Fancy Goldfish voer (naar mijn mening het beste dat op de markt is in Nederland.)
    Dat is er in verschillende soorten en verschillende prijzen. Ikzelf voer de groene- (balance)
    en de paarse (colour) zakjes. Dit zijn kleine korreltjes waar álles inzit dat ze nodig hebben!

Ook kan je af en toe gekookte groenten (zonder zout) voeren. Broccoli, worteltjes,
    doperwten zonder velletje, allemaal heel lekker voor je visjes.

En ook diepvries visvoer (beestjes) is heel goed om 2 keer per week te voeren.

3. Je hebt al 3 vissen dus ze hebben leuk gezelschap aan elkaar.:wink:

Dat was mijn 'boekje met 'basis regels voor het houden van sluierstaartgoudvissen' :sunglasses:
    Ik hoop dat je hier iets mee kan :smiley:

En als je vragen hebt dan help ik graag:smile:

Groet,
    Fancygoudvis

Rivka vindt dit leuk.
  10. Rickpraatmee

Rickpraatmee Speurneus

Lid geworden:
    6 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    5
    Allemaal bedankt!
    Ik krijg morgen het zand en ik heb een filter die 57 liter per uur pompt.
    Ik heb een hikari proefpakket gekregen bij ene petsplace.
    Bedankt en ik hou jullie op de hoogte ow en ze genieten van de bevroren rode muggenlarven.

11. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Rick,

zand hoeft maar een heel dun laagje te zijn hoor.
    De vissen vinden het lekker om er in te woelen, maar het is niet nodig om een dikke laag te leggen.
    Een dikke bodem zou zelfs een negatief effect kunnen hebben omdat de bodem dan kan gaan rotten.

Super dat je een Hikari proefpakket hebt gekregen!
    Zelfs de minst 'goede' Hikari variant is zoveel beter voor je visjes dan het eigen merk (in die doorzichtige potjes met sticker) van de dierenwinkel.
    Heel goed gedaan dus!

Helaas is je filter echt te zwak voor je bak.
    Voor je aquarium van 54 liter heb je een filter van zo'n 200 liter per uur nodig om het water goed genoeg te kunnen filteren.
    Het is dus zaak om heeeel veel te verversen en je filter vaak schoon te maken zodat het meeste vuil uit het water wordt gehaald.
    Als je goedkoop een groter (200+ liter) filter via een 2e hands site kan kopen dan raad ik je zeer aan om dat te doen :wink:.
    Dat zal je een hele hoop gesleep met emmers water kunnen besparen...

En fijn dat je vissen de rode muggenlarven graag eten.
    Wel even ontdooien en afspoelen met warm water voordat je ze geeft.

Je kan ook gekookte doperwtjes zonder velletje geven. Is heel goed voor hun spijsvertering en helpt verstopping te voorkomen. (de velletjes kunnen ze niet verteren dus die moet je er even 'afknijpen' voordat je ze geeft)
    En mijn vissen zijn bijvoorbeeld dol op gekookte broccoli :flushed:

Het gaat echt de goede kant op Rick!
    Heel goed.:ok:

En als je vragen hebt dan help ik graag.:smile:

Groet,
    FancyGoudvis

12. Rickpraatmee

Rickpraatmee Speurneus

Lid geworden:
    6 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    5
    ja het gaat heel goed.
    Ik heb vandaag een klusje gedaan voor 20 euro en dat helpt!!
    ik hou jullie op de hoogte.
    groetjes rick
    ow en ik ben opzoek naar filters welke raden jullie aan?

Rivka vindt dit leuk.
  13. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Rick,

Voor je kleine bak kan je heel goed een buitenfilter nemen.
    Die neemt geen kostbare plaats in, in het aquarium, en is ook sterker en filtert meer water.
    Hierin zal na verloop van tijd een bacterie kolonie ontstaan die het water ook biologisch gaat filteren. dat is heel erg goed voor je vissen.

En als je nu een goed buitenfilter koopt dan kan je dat later moeiteloos naar een grotere bak over zetten. Makkelijk!:smile:

Buitenfilters zijn er in veel soorten en maten.
    Kijk maar wat je kan betalen, en kies dan of je gaat voor nieuw of 2e hands.
    Volgende merken zijn ook 2e hand betrouwbaar:

(zoek in jou geval steeds naar een filter capaciteit van minimaal 200 liter per uur. Bij veel meer even kijken of de doorstroom geregeld kan worden)

Eheim is top, maar ook nogal duur.
    JBL heeft hele goede buitenfilters.
    En een Superfish 200 buitenfilter (de minst dure als je nieuw koopt, E60.--) is ook een goede koop.
    Jebao schijnt ook prima te zijn, hoor ik van mede goudvis houders.

Kies een filter dat sterk genoeg is, maar ook weer niet overdreven sterk want als de doorstroom daarvan niet geregeld kan worden dan krijgen je vissen een golfslagbad :laughing:

Ik zelf heb twee filters op mijn 300 liter aquarium draaien. Een Eheim Professionel 2 en een JBL CristalProfi e 1501. Samen ruim 2000 liter filtering :wink:

Succes met de zoektocht!

Groet,
    FancyGoudvis

14. Rickpraatmee

Rickpraatmee Speurneus

Lid geworden:
    6 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    5
    Dankje.
    Ik heb gereageerd op marktplaats of een eheim filter.
    Ik laat weten als ik hem heb en ze houden van het zand.
    Dat doet me goed!

Groetjes Rick

15. Colour_Salute

Colour_Salute Snuffelaar

Lid geworden:
    25 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    1
    ik zie dat je goed je best doet voor deze vissen goed bezig ! Heb je filterzand gevonden of heb je rivier zand ? Ik zou zolang je ze nog in een 60 cm hebt wekelijks een 50% waterwissel doen dit haalt aal veel slechte stoffen uit het water .

Mvg Wout

16. Rickpraatmee

Rickpraatmee Speurneus

Lid geworden:
    6 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    5
    Ik heb filterzand.
    Heb net een antwoordmailtje gehad dat het filter al weg is...
    Heb gereageerd op een andere.
    Mijn goudvissen worden steeds dukker ze vinden het zand echt fijn.
    Ii hou jullie op de hoogte en ik plaats morgen of woensdag weer wat fotos.

Groetjes Rick

17. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Rick.
    heel mooi dat het goed gaat met je vissen! :smiley:

Goede kans dat het ververs-beleid en het nieuwe voer je vissen zo goed doen :smile:
    En het zand is natuurlijk heerlijk speelgoed :stuck_out_tongue_winking_eye:

Vindt jij het ook zo fijn om het verschil te zien tussen nu en voorheen?
    Het valt mij ook altijd weer op hoe goed de vissen reageren op relatief kleine positieve veranderingen.

Ben heel erg benieuwd naar je foto's :smiley:

En veel succes met de zoektocht naar je nieuwe filter.
    Komt vast goed.

Groet,
    FancyGoudvis

18. Rickpraatmee

Rickpraatmee Speurneus

Lid geworden:
    6 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    5
    Ik ga ze nu weer verschonen en zet daarna meteen fotos online.
    En ja daar geniet ik ook heel erg van!

Groetjes Rick

19. Rickpraatmee

Rickpraatmee Speurneus

Lid geworden:
    6 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    5
    Hier wat fotos.
    Ik ga nu naar de dw voor een zuurstofsteen voor aan het luchtpompje.[​IMG][​IMG][​IMG]

Groetjes Rick

20. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Rick,

gaaf zeg, je bak zo!:ok:
    Heel rustgevend en lekker veel zwemruimte.

Een klein zuurstofsteentje is een goed idee. Dan kunnen je visjes lekker spelen in de bubbels :smile:

Zou, zo mogelijk, de brok Rozekwarts nog wel er uit halen. Die neemt liters weg die je vissen echt hard nodig hebben en voegt voor de vissen niets toe aan hun leef genot.

Die half edelsteen is prachtig en kan heel mooi als decoratie object in je kamer staan.
    Straalt liefde uit en trekt die ook voor je aan (jaja, ik weet ook van alles over edelstenen :smiley:)

Je waterplant is een bosje Cabomba. Mooi en sierlijk. Daar zitten vissen graag tussen te wroeten.

Wanneer je weer iets voor je vissen kan kopen, zou je ook nog een bosje Waterpest kunnen halen.
    Die eten ze namelijk heel graag op en dan geef je je visjes zomaar elke dag lekkere sla als bijvoeding :wink:.
    En er is nu, na de mega make-over, meer dan genoeg plek voor nog een bosje plantjes in je aquarium!

Zuig je elke keer bij het water verversen ook even de poepjes van de bodem af?
    Dat scheelt weer vervuiling in het water.

Heel goed gedaan Rick :clap:

Je visjes zullen heel blij met hun baasje zijn.
    Geniet maar lekker van je sluierstaart aquarium :sunglasses:

En als je nog vragen hebt,....:grinning:

Groet,
    FancyGoudvis

Rivka vindt dit leuk.
Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Keiko1
    Reacties:
    2
    Weergaven:
    11.053