Heb ik weer. Het ene na het andere probleem.

Discussie in 'Vissen' gestart door kekavo, 6 mrt 2014.

1. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    Jaja, na lang wachten hebben wij dan eindelijk in augustus een aquariumpje opgestart. Ik was er heel blij mee. Nou ja, eigenlijk ben ik dat nog wel, maar ik zal eerst wat problemen moeten overwinnen.
    Begin september zijn de eerste vissen erin gekomen, daarna nog een schooltje en weer een weekje later nog een groepje vuurgarnalen.
    Eind oktober begonnen de problemen: dode garnalen. De een na de ander ging, in 2 weken tijd raakte ik er 13 kwijt en hield dus bijna niks over van de 20 waar ik mee begonnen was.
    Goed, een paar weken lang iedere dag water ververst en de easy carbo verruilt voor flora carbo shrimp, want waarschijnlijk was dat de boosdoener. Probleem opgelost.
    In december ging er een vis dood. Verder niet bij stilgestaan, kan gebeuren maar het zag er niet heel fijn uit voor die vis.
    Januari nummer 2.
    Daarna kwamen de algen, en niet zo zuinig ook. Dat probleem heb ik nu bijna onder controle, het is langzaam aan het verdwijnen en er komt geen nieuwe alg meer bij.
    Maar vorige week zag ik weer 3 vissen, in het beginstadium van de ziekte die de eerste 2 ook hadden. Ze werden wit.
    Ik ben flink gaan zoeken naar de symptomen en ik kwam maar 1 mogelijke ziekte tegen: de tetraziekte. En niet de valse, maar de echte. Een ongeneselijke ziekte, veroorzaakt door een parasiet. Bah, heb ik weer.
    Ik heb de zieke vissen gelijk geëuthanaseerd en daarna grondig de bodem van het aquarium schoon gezogen en de stenen en het hout schoongeschrobt.
    We zijn nu een week verder, en ik heb nog geen nieuwe zieke vissen gespot. Hopen maar dat dat zo blijft. Ik ben daar wel blij mee, maar durf pas over een aantal maanden te juichen want het schijnt dat vissen de parasiet lang bij zich kunnen dragen voor ze er ziek van worden.

En dan maar hopen dat ik daarna voorlopig geen nieuwe problemen krijg, want ik heb het gevoel dat ik nu in een zeer hoog tempo expert wordt in allerlei problemen.

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Balen dat het niet lekker gaat met je vissen en garnalen :pensive:

3. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    Gelukkig gaat het met de garnalen wel weer goed. Het zijn er inmiddels ook alweer aardig wat, ik denk alweer een stuk of 20. Veel sneller groeit het groepje niet, omdat er best wat jongen worden opgegeten door de vissen. Maar dat geeft niet, zolang de groep zichzelf maar in stand houd en dat lijkt het goed te doen zo.

4. Bo_Navajo

Bo_Navajo Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    7 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    43
    Jaren geleden altijd gedacht dat je alle beessies in een bakkie water gooit, wat zuurstof en plantjes erbij en af en toe eten en het red zichzelf wel. Totdat ik dus met een expert in aanraking kwam. Wat een hoop werk zeg om een gezond leef klimaat te krijgen in een aquarium.
    Ik hoop dat je er nu vanaf bent en dat alle beessies gezond oud mogen worden.

5. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    Op zich valt het wel mee, hoor. Als het eenmaal goed draait, ben je per week hooguit een half uurtje bezig. Maar als je problemen hebt, is het veel meer werk.

6. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    En het verhaal gaat verder...

Omdat ik de baardalg echt niet weg ging krijgen, heb ik donderdag het hele aquarium leeg gehaald en opnieuw ingericht. Dat ging prima, was een dagje zoet maar het ziet er nu echt top fijn uit.
    Maar ja, de hele bodem leegtrekken en opnieuw beplanten is vragen om problemen natuurlijk. En die heb ik nu.
    Zaterdag zaten alle garnalen ineens helemaal bovenin op elkaar gepropt. De vissen hebben nergens last van.
    Vrijdag had ik alle waardes laten meten, en die waren prima. Dus ik ging er van uit, dat die nog goed waren.
    Flinke waterwissel gedaan, en het probleem was even tijdelijk opgelost maar niet volledig.
    omdat ze tijdelijk goed reageerden als ik een paar scheppen water uit het aquarium schepte en die weer terug liet stromen, dacht ik dat het om zuurstof tekort ging. Gister heb ik er dus niet heel veel aan gedaan, alleen maar 2x wat water geschept en teruggegooid.
    En tsja, toen hield mijn filter het voor gezien. Zat ineens helemaal verstopt. Binnen een paar minuten had ik hem weer redelijk aan de praat, en na lang zoeken op internet wist ik een paar uur laten hoe ik hem helemaal schoon kon krijgen vanbinnen. Dus ook dat probleem is weer opgelost.
    Vanmorgen toch maar even nitriet gemeten. Prima, mooi 0.
    Daarna ammoniak gemeten en dat is dus de boosdoener. Gelijk dus maar 50% van het water gewisseld en dat ga ik nu zo lang het nodig is iedere dag doen.
    En nu dus maar hopen dat er na deze verhoogde ammoniak, geen nitriet-piek volgt.

Gelukkig heb ik al een tijdje geen zieke vissen meer gehad, dus is het bij 5 dode vissen gebleven. Hopen maar, dat ze nu door het vervuilde water niet zo gevoelig worden dat ze het alsnog krijgen., ten slotte is het heel goed mogelijk dat een aantal vissend e parasiet gewoon met zich mee dragen en dat ze daar ziek van worden als ze veel stress krijgen.

7. Colour_Salute

Colour_Salute Snuffelaar

Lid geworden:
    25 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb een paar vraagje wat is je visbestand ? en afmetingen van het aquarium? en de waterwaarden zou je die eens kunnen typen ? en mat ze met een druppeltest of stripje ? dat zijn een hoop vragen maar misschien kan ik helpen .

Mvg Colour

Laden...

Deel Deze Pagina