Heb ik de juiste beslissing genomen?

Discussie in 'Honden' gestart door SRitman, 3 mrt 2006.

1. SRitman

Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Over 6 weken krijg ik mijn pup (kruising Bernersenner/Bordeaux Dog), ze is dan 8 weken oud.
    Ik ben de eerste week thuis, mijn man de tweede week en daarna moeten we weer gewoon allebei werken. Ik werk ochtenden of avonden (soms een hele dag maar dat kan ik regelen met mijn leidinggevende) Voor de avonden is het geen probleem want dan zijn mijn man en kinderen thuis.
    Ik heb begrepen dat ze pas vanaf 10 maanden met een hondenuitlaatservice mee mag. HOE MOET DAT NOU TOT DIE TIJD?! Kan een pup een hele ochtend (max. 4 uur) alleen thuis blijven? Is dat niet zielig?
    Graag reacties!! Ik wil al zo lang heel graag een hond maar doe ik er wel goed aan?!

groetjes Sandra :eyes:

2. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat bedoel je met max. 4 uur? Is dat vandaag misschien een half uur, morgen anderhalf, overmorgen 1 uur en misschien pas binnen een maand 3 uur en een half? Als het zo is gaat het wel hoor, mits er natuurlijk voor de rest van de dag iemand thuis is. Alleen een pupje van 10 weken (want zo oud is ze dus toch als jullie beiden beginnen te werken) elke dag 3.5 -4 uur alleen laten is wel wat lang. Het is te doen als je s'morgens heel vroeg opstaat, haar haar ding laat doen en er aandacht aan besteed, de 1ste dagen zal ze natuurlijk niet leuk vinden om zolang alleen te zijn, maar eens ze het een beetje gewend wordt zal ze snel die uurtjes die je weg bent gebruiken om te slapen of...... om de boel te slopen. Wat ze gaat doen valt niet van te voren te zeggen. Het kan wel ietsjes moeilijker worden om haar proper te krijgen daar je die uren niet thuis bent om haar in het oog te houden. Het is vrij lang maar mits je voor je weggaat en nadat je thuis komt in al haar noden voorziet en met haar bezig bent (al is het maar een uitleg geven over wat je aan het koken bent, kan hond niet schelen zolang het maar aandacht is) is het wel te doen. Als ze dan alle aandacht krijgt is het niet zielig zodra ze het gewend is en krijg je toch een hele goede band met haar. Alleen wel oppassen dat na een tijdje het hondje niet een ornamentje wordt dat bij het interieur hoort want net als kleine kindjes die aandacht willen verstaan ze de zin;'nu even niet, ik ben bekaf' totaal niet....

Diesel

3. cindy1980

Lid geworden:
    3 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Vraagje:als je van tevoren al wist dat je de hele ochtend weg bent,waarom heb je dan voor een pup gekozen?
    Het klinkt vrij cru,maar zeker kost een pup heel erg veel tijd en aandacht en als je de hele morgen weg bent lijkt mij dat niet ideaal voor een pup.
    Wilde je een pup of was er geen geschikte oudere hond in het asiel?
    Ik heb bewust voor een oudere hond gekozen,ook ik heb een druk gezinnetje,juist omdat ik de tijd voor een pup niet had.
    Ik vind 4 uur alleen vrij lang voor zo'n klein hondje en als ik jou was zou ik me maar voorbereiden op enige ongelukjes in huis.
    Dit is niet rot bedoeld hoor.

4. kittyke

Lid geworden:
    8 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    1
    vraag me altijd af waarom mensen een pup geen 4 uur alleen willen laten,als ze 2 weken kunnen opbouwen met alleen zijn gaat dit toch!

ik heb al 4 honden gehad en sommige moesten al vanaf de 5 de dag alleen blijven,meestal ook 4 uur soms iets langer.

toch heeft dit nooit zoveel problemen gegeven.

ja,een plasje of iets stukgebeten,dat wel,maar verder ging dit goed

het enige dat je moet doen is alleen blijven opbouwen,niet 2 weken heel de dag en nacht iemand rond de pup laten en dan plots wegblijven,maar opbouwen

zelf heb ik dit gedaan door elke keer paar min uit de kamer te gaan en pas terug te komen als hij niet meer piepte,heb pup even in de tuin gezet en in begin jankte hij,pas erin gelaten als hij even zweeg en als de pup sliep ging ik even stilletjes met de andere hond wandelen,elke keer goed belonen en voor je gaat werken aandacht geven en wat spelen zodat ze goed moe is.

mijn pup is 9 maanden en kan gemakkelijk 6 uur alleen blijven,mits ik hem heel goed moe maak voor ik vertrek.

ik verkoos te vertrekken als mijn pup sliep,sommige doen het liever dat de pup het nog ziet.

sonja

5. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja Sonja, dat ben ik met je eens. Alleen==>
    Dat doe ik nooit... De 'grote verdwijntruc' kan bij sommige pups die meer bangig zijn aangelegt wel eens resulteren in een 'i'll stick to you like velcro' honden die dan absoluut niet meer alleen kunnen zijn of in 'ik heb je niet nodig' honden. Ik zeg niet dat het zo absoluut zal zijn, maar het kan... Groenendaelers staan niet hoog op de ladder als het om alleen zijn gaat, maar zelf de mijne laat ik aan het eind van de eerste week als ze nog net niet 9 weken zijn al een 2 uurtjes alleen thuis zodat ze dan al beginnen te wennen dat ik niet ALTIJD aanwezig kan zijn. Moeder wolf laat haar jonkies ook kleine periodes alleen als ze gaat jagen om haar jongen te spenen...

Diesel

6. dianadober

Lid geworden:
    14 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ik denk dat het moet kunnen
    ligt aan de pup
    maar daar kom je pas achter als hij er is,
    ik heb een pup genomen toen ik minder werkte dan nu
    het eerste jaar was ik maar 1ochtend weg
    nu meer . maar ze zijn nu dan ook al lang volwassen
    ik vergelijk het met kleine kinderen .

7. Cara

Lid geworden:
    28 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    wat je zeker ook niet mag vergeten is dat Berner Sennen honden (kruising of niet) erg veel verzorging vragen. Ze verharen veel en zijn over het algemeen echte aandachtvretertjes. Een volwassen hond moet normaal gesproken prima een urrtje of vier/ vijf alleen kunnen blijven, je kunt tenslotte niet altijd thuis zijn. Maar een hond nemen terwijl je weet dat je hem meerdere malen per week 4 uur of langer alleen moet laten, is misschien niet zo'n goed idee.

8. paulenmarjo

Lid geworden:
    9 apr 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hall oik denk dat het wel kan hoor wij hebben momenteel 6 pups van bijna 6 weken oud en die blijven ook wel 4 uur alleen thuis ze kunnen tenslotten niet overal mee naartoe boodschappen doen enz. enz. zie ik me niet doen met 6 honden 4 uur in de auto... Als de pup dadelijk bij jullie is gewoon langzaam opbouwen dan is er niets aan de hand...

9. ziralioness

ziralioness Dierenfanaat

Lid geworden:
    17 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Sandra, wat goed van je dat je er zo over nadenkt!!! Heel wat mensen doen dat jammergenoeg niet.

Volgens mij moet het wel lukken om je pupje te leren om 4 uurtjes alleen te zijn in twee weken.
    Echter... mocht je een pupje hebben die er meer moeite mee heeft, is het dan ook mogelijk om eventueel een paar daagjes extra op te nemen?

Bouw het rustig op!!!
    Ik zou de eerste twee dagen zowieso niet direct beginnen; hooguit dat je de kamer uitloopt en direct weer in.
    Bouw het langzaam op; paar minuutjes alleen... kwartiertje alleen... half uurtje alleen... enz.

Persoonlijk ging ik níet weg als het pupje sliep. Ik legde mijn hond namelijk altijd in zijn bench als ik even wegmoest, dus werd hij wel wakker om in zijn benchje te gaan liggen.

Dit ging heel goed. Ik heb zelf ook een vast ritueel; ik geef een lekker koekje in de bench en zeg; Lief zijn, tot straks!
    Sommige mensen raden dit af, omdat de hond dan weet dat je weggaat en daarop kan reageren... voor Rhodi was het juist prettig. Als ik nu zeg ''Ik moet even weg'' gaat Rhodi zelf naar zijn bench en gaat daar rustig liggen. :smile:

Maak vooral geen drama van je vertrek. Gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is! (Dat is het immers ook) Pups in het wild worden ook door mams alleen gelaten als ze op jacht gaat. Ze kunnen het juist op deze leeftijd aanleren.

10. SP-anmat

Lid geworden:
    17 apr 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    misschien dat hij moet wennen aan alleen thuis zijn, dat je het eerst wat korter alleen laat.. als het goed gaat moet het geen probleem zijn!

de meeste honden (de mijne) is dat superblij en gaat dan weer rustig zen gang :cupid:

11. Tony

Lid geworden:
    9 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Hay Sandra
    Toen ik 12 jaar geleden na 3 jaar zonder hond gezeten te hebben weer een puppy nam, moest ik 5 ochtenden per week werken.
    Ik was toen dus ook 4enhalf tot 5 uur per dag weg.
    Dat ging goed.
    Ik vond het later wel zielig en heb na een half jaar een oudere hond uit het asiel erbij genomen.
    Maar 4 uur alleen gaat net wel hoor, als je hem van tevoren goed uitlaat, dan zal hij gaan slapen als je werkt, en als je thuiskomt dan laat je hem gelijk weer uit.
    Niet boos worden als er toch een drol of plasje ligt.
    ik heb nu 3 honden en meestal zijn er wel mensen hier thuis, maar het komt ook wel soms voor, ongeveer 1 keer per week, dat mijn man en ik 8 uur lang weg zijn en ze 8 uur allleen met z'n 3en zijn (en de kat) dan ligt er bij de keukendeur wel eens een plas of drol.
    Ik leg bij de keukendeur altijd een dikke laag kranten, dan kunnen ze het daaop doen als ik eens lang weg moet.
    Maar bij ons is er meestal wel iemand thuis.
    4 uur per dag alleen gaat wel is mijn mening, maar het zou wel prettig zijn als hij vrij kan rondlopen en niet opgesloten in een bench hoeft te zijnm, want als er inbrekers komen dan heb je niks aan een hond in een bench. Waar ik woon wordt veel ingebroken, behalve waar men een hond heeft.
    Je hoeft heus niet 24 uur per dag thuis te zijn voor je hond.

12. prospeir

Lid geworden:
    16 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat je de pup best wel enkele uurtjes alleen kan laten. Wij hebben onze hond twee weken voor de paasvakantie gekocht, en moest vanaf de 3e dag al enkele uurtjes alleen zitten. Ik had gelukkig examens dus was er altijd om 12 uur al iemand bij hem. De volgende week hadden we weer gewoon school en zat hij van 8uur tot 16uur alleen thuis!

13. Emina_1992

Lid geworden:
    12 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    dat kan best wel je hebt 2 weken dus dat is wel genoeg en 4 uurtjes niet thuis zijn is niet veel toen ik mijn hond kreeg had ik 1 week en daarna was hij ook wel elke dag 1 tot 3 uurtjes alleen thuis en toen sliep hij :stuck_out_tongue_winking_eye: dus ik denk niet dat het wat kwaad kan. je kan de hond dan meteen aan een bench laten wennen :smiley:

14. sander007

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    da is zieling ik zou da nie doen

15. cindy1980

Lid geworden:
    3 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    @ paulenmarjo: je hebt het over meerdere pups tegelijkertijd, lijkt mij toch een hele andere situatie dan een pup in zijn uppie...

16. anne-france

Lid geworden:
    15 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    hoi,
    ik denk dat ik weg blijf van deze site,

ik doe geloof ik alles verkeerd, of toch als ik jullie mening lees,
    de enige pup die we hadden, moest vanaf de tweede week 8u alleen thuis zijn,allee niet helemaal alleen ik had al een hond en hij was 6j, maar toch, oke heb heel veel moeten schoonmaken, maar hij is er echt wel goed om geworden, en niet mismaakt, of schrikkerig, of agressief,of weet ik veel.
    het blijven wel honden hé mensen.
    en ik denk hoe vlugger je een pup iets leert hoe beter.
    de honden leven op ons ritme en niet omgekeerd.
    en het bevalt ons allemaal heel goed.

17. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Vrouwke.... tis een forum. Dat wil zeggen dat ie-de-reen recht heeft op zijn eigen mening. Dat de uwe niet strookt met de ander zijn mening kan en mag. Maar niet gelijk op uw strepen gaan staan indien de anderen een argument boven brengen die inderdaad ook wel eens zou kloppen. Niemand heeft ooit beweerd dat je volledig alles verkeert doet. Niemand hier is zèlf zonder fouten. Alleen leren we doorgaans allemaal van de fouten die we gemaakt hebben, en delen die ervaringen dan hier op het forum. En ja... elke dag leren we zo nog eens iets bij. Van 'dat we totaal onze viervoeters bij wijze van spreken; 25 jaar lang verkeert hebben gevoert' tot en met 'sommige bazen willen ècht niks leren, dus beter tegen een muur swanzen'. Hoe dan ook, het forum dient om informatie over te spelen. Of die geaccepteert wordt hang volledig aan de ontvanger af.

Diesel

18. nathalietjuh

Lid geworden:
    9 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    3
    Dat met 4 uur alleen zijn gaat je waarschijnlijk wel lukken. Maar als je pupje nog niet helemaal zindelijk is na die twee weken, kan je heel misschien aan je buren ofzo vragen of ze hem tussen door 1 of 2 keer uit willen laten?!

19. La Sigritta

Lid geworden:
    4 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je het goed opbouwt, zal het zeker lukken. Denk er wel aan het "terugkomritueel" dadelijk goed moet verlopen. We zijn vandaag naar de DA geweest voor een inenting en zij drukte ons opnieuw op het hart dat correct aan te pakken. Zij zegt dat je, wanneer je binnenkomt, pas aandacht aan de hond mag geven als hij normaal doet. Zeker geen aandacht geven zolang hij nog zo gek als een deur is wanneer je pas thuiskomt. Hetzelfde met het ochtendritueel. Anders zou hij de idee ontwikkelen dat er echt wel iets fout was aan je afwezigheid omdat je zo blij bent hem terug te zien en zou hij een soort verlatingsangst ontwikkelen. Dat is toch wat mijn DA beweert.

20. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    De pup in kwestie is inmiddels ruim 7 maanden.
    Hoe is het gegaan :wink: ?

Laden...

Deel Deze Pagina