Handy heeft kwaadaardige tumor -- > Inslapen?

Discussie in 'Paarden' gestart door FoxZillah, 1 okt 2008.

1. FoxZillah

Lid geworden:
    15 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Handy mijn bijna 20 jarige KWPN merrie heeft al een aantal weekjes last van zijn oog. Dierenarts erbij gehaald. Deze was komen kijken en gaf een zalfje voor een ontsteking. Na een week zag ik nog steeds geen verbetering.

Heb de praktijk gebeld en er kwam een andere dierenarts. Deze had mij door gestuurd naar het Vetarinair Centrum in Someren omdat hij aan een wratje in het oog dacht. Door dit wratje zou Handy zijn oog niet goed kunnen sluiten en daarom kwam er groene etter uit zijn oog.

Gisteren 30-9 Naar het vetarinair centrum geweest. Waar hij nogmaals goed onderzocht werd. De dierenarts daar kwam tot de conclusie dat het een kwaadaardige tumor is. Hij kan Handy opereren voor ongeveer 500,- euro. Dit had ik er in eerste instantie wel voor over.
    Maar toen zei hij dat de kans groot is dat het al uit gezaaid is, en dan zou bij de volgende operatie zijn oog eruit moeten. Deze operatie zou 1500,- gaan kosten. Maar daar zou het waarschijnlijk niet bij blijven volgens de dierenarts. Het zou een gebed zonder eind gaan worden..

De dierenarts geeft mij het advies om Handy in te laten slapen gezien zijn leeftijd en zijn longproblemen.. Ook ziet Handy er weer behoorlijk belabbert uit. Er zijn nergens meer spieren te vinden en je kan zijn ribben tellen. Wel is hij nog goed alert en best actief.

Ik zelf denk ook dat het beter is om Handy in te laten slapen en eigenlijk heb ik die beslissing nu ook al vast gezet. Maar hoe denken jullie er over?
    En wat is het juiste moment om hem in te laten slapen?

Volgens de dierenarts heeft hij er nog geen pijn aan dat maakt het me zo moeilijk.....

2. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Pfff wat een vreselijk nieuws :confused:

Een dierenarts geeft voor mijn gevoel nooit voor niets dat advies, vooral met het vooruitzicht dat het misschien al wel uit gezaaid is en hij steeds ergens anders voor naar de dierenarts toe moet. Maar wat is jou gevoel? hij is nog alert en best actief, maar jij kent handy het beste als je denkt dat ze lijdt zou ik niet nog maanden wachten(hoewel ze nu nog geen pijn heeft). Jeetje het blijft moeilijk he :pensive:
    Ik zou het denk ik nog wel even uit stellen en de beslissing nemen als ze echt pijn heeft.

Ik wens je in ieder geval veel sterkte toe de komende tijd, knuffel van mij

3. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Bah, wat een rotnieuws :pensive:. Gezien Handy haar voorgeschiedenis met haar longen zou ik ook zeggen dat het nu mooi genoeg geweest is. Als ze word geopereerd aan haar ogen moet ze waarschijnlijk in de kliniek in een box, en dit trekt ze al niet. Je zegt zelf dat ze al aan het invallen is, een operatie doet daar geen goed aan. Ik hoor door je zinnen heen dat je eerlijk bent tegenover je paard. Hoe moeilijk het ook is, het is echt de beste keuze.

Ik zou ervoor kiezen om dieren thuis in te laten slapen. Maar de slacht is even snel en pijnloos, en je hoeft het kadaver niet zelf af te voeren. Kies je er toch voor om het thuis te doen, wil ik je als tip geven om er niet bij te zijn als het kadaver word afgevoerd, dit is namelijk echt geen prettig gezicht.

Ik wil je hoe dan ook erg veel sterkte wensen!

4. FoxZillah

Lid geworden:
    15 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Thuis in slapen was in eerste instantie ook mijn eerste keuzen... Maar dit werd afgeraden ivb Roosje. Dus ik laat het zoieso op het vetarinair centrum doen, daar deden ze hem ook opruimen dus kan ik ook niet stiekem kijken..

De slacht wil ik niet.. Vind dit voor mijn gevoel te ondankbaar voor Handy.

Maar alvast bedankt voor jullie reacties...
    Mijn keuze om hem in te laten slapen staat vast, alleen wanneer vind ik erg moeilijk..

5. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe bedoelen ze in verband met Roosje? Ik dien paarden geen menselijke emoties toe, maar afscheid kunnen laten nemen is in sommige gevallen een groot pluspunt. Soms kunnen paarden nog enkele dagen na hinniken om hun maatje, terwijl ze bij een kadaver beseffen dat het weg is (dit zie je bijvoorbeeld erg bij merries waarbij het veulen afgemaakt moet worden. Laat je het veulen een dag in het land liggen, is het goed. Haal je het veulen direct weg, is er vaak nog paniek en geroep).

Wat betreft de slacht kan ik helemaal inkomen, zelf lijkt het me ook geen prettig idee. Zit meer tussen de oren dan dat eht daadwerkelijk niet prettig is, want bij de meeste slachterijen zorgen ze ervoor dat het paardgelijk kan doorlopen als je hem komt brengen.

En het wanneer... Hoeveel last denk je nu dat ze ervan heeft?

6. ladydynasty

ladydynasty Dierenfanaat

Lid geworden:
    17 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    jeetje, wat een toestand zeg, kan me voorstellen dat je het idd een moeilijke beslissing vind

bij je laatste berichtje heb je laten weten dat je hem toch laat inslapen, ik wil je dan ook (alvast) heel veel sterkte wensen

7. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Jee wat naar, veel sterkte!

Je hebt veel voor Handy over, en als ik het zo lees heb je je beslissing al gemaakt. Ik denk dat het de juiste keuze is. Heel veel sterkte en een flinke knuffel voor Handy en Roosje.

8. FoxZillah

Lid geworden:
    15 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgens de dierenarts heeft Handy er op dit moment nog geen pijn aan, wel komt er flink wat etter uit zijn oog. Ik zelf merk ook niet echt dat ze pijn heeft. Maar misschien let ik wel helemaal op de verkeerde dingen.

Wat zijn jullie tips om op te letten?

9. Arcos

Lid geworden:
    18 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat je het beste het advies van de DA op kunt volgen. Nu heeft Handy nog geen pijn, maar dat kan vlug omslaan in pijn krijgen. Bespaar je paard dit leed en laat hem inslapen. Het is geen gemakkelijke beslissing, maar je zult er vrede mee hebben als je weet dat Handy aan de andere kant van de regenboog gelukkig wordt.

10. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Paarden zijn harde dieren en laten het niet snel merken als ze pijn hebben. Zodra je ziet dat ze ergens last van hebben is het al een heel eind. Jij kent Handy het best, en als ik je vanaf hier een beetje kan inschatten ben je heel realistisch en eerlijk tegenover je paard. Ik denk dat het een beslissing is die je zelf moet maken.

11. vlekje_lover

Lid geworden:
    8 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat een vreselijk nieuws!
    ik kan niet veel toevoegen aan wat de rest al heeft gezecht..
    aleen denk ik wel dat het het beste is dat roosje afscheid kan nemen van handy..
    Echt heel erg veelsterkte!

x

12. FoxZillah

Lid geworden:
    15 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb besloten de 28ste Handy in te laten slapen. Hij heeft nu ipv 1 gezwel al 3 gezwelletjes en hij is ook al blind aan het worden..

13. Nouzie

Lid geworden:
    14 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hmm wat een naar nieuws :pensive: Heel veel sterkte er mee, en fijn dat je zo eerlijk bent tegenover je paard!

14. vlekje_lover

Lid geworden:
    8 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ik bewonder je echt, zo eerlyk en lief tegenover je paard,

sterkte x

15. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

Dat gaat inderdaad wel erg snel. Je kunt nooit voorspellen hoe zoiets verloopt, maar dat het zo snel achteruit gaat hoop je natuurlijk niet. Veel sterkte!

16. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Veel sterkte de komende tijd.
    Knuffel van mij

17. FoxZillah

Lid geworden:
    15 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Allemaal bedankt voor jullie steun..

18. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Heel veel sterkte. :pensive:

19. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Heel veel sterkte.

20. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Vreselijk zeg... :pensive: Geniet nog nog maar even goed van haar!

Voordeel van thuis in laten slapen is dat je de andere pony nog even bij het paard kan laten nadat ze is ingeslapen. Vooral omdat de achtergebleven pony zo gehecht is aan het gezelschap van het paard, geef je haar op dat moment nog wel de gelegenheid om naar haar toe te kunnen.

Laden...

Deel Deze Pagina