Hamsterkooien

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door leyla, 3 jan 2007.

1. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar Tamar, wij hebben het ook niet over 1 zo'n hokje, maar over meerdere gekoppeld. Inderdaad, in eentje kun je niks kwijt, en als je er al wel flink wat in zet heeft-ie totaal geen plek meer om te bewegen. Maar wat is er nu precies zo vreselijk aan bijvoorbeeld mijn hamsterhok? Waarom is 1 hok van pakweg 80x50 zoveel beter dan meerdere wat kleinere hokken? Fudge heeft een wieltje, meerdere slaaphuisjes, een aantal klim/speelhuisjes, een plek om lekker te graven en te wroeten. Plus de huisjes enzo zijn zo in de hokken geplaatst dat hij overal omheen en tussendoor kan lopen, dus het staat niet helemaal hutje-mutje volgepropt. Waarom is dat nu zoveel verschrikkelijker dan een 'standaard' kooi? Waarom zou een hamster in zo'n gekoppeld hok minder fijn kunnen rennen dan in 1 groot hok? Ik begrijp echt het probleem niet helemaal geloof ik...

En de opmerking 'leuk voor het baasje': even voor alle duidelijkheid, ik vind een natuurlijk ingerichte royale aquariumbak veel mooier staan in mijn woonkamer! Maar ik heb het idee dat een hammie daarin veel minder te doen heeft dan in een kooi zoals ik die nu heb. Wat ik nu heb is een gruwelijke bonte kermis van regenboogkleurtjes en wat mij betreft beslist geen schoonheid. Voor mijn gerbils heb ik wel een glazen bak, met als reden dat ik het idee heb dat mijn gerbils dat liever willen en zich daarin juist beter kunnen uitleven.

2. Tamar

Tamar Dierenfanaat

Lid geworden:
    16 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ellie, ik heb het ook niet over jouw kooi hoor, maar over die van Twikkie. Die heeft alleen 2 habbitrail-kooien aan elkaar gekoppeld. En dat vind ik wél te klein. :wink: Als ik jou kooi zo zie, zou ik er persoonlijk niet voor kiezen, maar te klein vind ik hem niet. Gezien het traliehok, volgens mij, zelfs nog net aan het minimum voldoet, of niet?

3. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Bijna, hij is 48x29 dacht ik. Oke, dan had ik het verkeerd begrepen, dacht dat je mijn hok bedoelde (waarover overigens ook iedereen mag denken wat-ie wil natuurlijk, alleen ik vroeg me af wat je nou precies bedoelde).

4. Tamar

Tamar Dierenfanaat

Lid geworden:
    16 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    3 cm kleiner, zoveel maakt dat niet uit, denk ik. Maar als je je bedenkt dat je hamster dan bijv. alleen die Habbitrail Safari en die Ferplast Combi zou hebben (die groene en de rode kooi, op elkaar gestapeld), zou je dat ook niet een beetje klein vinden? Hoeveel buizen hij ook zou hebben... Want zo'n combi is even groot als een Habbitrail volgens mij.

5. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan vind ik het op het randje, net zoals ik een enkel hok van 50x30 op het randje vind. Op zich hebben twee habitrails samen eenderde meer grondoppervlak dan een 50x30 kooi (2000 cm2 tegenover 1500 cm2), maar door de afgeronde hoeken en 'onhandige' indeling heb je er iets minder profijt van, dus vind ik het ongeveer op hetzelfde uitkomen.

6. Zizzlebaas

Lid geworden:
    4 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb zo'n habitrail gekocht voor m'n hamster, wat vinden jullie van die habitrail??

gr. zizzlebaas

7. _Zuurstok

Lid geworden:
    29 dec 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb 5 dwerg hamsters dus ik zal even opsommen wat waar in zit.

2 Roborovski hamsters samen in een aquarium van 60x40x35
    1 Pearl rusje in een aquarium van 80x40x40
    1 Blauw-wildkleur rusje in een aquarium van 80x40x40
    En nog 1 Zwart rusje in een mini duna, maar dat is voor tijdelijk.

:smiley: :heart_eyes:

8. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb een syrtje in een kooi van 70cm op 40cm grondoppervlak met 3 verdiepen (van elk 30cm op 40cm)

9. PinkBoi

Lid geworden:
    17 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb twee robbies in een Hagen Livingworld Big 1, die is 100 x 50 x 55.

10. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

. Die kende ik nog niet, heb even gegoogled...

(plaatje bij zooplus gevonden)

Wat een mooie kooi! Lekker ruim zowel in de breedte als de hoogte. Lijkt me echt een super hamsterkooi! Bevalt hij goed? Tralieafstand oké voor robbies? Ik krijg spontaan weer hamsterkriebels (we hebben er zelf al bijna een jaar geen meer).

11. Sam89

Lid geworden:
    9 dec 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb 2 hamsters. :smiley:

x Noah. (Rusje) heeft een Ferplast Duna Multy van 70x40x31,5.

x Bo. (Syr) heeft een Ferplast Mary van 80x50x38.

12. mermaiddream88

Lid geworden:
    25 aug 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

echt? dat mag je mij ook wel leren !
    Ik zoek al heel lang naar een ferplast mary (en dan niet voor de volle pond) :eyes: .

13. judithb

Lid geworden:
    24 aug 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb de Duna fun van Ferplast.
    Ik eb hem gekocht bij de intratuin.
    De kooi was €62.50 maar hij bevalt zeer goed.
    Het is een grote ruime kooi, en er zitten erg veel accesoires bij.
    Er zijn vele mogelijkheden die je er aan toe kan passen, Zoals buisjes, trappetjes enz.

14. punkie_pluisje

punkie_pluisje Dierenliefhebber

Lid geworden:
    11 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    @ mermaiddream88 dan zou ik marktplaats goed in de gaten houden daar staan regelmatig mary's op voor ongeveer 20 euro :wink:

15. Francis.

Lid geworden:
    19 aug 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn syrtje zit in een savic freddy 2 van 78 x 48 x 60 cm
    nieuw is hij 119.95, maar ik heb hem voor 10 euro tweedehans gekocht :smiley:
    er zat op sommige plekken wel wat roest op de tralies, maar dat vind ik neit erg.

16. Sam89

Lid geworden:
    9 dec 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Update:

x Rusje 1 in een aqua 60x30
    x Rusje 2 in een Duna Multy 70x40
    x Campbelli dames in een Duna Multy 70x40
    x Robo broertjes in een Mini Duna 50x30
    x Syr 1 in een Ferplast Mary 80x50
    x Syr 2 in een Ferplast Mary 80x50
    x Syr 3 in een Ferplast Mary 80x50
    x Syr 4 in een merkloze kooi 60x30 [z.s.m een Ferplast Mary]

17. Vampiria

Lid geworden:
    13 jun 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb twee hamsters:

Mientje (Chinese dwerghamster) in 60x40x50 (l-b-h)
    Blondie (syrische hamster) in 100x60x50 (l-b-h)

Beide 2e hands gekocht voor een tientje. De meterkooi is merkloos en die van Mientje is een Gabber Lunapark als het goed is

18. Mantiemo

Lid geworden:
    10 mrt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een aqaurium van 80x35x40
    Een gabber jolly en nog een naamloze kooi.

Deze kooien gaan binnenkort weg omdat ik een hamsterkast het maken ben van 120x40x35

19. isabellebelbel

Lid geworden:
    14 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
  20. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Het grondoppervlak van deze kooi is erg klein, maar de extra verdiepingen geven wat meer ruimte.

Voor een dwerghamster vind ik het daarom wel kunnen, er vanuitgaande dat je hem er ook elke dag een uurtje uithaalt om te spelen enzo. Voor een syrische hamster vind ik de kooi eigenlijk te klein; ik denk dat er ook geen loopwieltje maartje-syr in past, maatje-dwerg waarschijnlijk wel. En een syrische hamster zal ook te weinig hoogte hebben in deze kooi (per verdieping).

Hoe groter de kooi hoe beter natuurlijk, maar niet iedereen heeft plaats voor een megakooi.

Op marktplaats kun je soms heel goedkoop tweedehands grote kooien scoren; let wel op dat voor een dwerghamster de tralies dichter bij elkaar moeten zitten dan bij een syrische hamster.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Noukzaaah
    Reacties:
    2
    Weergaven:
    2.398
  2. punkie_pluisje
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    1.994