Haantjes versnipperen

Discussie in 'Discussies' gestart door Tieske, 14 jul 2007.

1. Tieske

Tieske
    Expand Collapse
    Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Naar aanleiding van een kleine "discussie" die ontstaan is bij het topic "kunstenaris wil kuikentjes doden" (bij de nieuwberichten) ga ik hier verder met de discussie om daar niet langer off topic te gaan.

Het gaat over de miljoenen haantjes die jaarlijks versnipperd worden omdat zij economisch gezien onbruikbaar zijn... zij kunnen namelijk geen eieren leggen. De kippetjes gaan naar boerderijen om legbatterijen te worden, en de haantjes worden dus gedood.

Er zijn nu menigsverschillen. Sommigen van dit forum beweren dat de haantjes leven versnipperd worden, anderen beweren dat ze eerst verdoofd worden.

Ik ben meteen al wat gaan opzoeken en ik vond dit artikel:

Veerman belooft geld voor onderzoek naar alternatief voor versnipperen haantjes
    14-09-2006 • Minister Veerman heeft de SP toegezegd onderzoek te gaan betalen om een einde te maken aan het levend versnipperen van 30 miljoen haantjes per jaar door de Nederlandse pluimveesector, enkel omdat zij economisch niet rendabel zijn.

Hanen leggen geen eieren, waardoor ze in economische zin voor de pluimveesector waardeloos zijn. SP-Kamerlid Krista van Velzen vraagt al jaren om een verbod of om alternatieven voor kuikens die één dag na hun geboorte levend de versnipperaar ingaan.

Het is volgens de SP-woordvoerder dierenwelzijn principieel onjuist om dieren ter wereld te laten komen en meteen te doden om louter economische redenen. Zolang het selecteren in het ei ook maar een tiende van een cent duurder is zal het bedrijfsleven niets doen. Het wordt volgens de SP tijd dat de minister zich hard maakt voor het lot van miljoenen haantjes en in ieder geval onderzoek naar alternatieven gaat financieren.

Veerman is echter een meester in het op de lange baan schuiven van dierwelzijnsproblemen. Al jaren komt de SP met voorstellen om het lot van dieren in Nederland te verbeteren. Nu de verkiezingen naderen heeft de minister eindelijk besloten op dit dossier niet langer aan te sukkelen en zegde hij de SP een onderzoek in Wageningen toe.

Bron: sp.nl
    Link: klik hier

Dit bericht dateert van september 2006. Op dat moment werden de haantjes levend versnipperd.
    Is het sinds toen veranderd? Dat kan zijn, dat ga ik nog verder uitpluizen :wink:

Maar ik denk in ieder geval dat er een aantal mensen niet eens wisten dat dit ooit levend en zonder verdoving gebeurd is. Jaja, tot vorig jaar september is het sowieso al zeker dat dit zonder verdoving én levend gebeurde!
    (nu ook nog hoor, maar ik zal dit wel met onbetwistbare bewijzen aantonen :wink:)

Edit: link aangepast, zodat dit het forum niet uitrekt.

2. ~ellie~

~ellie~
    Expand Collapse
    Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik dacht eigenlijk dat dat alom bekend was, dat de haantjes levend versnipperd worden. Heb er ook wel eens een documentaire van op TV gezien, echt heel gruwelijk. Ik zou het hele mooi vinden als ze overal eerst verdoofd worden (of dat er uberhaupt een andere oplossing bedacht wordt zoals eieren selecterenm), maar ik heb echt altijd gedacht dat de normale gang van zaken was dat ze onverdoofd versnipperd werden.

Maar waarover wil je precies discussieren? Denk dat iedereen het er wel over eens is dat onverdoofd versnipperen niet zo oke is (toch?)...

3. Tieske

Tieske
    Expand Collapse
    Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Jaja ellie daar is iedereen het over eens, maar niet iedereen weet dat het onverdoofd gebeurt.

En met Theo discussier ik soms wel eens. Ik denk dat hijzelf altijd in orde is met alles en dat hij graag zou willen dat zulke praktijken niet gebeuren en dergelijke. Hij beweert dan ook dat het niet onverdoofd gebeurt... en ik beweer dat het wel onverdoofd gebeurt... daarom is er hier ruimte voor ons (en anderen :wink:) om aan te tonen dat het al dan niet verdoofd of onverdoofd gebeurt.

En waarom dat het dan ook op die manier gebeurt.
    Ik vond onder andere net nog een bericht (ook ivm Veerman) maar dan wel een ouder dan het eerste (2005) waarin men zegt dat het financieel niet "aantrekkelijk" is om de haantjes eerst te verdoven...

'Versnipperen haantjes is diervriendelijk'

Minister Veerman van Landbouw heeft in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat het versnipperen van mannelijke eendagskuikens met een shredder 'diervriendelijk' is. Dit omdat de haantjes heel snel overlijden in de shredder. De minister ziet dan ook geen reden het doden van haantjes met een shredder te verbieden

Volgens de wet mogen de kuikens op verschillende manieren worden gedood. Behalve de versnipperaar mogen de kuikens ook verstikt worden door koolstofdioxide (CO2). Over de shredder is echter ophef ontstaan, vanwege het vermeende dierenleed dat de haantjes zou worden aangedaan.

Voor sommige bedrijven is de CO2-methode te duur, omdat deze bedrijven maar weinig haantjes doden. De shredder is dan de oplossing.

De vergaste eendagskuikens worden normaal gesproken gebruikt in de diervoederindustrie. Zo geven sommige kattenliefhebbers hun huisdier als voer dagelijks een paar van die kuikens. Ze zijn diepgevroren te koop bij dierenspeciaalzaken. Ook reptielenliefhebbers en roofvogelhouders voeren geregeld met eendagskuikens.

Bron: De Telegraaf
    Gepubliceerd: woensdag 25 mei 2005 @ 10:43
    Link: http://frontpage.fok.nl/nieuws/54360

4. theod

theod
    Expand Collapse

Lid geworden:
    9 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Zoals ik ook in de ander topic heb geschreven, er mag in Nederland geen enkel dier gedood worden zonder verdoving, dus de kuikens gaan wel levend de versnipperaar in maar voelen er niets van omdat ze totaal verdoofd zijn.

Dit gebeurt niet sedert vorig jaar september maar al net zolang als de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren van kracht is geworden en die stamt al uit 1992.

hier een link naar de gehele wetstekst

Het zeggen dat de dieren levend door de versnipperaar gaan roept veel weerzin op echter het is slechts de HALVE WAARHEID de dieren zijn altijd verdooft voor dat ze gedood worden, hier wordt in Nederland streng op toe gezien en ook de belanghebbende zelf passen wel voor het niet te doen, de publieke opinie kan hen in een paar dagen brodeloos maken.

5. Tieske

Tieske
    Expand Collapse
    Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Meneer Veerman is in ieder geval wispelturig... in 2005 is het diervriendelijk en een jaar later (2006 dus) is het principieel onjuist...

Ik vraag me af wat Veerman zelf er echt over denkt... volgens mij volgt hij gewoon de wil van het volk... maar soit, zo lang dat goed nieuws voor de dieren betekent is het goed hé :wink:

Nu nog een recent bericht van dit jaar vinden!

6. ~ellie~

~ellie~
    Expand Collapse
    Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hmm, de documentaire die ik een paar jaar geleden gezien heb daar waren ze echt niet verdoofd hoor, daar liepen de kuikentjes gewoon zelf nog twietend over een lopende band totdat ze werden opgeschept en in de versnipperaar gekiept. Kan best zijn dat dat een uitzondering was, dat weet ik verder niet, maar ik heb er in ieder geval uit begrepen dat dat wel de normale gang van zaken is. Goed te horen dat het zo dus eigenlijk helemaal niet mag.

7. theod

theod
    Expand Collapse

Lid geworden:
    9 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Die goede man is dus ook geen minister meer.

Daarbij wat is het verschil tussen een kuiken dat 1 dag uit het ei is en een kuiken dat al nagenoeg volgroeid in het ei zit??

De stelling van de SP rammelt van alle kanten, een kuiken dat nagenoeg volgroeid is en in het ei zit mag men zo doden en een kuiken dat uit het ei is mag men niet meer doden, wat heeft dat kuiken in het ei verkeerd gedaan ten opzichte van zijn broertje dat al uit het ei is gekomen??

Ik weet het daar ziet de mens daadwerkelijk een dier en dat doden is afschuwelijk maar als ze het niet zien is het oke!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lang leven de publieke opinie en de propaganda.

8. ~ellie~

~ellie~
    Expand Collapse
    Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar gaat het bij de selectie van eieren echt om bijna volgroeide kuikens? Oh, nee, dan vind ik dat ook niet zo'n geweldige oplossing. Ik dacht dat ze het veel eerder op de een of andere manier al konden meten ofzo, als het echt nog een embryootje was? Niet dat dan zomaar alles moet mogen, maar toch liever dat dan een bijnavolgroeid of al uitgekomen kuiken (vind ik dan).

9. DeNatuur.NL

DeNatuur.NL
    Expand Collapse

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Zover ik weet is er ook geen verdoving hoor bij het versnipperen.

De verdoving gaat volgens mij vooral op voor de dieren die ter consumptie geslacht worden. Dit gaat rechtstreeks naar de slachtafval zeg maar. En omdat het binnen no time versnippert is is er ook geen sprake van stoffen die vrijz ouden komen oid.

10. theod

theod
    Expand Collapse

Lid geworden:
    9 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgens de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren mag er geen enkel anders dan bij jacht gedood worden als het dier daardoor pijn kan lijden.

Heeft niets met consumptie of iets anders te maken, zelfs jagers moeten er voor zorg dragen dat het wild waarop gejaagd wordt zo weinig mogelijk lijdt.

11. DeNatuur.NL

DeNatuur.NL
    Expand Collapse

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, maar als het lijden door versnippering minder zou zijn, dan eerst verdoving aan te brengen, dan zal daar wel uitzondering voor zijn.

Ik ga het even navragen hoe dat precies zit bij iemand die dat wel precies weet.

Overigens heb ik dus nooit gehoord van dat die haantjes verdoofd zouden worden alvorens ze de shredder in gaan.

12. jakkuros#

jakkuros#
    Expand Collapse

Lid geworden:
    27 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Hier had ik nog nooit bij stilgestaan wat er gebeurt met de hanen, maar wat moet ik me hierbij voorstellen?
    Worden ze daadwerkelijk in een versnipperaar gegooid? wat een gruwelijkheden zeg

13. theod

theod
    Expand Collapse

Lid geworden:
    9 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Officieel moeten ze verdoofd zijn alvorens dat gebeurt, dus een echte gruwelijkheid is het niet, minder erg dan bijna volgroeide kuikens in ei er doorheen gooien.

14. Tieske

Tieske
    Expand Collapse
    Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk ook niet dat ze verdoofd worden. Om dezelfde reden als de natuur.... ze zijn zo snel dood in de shredder... waarom zouden bedrijven dan duizenden en misschien wel miljoenen franken verspillen (én tijd) om ze te verdoven?

Zodra de kuikens uit het ei zijn worden ze nagekeken. Ze passeren op een band. Een werknemer neemt er ééntje op en kijkt of het een kip of haan is. Kippen worden apart gesorteerd, en haantjes worden op een andere band geplaatst... de band die ze naar de shredder leidt.

Dat is dus wat ik op een filmpje heb gezien. Het ging er om miljoenen kuikens, je zag de kleur van de band niet eens! Bomvol kuikentjes.
    Het kost gewoonweg véél te véél tijd + geld om al die haantjes apart te verdoven. Ze gaan gewoon de band op, de shredder is.
    Maar goed, "we" zullen bewijzen zoeken dat dit daadwerkelijk zo gebeurt, mits sommigen dit niet geloven.

Theo ik wil best geloven dat je graag wil dat alles piko bello in orde is volgens de wet, maar je moet echt niet denken dat er op alles zoveel controle is en dat alles ook zo gebeurt.

15. DeNatuur.NL

DeNatuur.NL
    Expand Collapse

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Je weet dat we al een hele tijd euro's hebben he? :smile:

16. marisa1980

marisa1980
    Expand Collapse

Lid geworden:
    20 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik wist dit niet eigenlijk, vind het verschrikkelijk...en vraag me af wie daar wil werken.......Het idee dat je die kuiken apart zet en je weet dat die dan....brrr...

17. Tieske

Tieske
    Expand Collapse
    Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Haha :laughing: foutje van me :wink:

18. theod

theod
    Expand Collapse

Lid geworden:
    9 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat er in Belgie gewoon weinig controlle is op regel en wetgeving is al jaren bekend echter vergelijk het niet met Nederland waar dit soort bedrijven met regelmaat gecontroleerd wordt door A.I.D. en ook het L.I.D. loopt er regelmatig binnen.

Geloof me zelfs opvangcentras en dierenasiels krijgen regelmatig controlle van die instantie's, daardoor gebeurt het dat in Nederland zelden een asiel / opvangcentra in opsraak komt.

19. DeNatuur.NL

DeNatuur.NL
    Expand Collapse

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Wel vaak bij van die 'dierenhotels' en fokkers. En de NL controle is echt ook niet zo goed. Op sommige vlakken wellicht, maar er is echt een onderbezetting en laatst nog in de media het bericht over dat de AID door wisselingen binnen de bezetting expertise achterstand had opgebouwd. Mensen met veel kennis over exoten kwamen op andere posities terecht en daardoor een groot probleem.

Er was wel beloofd door de minister meer AID'ers aan te nemen.

20. theod

theod
    Expand Collapse

Lid geworden:
    9 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit zijn ook geen officiele bedrijven zoals de andere maar "hobbyisten" die hun dieren misbruiken, deze staan ook nergend geregistreerd.

Deze berichtgeving is niets anders dan een stok zoeken om de hond te slaan.

De kennis over exoten is en blijft heel hoog binnen het AID, zeker nu er verenigingen van exoten steeds vaker met het AID/ministerie van L.N.V. gaat samenwerken wat betreft van huisvesting.

Met dit bericht wilde de journalisten aan tonen dat door gebrek aan kennis binnen het AID er steeds meer exoten in de vrije natuur gedumpt worden, echter het tegenovergestelde is waar, juist door de gestegen kennis over exoten worden mensen bang omdat hun verzorging niet aan de eisen voldoet en daarom de dieren maar dumpt.

Deel Deze Pagina