guppen in koud water

Discussie in 'Vissen' gestart door frutsel, 6 nov 2008.

1. frutsel

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Hey,

Ik heb jaren lang een aquarium gehad met alles erop en eraan, warm water filter etc. Maar op een gegeven moment ben ik er mee gestopt.
    Nu wil ik eigenlijk heel graag weer visjes, maar niet dat hele gedoe met een aquarium met licht en kachel enzo. Ik vroeg me af of iemand weet of guppy's nou wel of juist niet tegen koud water kunnen.. Ik lees er echt heel erg wisselende berichten over. Ik wil eigenlijk heel graag guppy's omdat ik echte goudvissen en sluierstaarten toch een beetje krap vind zo in een bak binnen...
    En als je een koud water bak gaat schoon maken, is het dan echt de bedoeling dat je AL het water ververst? Of moet je nou de helft van het water bewaren? Het lijkt mij zo vreemd om al je water weg te gooien... met biologisch evenwicht enzo, of heb je dat helemaal niet in koud water?
    Hoop dat iemand hier wat meer over weet!

groetjes

2. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee! :thumbsdown: nooit, nooit, nooit al het water verversen. Daar doe je de vissen absoluut geen goed mee. Max. 1/4 tank per week, en beter niet de filterspons vervangen en waterverversen te gelijk. Warm water koud water maakt niks uit. Water verversen geldt voor beiden hetzelfde.

Guppen hebben 18-28 graden nodig. Ideaal is 24-25 graden.
    Maar dat hebben ryukins, demekins en bristolvailtails eigenlijk ook nodig. Ze kunnen best overleven in een koudwater tank maar als de temperatuur in de winter gaat zakken ..... ze groeien en gedijen beter in warmer water.
    Guppen identiek zo. Het kan lang goed gaan maar het zijn geen koud water vissen. Vroeg of laat ondervinden ze hinder aan te koud water.

3. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Hoe groot is je aquarium mss? Als ie 60cm of groter is kunnen chinese danio's erin, mooie vissen die zeer goed tegen de kou kunnen (worden soms zelfs in een vijver gehouden, de hele winter door)

4. frutsel

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    bedankt voor de tips!
    Mn aquarium is 40 liter! Niet heel groot geloof ik, wat de precieze breedte enzo is weet ik niet, hij staat nog bij mn ouders op zolder. Haal hem vanmiddag :dancer: !
    Ik zit nu toch weer heel erg te twijfelen of ik niet toch maar gewoon een kachel en een filter enzo er is zal doen. Ik heb die spullen namelijk allemaal gewoon liggen. Ik vind guppy's en platy's namelijk heel leuk.. Alleen hoe belangrijk is het nou dat je zo'n hele voedingsbodem erin doet? Als ik gewoon alleen steentjes doe en dan die plantjes regelmatig vervang?
    Ik had een beetje uit zitten zoeken wat verschillende visjes nodig hebben. Maar als je de pH rond de 7 hebt en de hardheid van het water tussen 10 en 12 ofzo, de temperatuur iets van 25 graden, dan kun je in ieder geval guppy's en platy's erin houden en zo'n leuke algeneter :smiley:. Maar is het dan echt heel slecht voor bijvoorbeeld neontetra's? omdat die een veel lager hardheid van het water nodig hebben? Of kan je ze er dan wel gewoon in houden?
    Ben benieuwd of jullie nog tips hebben om simpel toch een mooi aquarium te maken..

5. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Alleen steentjes is goed hoor, en planten hoef je dan niet te vervangen hoor, gewoon easy-life easycarbo en easy-life profito kopen en doseren zoals aangegeven op de fles :smile:
    Hier een lijst die in ene 40liter aquarium kunnen + planten die erin kunnen :smile:
    http://www.aqua-database.nl/forum/viewt ... ?f=54&t=91

6. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    en de leuke algeneter die je bedoelt is ........? Appelslak kan, bristlenose catfish is je tank al te klein voor :wink: .

7. frutsel

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja, ik bedoelde eigenlijk zo'n siamese algeneter (volgens mij). Maar die hebben zeker ook veel meer ruimte nodig dan? Ik dacht eigenlijk dat het nog best een aardig bakje was... :pensive:
    Hij is trouwens 50 bij 30...

8. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Siamese algeneter kan echt niet :wink:
    Heb je al eens gekeken naar die lijst?

9. frutsel

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja, heb het lijstje bekeken. Zitten wel echt leuke visjes tussen inderdaad. Ik ben me nu nog even aan het oriënteren op alles. Nog niet echt een keuze kunnen maken.. Eerst moet ik nog een kastje verstevigen waar de bak op komt en dan natuurlijk nog wachten tot het water enzo goed wordt. Die algeneter moet ik dus maar ff laten zitten.. haha.. Maar genoeg andere keuzes dus!
    Ik weet nu in ieder geval wat wel en niet kan in die bak.

10. roandraak

Lid geworden:
    27 apr 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je een aquarium hebt met koud water en guppies. Dan kunnen ze er gewoon in leven. Alleen ze groeien minder snel. Maar dat maakt op zich niet uit.

P.S. Als je het aquarium in een kamer heb staan met een constante temperatuur zal de watertemperatuur ook rond dat punt liggen. Probeer maar een uit met een bekertje water en dat een tijdje laten staan. Word ook lauw/warm :bow:

11. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Minder snel groeien is een gevolg van een oorzaak. Wil zeggen dat het niet echt gezond is daar het visje anders wèl zijn natuurlijke grootte zou hebben bereikt. En daarboven, een groeiachterstand halen ze NOOIT in.

En waar het aquarium in huis ook staat, s'nachts gaat de temperatuur naar omlaag. In je tank dus ook.

Guppen waren, zijn, en blijven tropische vissen. Hou hem de juiste manier of hou hem liever niet.

12. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Water mag schommel, vinden ze zelfs ook leuker als het 's nachts beetje afkoelt, maar het komt best niet onder de 20°C.

En visje die perfect kan gehouden worden zonder verwarming (doet het zelfs beter met dan zonder verwarming) is de Heterandria formosa. Klein levend barend visje :smile:
    http://www.aqua-database.nl/index.php?p ... dkarpertje

13. roandraak

Lid geworden:
    27 apr 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ga van het weekend een boel guppen overplaatsen van warm naar kouder water, kunnen ze daar last van krijgen en/of doodgaan

14. Siche

Lid geworden:
    28 mei 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    oeps....volgens mij ben ik niet zo heel lief voor mijn visjes als ik hier de berichten lees. Ik had twee sluierstaarten en toen kreeg ik een telefoontje van een vriendin van me dat ze guppen over had. Ik heb die guppen bij mijn sluierstaartjes gestopt. Gewoon in een vierkante bak met een klein filtertje (zo'n mobiel blaasdingetje). Alles leeft nog! gewoon op kamertemperatuur.....

en als ik de bak verschoon dan mik ik al het oude water eruit en gaat er vers schoon water terug. Dan is heeel de bak weer schoon. en nogmaals, alles leeft nog!

misschien heb ik geluk dan met mijn visjes.....

groetjes Simone

15. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Plotselinge veranderingen zijn niet fijn voor vissen. Als je dingen geleidelijk kan doen (omwennen met temperatuur of kleinere delen per keer verschonen) dan blijven ze langer gezond...

16. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar zolang gezond leven als zou moeten en zo'n mooie kleuren hebben als dat ze zouden moeten hebben zit er niet bij. Het waren, zijn en blijven tropen die guppies.

Ja. Op alle 2 de vragen; ja.

17. roandraak

Lid geworden:
    27 apr 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ga ze ook laten wennen aan het water, door ze in een zakje te doen op warme temp, en die in het koude water laten drijven. Zo adviseren ze in de dierenwinkel het ook

18. Megiel

Lid geworden:
    4 jul 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je toch kleine vissen in koud water wilt, kun je ook kiezen voor Chineze Danio's. Deze visjes kunnen zelfs in de vijver, want ze kunnen een temperatuur hebben tot -5/-10

19. -guppy-

Lid geworden:
    24 aug 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb ook nog maar net guppy's dus ik heb even gevoelt hoe heet het water daarwas en heb ik het zo warm ook maar gedaan.
    Is wel zo fijn voor de guppen.
    Hoe ik ze vervoert heb met het water was wel koud.
    Die kleine rijs heeft hoop ik geen kwaadgedaan.
    Heb net het water even gevoeld ik denk dat het rond de 24á25 graden is.

20. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Dàt is nu precies de rede waarom er van die kleine aquaruimthermometertjes worden verkocht aan de prijs van vanaf 2-3 euro.. Zodat je niet meer moet raden maar het kunt wéten hoewarm het water is. :notes:

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Fluitketel
    Reacties:
    11
    Weergaven:
    3.485
  2. alexsluis
    Reacties:
    2
    Weergaven:
    2.209