Goudvissen stress

Discussie in 'Vissen' gestart door Michielelf, 1 jul 2013.

1. Michielelf

Lid geworden:
    1 jul 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Sinds twee weken heb ik voor de kinderen een aquarium gekocht. Na het inrichten de eerste keer zijn alle drie de goudvissen overleden binnen een week. Het water is getest alles goed. verder is er op aanraden van de winkel wat zout in het water gedaan.

2e keer proberen: nieuw grind uitgekookt en bak schoongemaakt. Na een week drie nieuwe goudvissen en nieuwe planten. Nu wederom vissen dikke stress meteen na het plaatsen.

Vroeger tropische auariums gehad zonder bijzondere problemen. Kan ik niet voor een goudvis zorgen?

Help wat moet ik doen?

Zojuist het beeldje er uit gehaald en het lijkt wat beter, kan dat?

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Goudvissen zijn veel moeilijker te houden dan veel mensen denken. In een grote vijver doen ze het prima, maar voor een kleine bak poepen ze teveel om het water zuiver te houden...

De bak die je op de foto toont is veel geschikter voor garnaaltjes en eventueel enkele zeer klein blijvende visjes zoals de rasbora brigittae of de endler gup. Je zal voor deze diertjes wel een verwarmingselement aan de bak toe moeten voegen.

3. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo michielelf,
    ik denk dat Plumeau helemaal gelijk heeft.

Het bakje ziet er best mooi uit hoor, maar het is gewoon veel te klein voor goudvissen.

In tegenstelling wat de gemiddelde verkoper in een dierenwinkel je wil laten geloven, zijn goudvissen niet zo heel gemakkelijk te houden!

Het zijn vissen die, als ze de kans krijgen, erg groot (gewone goudvis zeker 30 cm en sluierstaart 20 cm) en heel oud (15-20 jaar) kunnen worden.

Ze hebben veel ruimte nodig.
    Een sluierstaart heeft per vis toch wel minimaal 50 liter water nodig om goed te kunnen groeien en gezond te blijven.
    En 'gewone' goudvissen kunnen eigenlijk alleen in een vijver goed leven. Die worden groot en zwemmen dan snel.

En, nee, en goudvis past zich niet aan, aan de maat van het aquarium. :thumbsdown: Hij gaat dood of zijn lichaam gaat vergroeien in een te klein bakje. Ook als je de beste bedoelingen hebt en heel goed voor hem probeert te zorgen!

Dus als je graag goudvissen voor je kinderen wilt dan zou ik je aanraden een flink aquarium (50 liter per vis) aan te schaffen met een heel goed filter (want ze maken het water erg snel vies).

Daar dan een paar bossen waterplanten in, een luchtpompje erbij en de vissen (minimaal 2 stuks)voeren met voer dat naar beneden zakt (dit omdat sluierstaarten beter van de bodem kunnen eten). Dan kunnen jullie jaren lang genieten van vriendelijke, slimme vissen die echt een eigen persoonlijkheid blijken te hebben! :smiley:

Heel veel succes en plezier met de waterdieren van jullie keuze gewenst!
    Groetjes,
    FancyGoudvis

4. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Het is allemaal al gezegd. Deze bakjes zijn voor maar weinig vissen geschikt. Zeker niet voor goedvinden.

5. Borderfan

Lid geworden:
    9 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Te klein, je gaat toch zelf ook niet in een caravan wonen?

6. Borderfan

Lid geworden:
    9 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Te klein, je gaat toch zelf ook niet in een caravan wonen?

7. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Nou ik heb jaren in een caravan gewoond. Is geen vergelijking. En er wonen zeer veel mensen in caravans. Vergelijk t dan eerder met een ruimte zoals je badkamer.
    Stacaravan is niet heel klein :wink: groter dan de meeste studentenkamers/ studio's

8. Colour_Salute

Colour_Salute Snuffelaar

Lid geworden:
    25 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

Voor Boraras brigittae is dit aquarium eigenlijk ook nog wat te klein. Ik heb zelf de maculantas word een halve centimeter groter en is een echte zwemmer !

Mvg Colour

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. stfn753
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    8.480
  2. Balthazar
    Reacties:
    5
    Weergaven: