Goudvis onder filter

Discussie in 'Vissen' gestart door Diaseti, 14 aug 2012.

1. Diaseti

Lid geworden:
    14 aug 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste.

Ik heb sindskort een aquarium gekregen van mijn vriendin. De bak is naar mijn weten groot genoeg voor 2 goudvissen die heeft een water inhoud van 70 Liter en heeft schoon helder water maar telkens is er 1 van de 2 goudvissen die onder de filter pomp blijft zitten. De vis eet wel gewoon ziet er ook gezond na mijn mening uit maar zondert zich enorm af om dus continue onder die pomp te blijven hangen de vis hangt dus letterlijk tegen het klepje aan die het filter tegenhoud

Iemand tips ?

Stephan

2. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik zelf ben van mening dat 70 liter te weinig is voor twee goudvissen.. De regel 10 cm bak per 1 cm vis is een richtlijn. Dat zou dus betekenen dat een goudvis van 20 cm (en dat worden ze) een bak van 2 meter moet hebben.. Veel mensen nemen een middenweg, omdat ze het vaak te groot vinden.. Maar een bak van 1 meter a 1,20 is toch zeker een minimum wat ze moeten hebben.. En in die bakken gaat veel meer dan 70 liter..

Vissen die zich afzonderen, hebben vaak iets onder de leden. Wat is je waterkwaliteit? Hoe en hoe vaak ververs je de bak? Wat is de verdere inhoud, qua planten en dergelijke?

Tip zorg dat deze dieren een grotere bak krijgen, waar de vervuiling minder hard gaat, ze voluit kunnen groeien, goede waterkwaliteit hebben etc.

En ga voor andere vissen..

3. Diaseti

Lid geworden:
    14 aug 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    de goudvissen zijn op dit moment nog relatief klein 2 a 3 cm voor de rest heb ik 3 water planten 2 onderhouds vrije en 1 normale zoals we die kennen. Voor de rest water waardes de temperatuur van het water schommelt overdag tegen de 18 graden met dit warme weer en in de avond zakt dit weer af richting de 15 a 16 graden. Voor de rest 1 keer in de 2 weken grondig schoonmaak steentjes uitkoken filter onderhoud vers water etc. Ook netjes de vissen laten wennen aan de temperatuur voor de rest 2 keer per dag voeren in de ochtend korrel voer en in de avond uren vlokken

` En die grotere aquarium gaat zeer snel volgen. Dit is echt een tijdelijke oplossing voor hooguit 2 maand dan is de vijver in de tuin klaar en dan hebben ze 10 bij 10 meter om lekker rond te dobberen :')

4. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Je moet niet de hele bak verschonen. Je moet een derde water verversen. Bodem kun je stofzuigen. In kraanwater zitten kleine deeltjes chloor wat zeer slecht is voor vissen. Daarom dat je aquarium altijd moet laten op starten.

Waterkwaliteit heeft niks met temp te maken. Maar hardheid ph etc.

Ik weet niet hoeveel per keer je voert. Maar vaak is 1 x per dag wel voldoende. In de plantjes en grind vinden ze ook van alles.

Over twee maanden kan je je vissen niet meer uitzetten. Dan is t al te koud.

5. Diaseti

Lid geworden:
    14 aug 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat water verversen een derde wist ik niet bedankt voor de tip voor het kraanwater heb ik een flesje oranje spul gekocht ( Aqua fix ) Die het kraanwater omzet in vis vriendelijke water. Wat betreft voor de vijver deze gaat een verwarmings elementen krijgen voor een constante temperatuur. Als je iets doet moet je het goed doen (Y)

6. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Ga je teststrookjes kopen om de ph, gh, kh, NO2 en NO3 te testen. Dit is op 1 strookje te verkrijgen.
    De waarden moeten goed zijn van je aquarium, door producten toe te voegen tot wanneer de waarden goed zitten zal je water goed komen.
    Dat van kraanwater omzetten naar visvriendelijk water zal daar niets aan uithalen. Zelf gebruik ik dat nooit.

7. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Een vijver van 10 bij 10 meter verwarmen. Dat gaat je veel geld kosten. Dat lukt niet met zomaar een thermostaat. Daarbij kost t enorm veel energie. Heb hier zelf een koivijver. En weleens gekeken naar hoe het te verwarmen, maar dat kost echt een vermogen.

8. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Ik wist niet eens dat je een vijver kon verwarmen?!
    Normaal wordt dat toch niet gedaan.

9. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee Jeffrey, doorgaans niet (omdat het zo'n vermogen kost) maar het kan wel. Net als je een buitenzwembad kunt verwarmen. :wink:

10. Diaseti

Lid geworden:
    14 aug 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je het doet moet het ook gelijk goed. Ik heb de ruimte er voor en daar naast zonnepanelen en ik wek voldoende stroom. Dus even een stripje halen bij de dieren winkel ?

11. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Het beste is natuurlijk een test zet met druppels. Als je toch een dure vijver gaar bouwen kun je die daar ook voor gebruiken.
    Ben heel benieuwd naar foto's van de vijver en de installaties.
    Ken eigenlijk alleen mensen in de koi wereld die zo "gek" zijn om de vijver te verwarmen. Om op die manier de groei van de koi te stimuleren.

12. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    waarom zijn de druppels beter?

13. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Omdat die veel nauwkeuriger zijn. Heb je bij een goede dierenwinkel of aquashop ooit gezien dat ze met teststrips je water testen?

Als je het goed wil doen, koop je een testkoffer. Kun je veel meer mee testen en nauwkeuriger dan de strips.

14. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    In de winkel waar we doorgaans onze vissen gaan kopen hebben ze ons dat aangeraden.
    Heb wel eens druppels gekocht om het water (gh) te testen, er stond op dat de kleur van rood aantoonde hoeveel de waarde was, maar er zat geen legende bij van de kleursterkte.
    Maar ik ga als de strookjes op zijn op zoek naar zo een testdoos

15. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Testdoos is niet goedkoop hoor... zit je al snel aan de 75 euro.. Bij sommige druppels heb je indd een vergelijkings legende bij.. Bij andere druppels is de hoeveelheid druppel en dan de omslag naar een andere kleur, het getal.. Weer andere moet je mengen en 5 of 10 min laten staan..

16. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. fancyGoudvis
    Reacties:
    17
    Weergaven:
    13.769