Goudvis heeft oppeens een rode vinnen

Discussie in 'Vissen' gestart door Serena, 18 jul 2017.

1. Serena

Serena Nieuw Lid

Lid geworden:
    18 jul 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik gaf vanochtend mijn goudvissen eten en 1 van de goudvissen had opeens rode vinnen. Het lijkt op bloeduitstortingen... help ik weet niet wat ik moet doen!

2. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    12
    Hallo Serena,
    rode vinnen zijn meestal een teken dat het water vervuild is met poep en verrot eten/andere rommel tussen de bodembedekking, en dat het water snel ververst moet worden.
    (Is niet raar hoor. Bijna iedereen ververst het water bij goudvissen veel te weinig, komt door het verkeerde advies dat heel veel winkeliers -onbewust misschien- geven. kijk maar eens bij mijn eerdere posts)

Afvalstoffen in het water irriteren de slijmhuid van de vis en er kunnen dan rode ontsteking-achtige plekken ontstaan.
    Dus, liefst meteen (al) het water verversen en de bodem goed reinigen.

Medicatie is niet nodig. Wel vaak het water verversen (zodat er geen poep achterblijft waardoor er weer irritatie kan ontstaan)
    Je kan wel een klein beetje keukenzout (zonder jodium) of liever nog zeezout oplossen in het schone water om het herstel van je vis te helpen.

Verder gewoon goed blijven voeren en vaak schoon water geven, dan zou het binnen een paar dagen beter moeten zijn.
    Succes en veel plezier met je vissen
    Groet,
    Fancygoudvis :blush:

3. Serena

Serena Nieuw Lid

Lid geworden:
    18 jul 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Okee bedankt! Maar het lijkt wel erg op een bloed uitstorting. Ik heb er goede foto's van maar die staan op Mn telefoon... en kan ik dus niet plaatsten..

4. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    12
    Hallo Serena,
    water verversen is altijd een hele goede zet :wink:

Een sluierstaart goudvis heeft eigenlijk minimaal 50 liter water nodig om lekker te kunnen leven. Dat zijn 5 emmers vol water per vis. Dat betekent dat ze eigenlijk alleen in een groot aquarium gehouden zouden kunnen worden (voor wie welzijn van de vissen het belangrijkst vind).
    Dát vertellen ze er in de dierenwinkel niet bij, omdat dan bijna niemand meer een paar vissen en een viskom zou kopen......= verkoop taktiek.

Als je vis inderdaad bloeduitstortingen heeft, dan heb je waarschijnlijk een soort grof grind op de bodem liggen of allerlei 'ornamenten' zoals schatkisten of schelpen of mini gebouwtjes waaraan de vis zich pijn kan doen. Beter weghalen en het grind vervangen door aquariumzand
    of de bodem gewoon leeg laten. Dan kunnen de vissen beter rondzwemmen en al het eten goed vinden en lekker opeten.
    En ook in geval van een bloeduitstorting is de beste verzorging : veel en vaak schoon water en goed voeren (en graag een heel groot aquarium, haha)!
    Mocht je nog vragen hebben, dan weet je me te vinden :wink:

Groet,
    FancyGoudvis:blush:

5. Serena

Serena Nieuw Lid

Lid geworden:
    18 jul 2017
    Leuk Bevonden:
    0

Beste FancyGoudvis,

Ik heb een aquarium van 80 liter,
    Zand op de bodem en geen rare gebouwtjes erin. Alleen planten en een rots voor de algemeneters. Dus geen scherpe of gevaarlijke elementen erin.
    Water heb ik laatst schoon gemaakt en sinds dien heb ik alleen nog maar problemen...

Ik ga het proberen met zeezout. En ik zou je op de hoogte houden.

Mvg,
    Serena

6. Serena

Serena Nieuw Lid

Lid geworden:
    18 jul 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Zoals ik al zei kan ik er geen foto van sturen, wel heb ik die foto in kunnen stellen als profiel foto... zou u een kijkje kunnen nemen?

Mvg Serena

7. Serena

Serena Nieuw Lid

Lid geworden:
    18 jul 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Zoals ik al zei kan ik er geen foto van sturen, wel heb ik die foto in kunnen stellen als profiel foto... zou u een kijkje kunnen nemen?

Mvg Serena

8. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    12
    Hallo Selena,
    ziet er uit als heftige irritatie van de slijmhuid.
    Dus ik kan je toch vooral aanraden om snel veel water te wisselen zodat het niet meer zo toxisch is voor je goudvis.
    Goudvissen zijn ongelooflijk gevoelig voor toxische waarden in het water en geven duidelijk aan dat er iets niet klopt.
    Dat heb ik zelf ook vaak meegemaakt, in ruim 20 jaar ervaring met sluierstaarten.
    Alleen zeezout in het bestaande water doen zal hier niet genoeg helpen, het water wel verder belasten.

Vanuit mijn ervaring kan ik je een aantal tips geven.
    Ik merk dat je veel om je vis geeft, anders had je dit topic niet aangemaakt.
    In mijn advies ga ik altijd uit van wat het beste is voor je vissen.
    Dat hoeft niet altijd te zijn wat je wilt of kan doen voor ze, maar ik heb het met mijn beste bedoelingen voor het welzijn van je vissen opgeschreven :wink:

Daar gaat 'íe:
    Als je algeneters bij andere vissen in de bak hebt, dan kunnen die gaan zuigen/raspen aan die vissen. Komt vaak door behoefte aan dierlijk proteine.
    Algeneters zijn in princiepe helemaal niet geschikt voor in een goudvissenbak.
    Totaal andere behoeften qua temperatuur, licht, waterkwaliteit en voeding.
    Goudvissen hebben een speciaalbak nodig voor de beste ontwikkeling.
    Als bodembedekking is zand goed, als het speciaal zacht aquariumzand is. Gewoon 'scherp' zand kan de slijmlaag irriteren.

Bij een 80 liter bak en meerdere (goud)vissen heb je een filter nodig dat de gehele inhoud van je bak minimaal 5 keer per uur filtert (capaciteit dus minimaal 400 liter p/u) en is het nodig om wekelijks 80 tot 100 % water te vervangen.

Ik zie op de foto dat je een 'gewone' Shubinkin hebt. Dit zijn vijvervissen.:grin:
    Het advies van 50 liter per vis geldt voor sluierstaarten (dubbele staart). Enkelstaarten hebben veel meer ruimte en water per vis nodig omdat ze veel groter kunnen worden (25 cm makkelijk) en sneller kunnen zwemmen. Ze vervuilen het water even sterk als een koi karper :flushed:
    Ze zijn eigenlijk helemaal niet geschikt voor, of gelukkig in, een aquarium.

Dat wordt er allemaal natuurlijk niet bij verteld in de winkel als je bij de visjes staat te kijken, helaas. :pensive::pensive:

Dus..., mijn advies zou zijn:
    Vraag in je kennissenkring na of er ergens een fijn plekje voor je enkelstaart goudvis(sen) is in een mooie buitenvijver,
    dan maak je je goudvis(sen) heel gelukkig!

Je kan je aquarium dan aanvullen met mooie tropische visjes die beter bij je algeneters passen.
    Over het algemeen heb je met een tropisch aquarium minder werk (onderhoud, water verschonen enz) dan met een goudvissenbak, als je die goed wilt houden.

Maar, als je toch heel graag goudvissen wilt houden, dan kan je er twee sluierstaartjes (dubbele staart) in zetten (wel zonder de algeneters :stuck_out_tongue_winking_eye:)
    Eigenlijk is de 80 liter beter geschikt voor 1 sluierstaart, maar die zou dan zo eenzaam zijn, vandaar mijn advies om er toch 2 te nemen.
    Wel met gebruik van een heel goed buitenfilter (slangen in- en uit de bak en het filter staat onder of naast de bak op de grond) van minimaal 600 liter per uur.
    Dan nog elke week het water volledig wisselen (hoeft niet ineens, mag ook bijvoorbeeld op twee dagen, beide keren 4 emmers van 10 liter wisselen).

In beide gevallen (tropisch aquarium of sluierstaartbak) zal je van het probleem van de rode vinnen af raken, en je zou een gezond aquarium en hele blije vissen in huis hebben :smile::smile:

Denk er maar eens over na (terwijl je ondertussen het water ververst :laughing:)

Groet,
    FancyGoudvis :blush:

Laden...

Deel Deze Pagina