Goed vlooienmiddel cavia en konijn

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Nien, 26 aug 2006.

1. Nien

Lid geworden:
    1 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    De konijnen en cavia's hebben vlooien, en we komen er maar niet van af. Bailey ( konijn) heeft een vrij gevoelige huid dus ze heeft er heel veel last van, van mijn dierenarts heb ik begrepen dat je bij konijnen geen frontline oid kan gebruiken maar dat alleen het ouderwetse vlooienpoeder goed is. Dit is alleen bijna nergens te krijgen en werkt ook voor geen meter :confused:

Hebben jullie enig ander idee? We hebben ze ook al gewassen met babyshampoo ( uiteraard zeepvrij), maar dit is natuurlijk een drama en een heel gestress voor de beestjes en voor ons.

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Nooit geweten dat ze ook vlooien kunnen krijgen :wink: Toen onze Moene met een hele verzameling 'gasten' bij ons kwam wonen zijn de knagers gelukkig overgeslagen.

Weet je DA misschien nog meer vlooienmiddelen die wel bij knagers mogen? En als alleen poeder werkt, kan hij dat dan misschien voor jullie bestellen? In de tussentijd kan je met vlooienkam en water (met een drupje afwasmiddel, anders krijg je de gevangen vlooien niet verdronken) de ergste overlast 2x daags wegkammen.

3. Jolijn

Lid geworden:
    6 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn konijnen hebben ook vlooien gehad.
    Van mijn eigen DA heb ik begrepen dat frontline idd dodelijk is voor konijnen (staat ook op http://www.konijnen.nl).
    Het probleem met alle andere antivlooiendruppels is dat ze niet zijn getest voor konijnen, een dierenarts kan ze je dus eigenlijk ook niet voorschrijven.
    Maar als niemand iets probeert zit je met een konijn vol vlooien...

Ik en een heel aantal andere clienten van mijn DA hebben dus Advantage voor katten geprobeert, en daar heeft hij nog nooit klachten of problemen mee gehad, maar het is ook maar een kleine steekproef.

Ik heb mijn eigen 2 kleine konijnen (slagje groter dan dwergen) ieder een half pipetje in de nek gedruppelt. Mijn ene konijn heeft een witte vacht in de nek en reageert direct op de druppeltjes, ze gaat zitten krabben en probeert het eruit te wassen. Aan haar keuteltjes veranderd niets. De 2 andere konijnen (ik had er eerst 2 heb die ontvloeid, toen stierf er een aan hersenvleisontsteking, dus nu is er een ander bij die laatst ook ontvlooid is) die ik ermee heb behandeld reageerden helemaal niet op de druppels, ook niet toen je aan de vacht kon zien dat het spul zich versprijdde. Ook hun keutels bleven prima en bij geen van mijn nijnen heb ik andere problemen gemerkt.

4. Kimba

Lid geworden:
    7 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Biokill. Kan je gebruiken voor zowel het hok als de dieren. Ik gebruik het ook voor de hond en de poes. En bij de konijnen gebruik ik het eigenlijk om de spinnen uit de ren en het hok te houden, maar je houd er natuurlijk ook de vlooien mee op afstand. Ik vind het een superproduct. 20% van je hok behandeld en je hok is 100% beestjesvrij!

5. JoBoris76

Lid geworden:
    13 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Stronghold voor kittens mag je gebruiken als een konijn vlooien heeft.

6. Woest

Lid geworden:
    13 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Inderdaad, stronghold is een van de weinige (enige?) middelen die geregistreerd zijn voor konijnen. Wel vrij prijzig, maar werkt wel.

7. Nien

Lid geworden:
    1 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Prijs maakt me niks uit dan ga ik morgen maar ff stronghold voor kittens halen of advantage. Haal het wel gewoon bij mijn DA dan kan ik meteen even overleggen of het echt veilig is. Maar dit is ook niks zo, 2 van de nijnen hebben het trouwens niet. Snickers heeft het heel weinig en bailey zit er echt onder, maar die is ook heel gevoelig voor allerlei huidproblemen. Thanks voor de tips
    Ik laat nog wel even weten wat mijn DA zegt, voor mensen die in de toekomst met hetzelfde probleem zitten

8. Woest

Lid geworden:
    13 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou wel alle dieren behandelen, ook degenen die ze niet hebben!
    Als die er stiekem toch een paar hebben, zit je anders volgende maand weer met hetzelfde probleem.

Laden...

Deel Deze Pagina