gespleten nagels

Discussie in 'Katten' gestart door maximilian, 3 okt 2006.

1. maximilian

Lid geworden:
    3 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn kat heeft drie gepleten nagels. Het is ook niet 1 laagje wat gespleten is maar een stuk of 4 per nagel!
    Is dit omdat zijn bovenste laag eraf valt of is er wat anders aan de hand?
    Wie kan mij meer informatie hier over geven?

2. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat dat de reden is, maar zeker weten doe ik het ook niet. Heb de nagels tenslotte niet gezien.

3. asther

Lid geworden:
    10 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ik ben geen expert, maar ik heb wel eens gehoord dat kattennagels vaker splijten als ze lang worden, vooral bij katten die weinig buiten komen, of oude katten die sowieso weinig rondrennen.

4. Jiskefet

Jiskefet Dierenliefhebber

Lid geworden:
    7 jan 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn oude katten hebben ook last van gespleten nagels, en een van hen komt wel buiten. Ze gebruiken ook allebei fanatiek de krabpalen. Ik weet niet hoe oud je kat is, maar bij een jonge gezonde kat die de juiste voeding krijgt en zijn nagels voldoende kan scherpen en slijten zou het volgens mij niet voor moeten komen. Mijn dames met gespleten nagels zijn allebei 16 jaar, de jonkies hebben er geen last van........

5. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Als er ineens een aantal nagels flink versleten zijn en de kat komt buiten, dan kan het zijn dat de kat is aangereden. Met de nagels proberen ze zich dan aan de grond vast te houden.

Is het langzaam ontstaan of komt de kat niet buiten, dan kan het uiteraard ook gewoon slijtage zijn. Soms laat het buitenste laagje ook pas laat los, waardoor de nagels erg lang blijven. In dat geval kan het helpen de puntjes van de nagels iets te knippen (maar niet bij buitenkatten!).

6. maximilian

Lid geworden:
    3 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ondertussen een tijdje geleden dat ik dit berichtje heb geplaatst.
    Mijn kat is net een jaar dus ouderdom was het niet. en mijn kat loopt heel veel buiten en gebruikt ook flink zijn kabpaal.
    Ik heb het in de gaten gehouden en het was inderdaad dat het kapje los liet.
    Ook zie ik wel wat in het " aanrijden" verhaal alleen dan met vechten met andere katten, als hij zich dan aan de grond probeerd vast te houden.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. semicolon88
    Reacties:
    11
    Weergaven:
    5.574
  2. melissatj
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    1.460