Gerbil Dilemma

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door SANEX, 5 jul 2003.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Het zit dus zo dat mijn gerbils twee jonkies hebben gekregen ( moeder is anderhalf jaar oud, minder vruchtbaar, daarom klein nest dus)

1 van de jonkies is overleden,opgegeten denk ik, had ik ook wel verwacht want het was meer vel met botjes dan gerbil, een zwakke dus.

De ander heeft het wel overleeft en begint nu echt een gerbil te worden, oogjes open, oortjes erop en rondlopen etc.
    Goed gezond en alles inorde :smile:

maar........

Nu komt de tijd straks dat baby-gebbie bij paps en mams weg kan, maar dan is ze maar alleen.

Het is een vrouwtje dus ik wil dr niet bij de ouders in houden, wil geen nestje weer en al helemaal geen inteelt. :thumbsdown:
    Toen er nog twee waren, (allebei van hetzelfde geslacht) zou ik ze ze in eerste instantie wegdoen en mocht ik niemand vinden ervoor gewoon houden en met zn 2 in een andere kooi doen, maar nu is er maar eentje.

En een gerbil alleen is eenzaam. :confused:
    Nou zou ik haar bij haar mams in kunnen laten maar dan is paps alleen...

Paps is nu zo oud dat er geen andere gerbil meer bij kan en dat wil ik ook eigenlijk niet.

Maar wat moet ik nou dus doen??
    Dilemma,dilemma, dilemma :eyes: :wink: :confused:

2. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb zelf met dezelfde problemen als jou gezeten..
    maar eigenlijk is het zo, dat als je dr bij paps en mams zou laten, dat papa dochter niet zou dekken, zolang het dominante vrouwtje erbij is, maarja van deze theorie kan je natuurlijk niet uitgaan.
    maar hoe weet je dan dat pap en mam niet weer gaan paren?
    ik heb ook al 2 x een gerbil alleen gehad omdat zn maatje doodging, en omdat ze gingen vechten.
    mijne zit nu al ruim 2/3 maanden alleen, en ja het is eenzaam maar als je voor elk eenzaam dier een nieuwe zou kopen zou je nooit van dieren "af" komen.

ik denk dat je dan toch paps alleen moet houden.

het is misschien wel zielig maar er zit nix anders op.
    als je dochter wegdoet gaat ze ook alleen.
    als je dr houd zit paps alleen.
    ik heb in totaal 12 jonkies gehad (2 nesten) ik heb er 2 aan een vriendin en 3 andere naar de dierenwinkel, 1 wilde ik zoiezo houden, en eentje had een iets aan zn kop (die stond scheef :confused: ) die kon ik dus niet weg doen, en de andere 3 kon ik geen thuis voor vinden dus heb ik ook gehouden.

paps had ik laten castreren zodat ie bij mam kon blijven.
    maarja het is een groot risico en kost nogal wat.

dus wat ik zou doen is, paps alleen (en veel aandacht geven) en mam en dochter samen

succes met je beslissing (wil je ook ff laten weten wat je doet? :smile: )

3. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja ik laat hem niet castreren, hij is al 'op leeftijd ' zeg maar en ik vind het risico bij kleine dieren nogal groot, en dat kost me gewoonweg te veel.

Dat ze niet nog een keer gaan paren is eigenlijk een grote gok :blush: vanwege de leeftijd van de beestjes, dit is hun eerste nestje maar ik verwacht eigenlijk geen tweede.

ik ben er nog steeds niet overuit, ik had eigenlijk gedacht dat wanneer er iemand bv een jonkie neemt, ik deze er bij kan doen, maar wie neemt hier in de buurt nou een jonge gerbil, ik zou t niet weten.

Ik wil ze het liefst niet alleen laten, ( en ik heb idd bijna van al mijn dieren een 'paar'dus iig 2 ) vooral gerbils niet, wanneer het nou meteen vanuit het nest was gebeurd had ik nog een ietsiepietsie mee kunnen leven maar omdat hij nu al zo lang met zn twee is, wil ik hem niet nu nog eens scheiden.

4. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    toch is de kans dat ze weer paren toch heel groot hoor, ze is al meteen weer vruchtbaar na de "bevalling".
    en anders kan je altijd dochter alleen houden.
    met de kans dat pa, ma weer dekt.
    en je dalijk weer met een nestje zit.
    ik weet niet hou oud mama is..? maar als zij ook al op leeftijd is kan het ook nog eens problemen opleveren.
    en als je dochter weg doet heb je ook kans dat ze alleen blijft, dus je kan dr beter zelf houden.
    maar jij wil pa en ma dus bij elkaar houden?
    je kan dochter ook bij pa en ma houden maar dan heb je 2 x kans op een nestje, eentje van ma en eentje van dochter, en dan heb je ook weer inteelt :confused: dus dat is ook niet verstandig.
    ik zou dus ma en dochter samen houden en pa alleen.
    maar ik wilde eerst ook pa en ma niet scheiden dus heb ik pa laten castreren. maarja dat kost idd veel en zit veel risico aan vast.
    hmm, ik weet het ook niet. je weet nu in ieder geval wat ik ZOU doen, maar het gaat erom wat jij doet :wink:
    alweer suc6 met de beslissing en hoop dat je er uit komt, en laat je het ff weten? :smiley:

5. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Tja Sanneke, als je geen nestje meer wilt dan is pa en ma samen zetten geen optie. ''Redelijk op leeftijd'' is echt geen garantie op geen nestjes meer hoor, was dat maar zo...

Ook dit is zeker niet zo, hier moet je zowiezo nooit en te nimmer vanuit gaan aangezien je met inteelt nog verder van huis bent...

Je hebt eigenlijk alleen als optie om of paps alleen te houden of om toch nog een mannelijke gerbil bij paps te introduceren. Op latere leeftijd is een introductie bij vrijwel alle knaagdieren een stuk moeilijker maar in sommige gevallen toch het proberen waard. Het is natuurlijk ook afhankelijk van jouw keuze om na deze gebils (of alleen vrouwelijke) nog verder te willen met gerbils. Mocht je er na deze nu geen meer willen dan heeft het natuurlijk geen zin om er nog een gerbil bij te nemen en zal paps toch alleen moeten blijven.

6. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Tja Sanneke, als je geen nestje meer wilt dan is pa en ma samen zetten geen optie. ''Redelijk op leeftijd'' is echt geen garantie op geen nestjes meer hoor, was dat maar zo...

je ik zei ook al dat je daar inderdaad niet van kan uitgaan

een mannetje bij een mannetje zou ik maar niet proberen, want dat word zoiezo wel vechten en soms zelfs tot er eentje dood is :confused: dus probeer dat aub niet.
    en als je een jong mannetje voor papa erbij koopt gaat papa waarschijnlijk toch eerder dood en dan zit het jonge mannetje weer alleen.
    dat is dus ook geen optie er blijft altijd wel eentje alleen zitten.

7. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is verder aan Sanneke om de juiste keuze te maken wat betreft haar gerbils :smile:. De rest van deze topic heb ik gesplitst omdat deze niet meer echt van toepassing was op de oorspronkelijke vraag van Sanex. De nieuwe topic is te lezen onder:
    Introduceren van gerbils n.a.v. ''gerbil dilemma'' :wink:

8. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Haihai, ik heb ff niet meer gereageerd omdat ik een weekje aan het vakantiewerken was, dus niet op intenet kon.

Ik denk dus ook maar dat ik pa dr bij weg haal, moet maar zien hoe hij daar op reageert, mocht het echt op de kop verkeerd gaan dan kan ik dan altijd nog zien.

Nog een hok erbij.......hmpf, weet niet of ik het wel zo leuk vind, ja vind het hartstikke leuk hoor, die beesten allemaal, maar ik heb steeds minder tijd en steeds meer dieren!

Niet cool

9. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik begrijp helemaal wat je bedoelt :wink: En natuurlijk moet je geen extra dieren aanschaffen als je de verantwoording maar met moeite kan dragen door bijvoorbeeld tijdgebrek :smile: Je kunt inderdaad gewoon kijken hoe paps erop reageerd en daarna alsnog een beslissing nemen of hij nu wel of niet bij de dames blijft :smile:

Laden...
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina