Galopperen in het verkeerde been

Discussie in 'Paarden' gestart door Feather\(^^)/, 5 mei 2012.

1. Feather\(^^)/

Lid geworden:
    5 mei 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,
    Ik ben net begonnen met paardrijden. Ik heb nog wat moeite met galopperen, en ik krijg steeds te horen dat ik galoppeer in het verkeerde been. Nu vroeg ik me af wat dat is/inhoudt, en wat ik daaraan kan doen. Ik hoop dat iemand hiermee kan helpen.

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Als een paard galoppeert, dan is er een vaste volgorde waarop de benen worden neergezet. In de linker galop is dat bijvoorbeeld rechtsachter, dan rechtsvoor en linksachter tegelijk en als laatste het linker voorbeen. De galop wordt vernoemd naar het been dat als laatste wordt neergezet.

In een bocht galoppeert het het makkelijkst als de benen aan de binnenzijde van de cirkel steeds als laatste aan de beurt zijn. Om die reden moet je een cirkel naar rechts dus in de 'rechter galop' rijden. Zit je dan in de linker galop, dan noemt men dat 'op het verkeerde been zitten'.

Om je paard in de juiste galop te krijgen, is het belangrijk dat het paard bij het aanspringen de juiste stelling heeft. In lekentaal: Als je rechtsom wilt galopperen, dan moet je paard ook naar rechts laten kijken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want je paard aan de buitenkant van de bak houden terwijl het toch iets naar binnen gedraaid loopt vraagt enige oefening :wink: Hiervoor is een goede, geduldige instructeur belangrijk! Die moet je leren om niet alleen met de teugels te sturen (klassieke fout), maar vooral met je benen en je zit.

3. Malessa

Lid geworden:
    2 jul 2012
    Leuk Bevonden:
    1
    Linkergalop gaat in het ritme: Rechtachter - linksachter met rechtsvoor tegelijk - linksvoor
    Rechtergalop gaat in het ritme: Linksachter- rechtsachter met linksvoor tegelijk- rechtsvoor

Je moet in de linkergalop wanneer je op de linkerhand rijdt. En de rechtergalop als je op de rechterhand rijdt.

Om hem in de goede galop te krijgen, moet je je paard wat stelling naar binnen vragen.

4. Beestje

Lid geworden:
    8 aug 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Een kwestie van goed doorzitten en vervolgens in de hoek je buiten been
    achter de singel leggen, buitenteugel blijft gwn korter. Terwijl je buitenbeen
    naar achteren is, drijf je aan.

En voor doorzitten moet je je hele lichaam ontspannen en vanuit je hakken veren.

Dat is wat ik ervan weet, kan dat ik meer tips had moeten geven,
    maar tot nu toe waren de pony's en paarden waarop ik reed allemaal zelfs
    aan te sporen zonder ook maar mijn buitenbeen naar achteren te doen xd

Deel Deze Pagina