Fotograferen kogelvisje?

Discussie in 'Fotografie' gestart door Spunky, 14 aug 2009.

1. Spunky

Lid geworden:
    21 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo :smile:

Ik heb sinds gisteren mijn dwergkogeltje thuis en wil dit natuurlijk graag met jullie delen dmv foto's.
    Nou probeerde ik dus foto's te maken.. maar je ziet op een overgroot deel van de foto's een vlek en ze zijn wazig.
    Heeft iemand nog tips? Hoe kan ik scherpe foto's van met kogelvis krijgen. Hij is klein, dat maakt het al wat moeilijker om te focussen en de hoeveelheid licht is niet helemaal optimaal in de kamer (er staan nog een kast voor die een deel van het natuurlijk licht weg neemt). Nou kan ik een extra lamp nemen, tijdens het maken van de foto's, maar ik weet niet of het kogeltje daar blij mee is..
    Ik heb al verschillende sluitertijden geprobeerd en al.. maar hij is gewoon te snel (lees te enthousiast :grinning: )

Ik zou het erg fijn vinden als iemand mij hier mee kan helpen :smile:
    Alvast bedankt!

2. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je niet meer licht kan creeren en je geen lange sluitertijd kunt nemen (kan ik me goed voorstellen met zo'n visje) dan kan je je camera lichtgevoeliger maken door je ISO waarde te verhogen (werkt in dit geval alleen bij digitale camera's). Bij de meeste camera's kun je dit ergens instellen, raadpleeg je handleiding als je niet weet hoe.
    Met de verhoogde lichtgevoeligheid kan je met een kortere sluitertijd nog foto's maken bij weinig licht, maar je foto wordt wel korrelliger (je levert dus in aan kwaliteit). Vergeet niet achteraf je Iso waarde weer terug te zetten, anders zijn daarna al je foto's zo korrelig.

Wat betreft het scherpstellen: als je dit handmatig kunt doen zou ik het zo doen. Stel scherp op een bepaald punt in het aquarium waar je verwacht dat je visje binnenkort langs zal komen. Wacht tot je vis daar is en druk dan af. Dit werkt vaak beter dan dat je de autofocus door het glas en het water zelf probeert te laten focussen (dit lukt vaak niet als het om een klein bewegent onderwerp gaat).
    Als je niet handmatig kunt scherpstellen: richt je camera dan op een object in het aquarium waar je hoopt dat je visje gauw dichtbij zal zwemmen. Druk de afdrukknop half in. Je camera stelt dan alvast scherp. Vervolgens wacht je tot je vis bij het object is waar je op hebt scherp gesteld (liever er naast dan er voor aangezien de afstand van je camera tot het visje even groot moet zijn als de afstand van je camera tot het scherp gestelde object). Druk dan de afdrukknop helemaal in, je camera maakt dan direct de foto zonder vertraging van scherpstellen (omdat dit als gebeurd was toen je hem half in drukte). Zo is de kans groter dat je de foto op het juiste moment maakt en het beestje niet allang je scherpe gebied is verdwenen.

Succes, ik hoop dat het gaat lukken.

3. Spunky

Lid geworden:
    21 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor je reactie!
    Ik zal zo je tips gebruiken en probeer hem nog eens te fotograferen. Ik kan handmatig scherpstellen (heb een canon eos 1000d), maar had er niet over nagedacht op dat eens te proberen. Dus dat ga ik zo maar eens testen. En dan kijk ik gelijk naar de ISO.
    Als het me lukt zal ik ze hier (of op de catwalk) gelijk even posten!
    Ik heb al wel een foto die nog een beetje ok is, die post ik hier nu wel even. Heb je vast een impressie van het diertje :wink:

Staartje :grinning:

En een onscherpe foto.. maar dit was tijdens etenstijd (arme slak.. dat zwarte puntje dus)

4. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Die eerste is niet slecht.
    Zal je eigenlijk ooit te zien krijgen dat ie zich als kogel opblaast? Ik neem aan dat ze dat doen wanneer ze in gevaar zijn. En moet je dan ook oppassen dat je zijn stekels niet aanraakt?

5. Karin1989

Lid geworden:
    28 mei 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    volgens mij heeft dit kogelvisje niet eens stekels?
    Ik heb er ook 1 gehad.
    En het is alleen als ze zich opblazen dat ze in gevaar zijn ja, ik heb het nog nooit gezien

6. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Een statief helpt enorm bij aquariumfoto's. Ook scheelt het als al het licht in huis uit is behalve die in je aquarium als je mooie sfeerfoto's wilt.

Zodra je vis goed gewend is zou je ook kunnen proberen met een extra lamp te schijnen en je kogeltje naar voren te lokken door daar een paar slakjes te leggen. Kort voor het vangen gaat een kogeltje erboven 'hangen' en kan je hem met een langere sluitertijd pakken :smiley:

7. Spunky

Lid geworden:
    21 feb 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Deze heeft geen stekels :wink: Niet alle soorten kogelvissen hebben ze, maar ze bestaan natuurlijk wel (bijv diodon holocanthus, zoiets had je misschien in gedachten?).
    Nja, en ik heb dus ook geen last van stekels. En dan denk ik trouwens nog niet dat, als hij stekels had gehad, hij ze snel uitgezet had. Hij is echt veel te lief en nieuwsgierig naar iedereen toe. Als je voor het aquarium gaat zitten komt hij er al aan en volgt hij je. Super lief!

Tijdens het voeren fotograferen heb ik idd al geprobeerd, maar toen lukte het niet helemaal (mijn eigen schuld). Maar hij eet ook uit de hand (rode muggenlarven) dan blijft hij ook altijd even hangen, dus ik vraag mn vriend gewoon een x haar te voeren zodat ik foto's kan maken :smile:

(ik zie dat ik heel vaak hem/hij typ, maar t is een vrouwtje. Maar ik typ uit automatisme hij, sorry daarvoor :stuck_out_tongue_winking_eye: )

8. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik heb wel eens goudvissen gefotografeerd en dat is inderdaad vrij lastig.

Wat heel belangrijk is is een statief en een lichtgevoelige lens.

Bij deze foto's heb ik een EF-S 60mm f2.8 lens gebruikt.

iso 400, f/4, 1/60 sec. en dan uiteraard een statief.

Deel Deze Pagina